Gå til innhold

Hvor vanlig er selvmordstanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det ikke er så uvanlig med litt flyktige selvmordstanker.  Men er det også vanlig blant friske, eller tyder det mer på en depresjon på gang?



Anonymous poster hash: ada29...06c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • ISW

    11

  • startet av

    11

  • frosken

    6

Mest aktive i denne tråden

 

Jeg vet at det ikke er så uvanlig med litt flyktige selvmordstanker.  Men er det også vanlig blant friske, eller tyder det mer på en depresjon på gang?

Anonymous poster hash: ada29...06c

 

 

Det er ikke vanlig blant friske nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke vanlig blant friske, i alle fall ikke i den grad at man har konkrete planer om det, og ikke bare flyktige tanker. Men jeg tror neppe det automatisk dreier seg om depresjon. F.eks. disse som benytter seg av aktiv dødshjelp i andre land. Det er rettet mot personer som normalt ville lidd en langsom og smertefull død ikke langt frem i tid. Det er jo ikke til å komme bort i fra at de har selvmordstanker, siden de ønsker å dø - selv om det er et spørsmål om disse selvmordstankene er "friske" (rasjonelle?) eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en kronisk psykisk lidelse, så tror jeg du bør vurdere hva som er vanlig for deg og ikke hva som er vanlig for folk som ikke har en psykisk lidelse for å vurdere en mulig forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med selvmordstanker.

Jeg tror at flyktige dødstanker eller tanker om at livet er tungt, tomt eller ikke verdt å leve der og da er relativt vanlig også blant friske. Tanker er imidlertid ikke farlige og de aller fleste greier heldigvis å se det urimelige i slike tanker.

Noe helt annet er tanker der man genuint mener at man heller burde dø og har en solid rasjonalisering rundt dette (f.eks en forestilling om at man gjør verden en tjeneste ved å ikke leve). Hvis man i tillegg tenker ut konkrete planer for å ta livet sitt, så er det langt verre. Dette er ikke vanlig blant friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten litium så er jeg full av selvmordstanker, selv om jeg ikke vil dø innerst inne i det hele tatt. Men jeg er vel ikke vanlig, siden jeg har bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten litium så er jeg full av selvmordstanker, selv om jeg ikke vil dø innerst inne i det hele tatt. Men jeg er vel ikke vanlig, siden jeg har bipolar lidelse.

 

Hvis man (f.eks.) hallusinerer stemmer som befaler en til å ta livet sitt, er man da også deprimert? Eller bare psykotisk/hallusinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en kronisk psykisk lidelse, så tror jeg du bør vurdere hva som er vanlig for deg og ikke hva som er vanlig for folk som ikke har en psykisk lidelse for å vurdere en mulig forverring.

Jeg ønsket bare å vite om det er en normal tanke/følelse som alle har i litt tyngre perioder.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket bare å vite om det er en normal tanke/følelse som alle har i litt tyngre perioder.

Anonymous poster hash: ada29...06c

 

Det du sier, "selvmordstanker", er så generelt at du ikke vil få et presist svar... kan jo prøve å beskrive det litt nærmere, så kanskje du får bedre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier, "selvmordstanker", er så generelt at du ikke vil få et presist svar... kan jo prøve å beskrive det litt nærmere, så kanskje du får bedre hjelp.

I første innlegg skrev jeg litt flyktige selvmordstanker. Jeg tenker på tanker som: Nå orker jeg ikke mer.  Skal livet være slik så vet jeg ikke om jeg orker å leve lenger.  Klarer ikke å se meningen med livet. Men ikke mot nok til å planlegge noe.  Det er mer diffuse og flyktige tanker som kan variere i intensitet.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første innlegg skrev jeg litt flyktige selvmordstanker. Jeg tenker på tanker som: Nå orker jeg ikke mer.  Skal livet være slik så vet jeg ikke om jeg orker å leve lenger.  Klarer ikke å se meningen med livet. Men ikke mot nok til å planlegge noe.  Det er mer diffuse og flyktige tanker som kan variere i intensitet.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Du kan jo se på denne listen og se om det er flere ting ved depresjon du kjenner deg igjen i: http://www.depresjon.com/depresjon_test.html

(Men ikke bruk testen for å avkrefte/bekrefte at du har depresjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ønsket bare å vite om det er en normal tanke/følelse som alle har i litt tyngre perioder.

Anonymous poster hash: ada29...06c

 

Men du spurte da om det var tegn på at depresjon var på gang? Derfor jeg mener at du må ta utgangspunkt i hva som er normalt for deg, om ditt tankemønster har endret seg vesentlig i løpet av den senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man (f.eks.) hallusinerer stemmer som befaler en til å ta livet sitt, er man da også deprimert? Eller bare psykotisk/hallusinert?

Det kan være to ting. Enten depresjon med psykotiske symptomer, stemningskongruente hallusinasjoner, eller annen form for psykose.

(Tror jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på denne listen og se om det er flere ting ved depresjon du kjenner deg igjen i: http://www.depresjon.com/depresjon_test.html

(Men ikke bruk testen for å avkrefte/bekrefte at du har depresjon.)

23 fikk jeg.  Men det er vanskelig å svare på slike spørsmål.  Det er lett å svare etter hvordan det er akkurat når du svarer.  Men dagene varierer.  Jeg tror heller jeg er i en ustabil periode enn at jeg kommer inn under depresjon.  Men jeg blir engstelig for at det er en ny depresjon på gang.  Seponerte nettopp et AD.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være to ting. Enten depresjon med psykotiske symptomer, stemningskongruente hallusinasjoner, eller annen form for psykose.

(Tror jeg?)

Syns ikke det er givende å resonnere ut i fra hvilke diagnoser som finnes. Det jeg tenker på, er f.eks. hvis man har schizofreni, og har befalende hallusinasjoner som sier en må ta livet sitt - er man da i tillegg deprimert?

F.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spurte da om det var tegn på at depresjon var på gang? Derfor jeg mener at du må ta utgangspunkt i hva som er normalt for deg, om ditt tankemønster har endret seg vesentlig i løpet av den senere tid.

Jeg gjorde det.  Og jeg er enig med deg.  Men likevel så ønsket jeg å vite hva som er normalt.  Jeg vurderer nok litt ut i fra begge deler. 

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 fikk jeg.  Men det er vanskelig å svare på slike spørsmål.  Det er lett å svare etter hvordan det er akkurat når du svarer.  Men dagene varierer.  Jeg tror heller jeg er i en ustabil periode enn at jeg kommer inn under depresjon.  Men jeg blir engstelig for at det er en ny depresjon på gang.  Seponerte nettopp et AD.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Høres ut som du bør få en lege/psykolog til å se på tilstanden din.

(Ikke alltid så lurt å justere medisinene på egen hånd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...