Gå til innhold

Samlivsbrudd etter nesten 10 år..


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg mistet samboeren min (samlivsbrudd) i dag.

Jeg har jo som jeg har skrevet her, ved mange anledninger tvilt på om forholdet jeg var i var bra. Men det er likevel jævlig når det skjer. Har så lite erfaring med dette, og alt er så annerledes nå. Det har ikke gått helt opp for meg enda.

På toppen av alt gjør dette meg redd for å bli deprimert. Jeg må tørre å kjenne på tristheten og tomheten uten å tro at jeg er deprimert, for det er jo en normalreaksjon. Nå kjenner jeg at jeg likevel har ganske masse følelser til tross for medisinering.

Ikke gøy dette her.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    18

  • frosken

    4

  • DoleMari

    4

Gjest Gargamel

Huff. Var dere to om avgjørelsen? Jeg tror dessverre du må gjennom en sorgreaksjon uansett om du kaller det en depresjon eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gargamel: På en måte. Jeg ville nok gjerne prøvd en stund til, problemet var ulike syn på barneoppdragelse, initiativ og en del andre ting

@Mari: Tusen takk :) klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun flyttet ut? Er du sikker på at dette ikke kan endre seg. Dere har jo ikke barn ennå, og ting kan jo forandre seg. Men har også inntrykk av det dere har slitt litt med kommunikasjonen en god stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun flyttet ut? Er du sikker på at dette ikke kan endre seg. Dere har jo ikke barn ennå, og ting kan jo forandre seg. Men har også inntrykk av det dere har slitt litt med kommunikasjonen en god stund?

Svarer deg på pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet samboeren min (samlivsbrudd) i dag.

Jeg har jo som jeg har skrevet her, ved mange anledninger tvilt på om forholdet jeg var i var bra. Men det er likevel jævlig når det skjer. Har så lite erfaring med dette, og alt er så annerledes nå. Det har ikke gått helt opp for meg enda.

På toppen av alt gjør dette meg redd for å bli deprimert. Jeg må tørre å kjenne på tristheten og tomheten uten å tro at jeg er deprimert, for det er jo en normalreaksjon. Nå kjenner jeg at jeg likevel har ganske masse følelser til tross for medisinering.

Ikke gøy dette her.. :(

Samlivsbrudd er ofte svært trist. Jeg skjønner at dette kan være ekstra truende for deg siden du har denne irrasjonelle frykten for depresjon. Kanskje kan du ha nytte av å tenke på at vi på sett og vis har en slags selvregulerende mekanisme i forhold til tristhet, intensiteten vil variere for vi orker ikke være veldig triste hele tiden. Dette høres sikkert litt banalt ut, men mange som jobber med mennesker i sorg snakker om dette.

Du har uttrykt en del tvil i mht til forholdet deres her inne, så kanskje vil du på sikt kunne se at bruddet åpner for noe nytt.

Prøv å ikke være redd vanskelige følelser. Følelsene er rasjonelle nå, frykten for dem er problemet, ikke følelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlivsbrudd er ofte svært trist. Jeg skjønner at dette kan være ekstra truende for deg siden du har denne irrasjonelle frykten for depresjon. Kanskje kan du ha nytte av å tenke på at vi på sett og vis har en slags selvregulerende mekanisme i forhold til tristhet, intensiteten vil variere for vi orker ikke være veldig triste hele tiden. Dette høres sikkert litt banalt ut, men mange som jobber med mennesker i sorg snakker om dette.

Du har uttrykt en del tvil i mht til forholdet deres her inne, så kanskje vil du på sikt kunne se at bruddet åpner for noe nytt.

Prøv å ikke være redd vanskelige følelser. Følelsene er rasjonelle nå, frykten for dem er problemet, ikke følelsene.

Tusen takk for et veldig godt svar. Må nesten sende en klem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

@Gargamel: På en måte. Jeg ville nok gjerne prøvd en stund til, problemet var ulike syn på barneoppdragelse, initiativ og en del andre ting

@Mari: Tusen takk :) klem

Håper du har et ok nettverk av venner /familie og støtte deg på. Det er verst akkurat nå mens det står på og noen måneder fremover, men så vil du komme over det.

Det er i alle fall vanlig prosedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles enda mer dritt nå ettersom dette begynner mer og mer å gå opp for meg. Det er tungt, spesielt i perioder. Men jeg kan fortsatt le av morsomme ting og føle glede. Heldigvis.

 

Man sitter jo iblant og tenker om jeg kunne gjort noe annerledes. Samtidig tenker jeg litt på fremtiden, med å finne ny samboer og slik. Det er ikke helt lykkelige tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles enda mer dritt nå ettersom dette begynner mer og mer å gå opp for meg. Det er tungt, spesielt i perioder. Men jeg kan fortsatt le av morsomme ting og føle glede. Heldigvis.

 

Man sitter jo iblant og tenker om jeg kunne gjort noe annerledes. Samtidig tenker jeg litt på fremtiden, med å finne ny samboer og slik. Det er ikke helt lykkelige tanker.

Livet skal ikke alltid bestå primært av lykkelige tanker. Dagen etter et samlivsbrudd vil normalt være relativt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet skal ikke alltid bestå primært av lykkelige tanker. Dagen etter et samlivsbrudd vil normalt være relativt trist.

 

Ja, jeg skjønner det. Hva synes du jeg bør gjøre, bør jeg gå inn i disse tankene og kjenne på tristheten, eller bør jeg prøve å bare leve mest mulig normalt, gjøre jobben min på en god måte, osv?

 

Det er kanskje ikke helt bra å behandle disse tankene som om de var tvangstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ja, jeg skjønner det. Hva synes du jeg bør gjøre, bør jeg gå inn i disse tankene og kjenne på tristheten, eller bør jeg prøve å bare leve mest mulig normalt, gjøre jobben min på en god måte, osv?

 

Det er kanskje ikke helt bra å behandle disse tankene som om de var tvangstanker?

 

De fleste klarer å gå på jobb og gjøre en ok innsats gjennom et samlivsbrudd. På min arbeidsplass har jeg ikke sett at noen har hatt en lang sykemelding hvor samlivsbrudd har vært hodegrunnen.

 

Det kan være greit å informere andre kort om dette så de vet at du er litt utafor.

 

Jeg mener altså du bør gå på jobb som normalt så lenge du klarer det rimelig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det. Hva synes du jeg bør gjøre, bør jeg gå inn i disse tankene og kjenne på tristheten, eller bør jeg prøve å bare leve mest mulig normalt, gjøre jobben min på en god måte, osv?

 

Det er kanskje ikke helt bra å behandle disse tankene som om de var tvangstanker?

Jeg synes du skal leve mest mulig normalt, gjøre jobben din som vanlig osv. Men når du ikke er på jobb, når du går deg en tur osv, så kan det være greit å huske at det er normalt om du føler deg trist eller tung, litt bekymret osv.

 

Jeg forestiller meg at det for din del kan være en god strategi å bare akseptere at du har de følelsene du har, uten å forsøke å gjøre så mye med dem. La deg distrahere av arbeid, hold fast ved gode treningsrutinger osv - og tål å kjenne at det er tomt hjemme når du kommer hjem fra jobb. I tillegg kan det være greit å planlegge ok ting å gjøre med venner og familie særlig i helgene, slik at du opplever noe som avleder litt da også.

 

Jeg ser på samlivsbrudd som sammenlignbart med andre sorgprosesser. Slike prosesser kan forløpe på mange måter, men det er i hvert fall ikke uvanlig om følelser kan svinge mye i styrke i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...