Gå til innhold

Hvordan få tilgang til Nardil?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

jeg har hørt mye positivt om Nardil. Er det sånn at mange andre medisiner må være prøvd ut før man kan evt. kan få prøve ut Nardil? Hvis det er sånn, hvor lenge må man prøve ut annen type medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    14

  • AnonymBruker

    14

  • undring1

    3

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du må finne en psykiater som både mener at du harr gjort nok forsøk med registrerte medisiner, og som er villig til å søke regfritak på Nardil til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Gjelder behandling for diagnosen unnvikende pf. Har vel etter hvert skjønt at det ikke er enkelt å bli frisk av denne lidelsen. Hva tenker du om psykodynamisk terapi? er det det samme som kognitiv terapi? Har det noe for seg ?



Anonymous poster hash: 14f4a...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon.

 

Psykodynamisk terapi vil jeg fraråde. Det har en tendens til å sementere pasienten i sykdommen og pasientrollen. Dessuten blir ikke unnvikende pf bedre av kun prateterapi.

Her må det til MYE eksponering i RL mellom hver time i kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon.

Psykodynamisk terapi vil jeg fraråde. Det har en tendens til å sementere pasienten i sykdommen og pasientrollen. Dessuten blir ikke unnvikende pf bedre av kun prateterapi.

Her må det til MYE eksponering i RL mellom hver time i kognitiv terapi.

Vet du om gruppeterapi er bra for unnvikende pf og eupf? Såkalt dynamisk samtalegruppe?

Anonymous poster hash: 46939...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vet du om gruppeterapi er bra for unnvikende pf og eupf? Såkalt dynamisk samtalegruppe?

Anonymous poster hash: 46939...c9e

Mitt ærlige svar er dessverre at jeg aldri har sett noen som har god effekt av psykodynamiske grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt ærlige svar er dessverre at jeg aldri har sett noen som har god effekt av psykodynamiske grupper.

Var det jeg fryktet. Har gått i en slik gruppe i lengre tid men føler meg bare verre. Når er det på tide å legge inn årene?

Anonymous poster hash: 46939...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ærlige svar er dessverre at jeg aldri har sett noen som har god effekt av psykodynamiske grupper.

Hvorfor bruker dere i psykiatrien ressurser på noe som ikke har god effekt? Det er jo så mange som trenger hjelp, og mange får ikke en gang hjelp. Hvis dere brukte behandlingsmetoder med god effekt så ble vel alt også mer effektivt og flere fikk hjelp?

Jeg bare forstår det ikke. Men det er vel ikke meningen man skal skjønne alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skjønner det heller ikke :-)

 

Men så har jeg den svakheten at jeg forventer at fagfolk styres av fornuft, rasjonalitet og vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere i psykiatrien ressurser på noe som ikke har god effekt? Det er jo så mange som trenger hjelp, og mange får ikke en gang hjelp. Hvis dere brukte behandlingsmetoder med god effekt så ble vel alt også mer effektivt og flere fikk hjelp?

Jeg bare forstår det ikke. Men det er vel ikke meningen man skal skjønne alt..

En av grunnene er at langt fra alle er enige med Nhd i ett og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En av grunnene er at langt fra alle er enige med Nhd i ett og alt.

Jeg forventer ikke at behandlere skal være enige med meg. Jeg er knapt et komma i den store sammenhengen.

 

Derimot forventer jeg at behandlere bryr seg om internasjonale behandlingsretningslinjer der de aller beste eksperter, etter gjennomgang av den forskning som finnes, kommer med behandlingsanbefalinger for de fleste psykiatriske lidelser.

Jeg kjenner ikke en eneste slik moderne retningslinje som anbefaler psykodynamisk terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere i psykiatrien ressurser på noe som ikke har god effekt? Det er jo så mange som trenger hjelp, og mange får ikke en gang hjelp. Hvis dere brukte behandlingsmetoder med god effekt så ble vel alt også mer effektivt og flere fikk hjelp?

Jeg bare forstår det ikke. Men det er vel ikke meningen man skal skjønne alt..

 

Det er trolig mye inkompetanse der ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at behandlere skal være enige med meg. Jeg er knapt et komma i den store sammenhengen.

Derimot forventer jeg at behandlere bryr seg om internasjonale behandlingsretningslinjer der de aller beste eksperter, etter gjennomgang av den forskning som finnes, kommer med behandlingsanbefalinger for de fleste psykiatriske lidelser.

Jeg kjenner ikke en eneste slik moderne retningslinje som anbefaler psykodynamisk terapi.

Kan jeg spørre hva som er mest anbefalt for unnvikende pf og eupf?

Anonymous poster hash: 46939...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene er at langt fra alle er enige med Nhd i ett og alt.

Jeg forstår den.

Men behandlere må vel være enig i om de ser gode resultater hos pasientene eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Effekten av psykodymaisk terapi har ikke vært studert på samme måte som kognitiv terapi. De siste årene har det kommet en del studier, og resultatet er ofte at man ser tilnærmet lik effekt mellom de to terapiformene.

 

Ikke overraskende, når vi etter hvert har mye data på at det er match mellom terapeut og pasient som er viktigst, ikke hvilken metode som benyttes.

 

http://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbedring/brukermedvirkning/oppsummert-forskning/virksomme-faktorer-i-terapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om terapiformer skal sammenlignes, må også ressursinnsatsen tas med som en viktig faktor.

 

Jeg leste nettopp på PubMed om to studier på unnvikende pf. En var psykoanalyse i fem år (tilsvarer ca 1000 sesjoner), og en var CBT i 12 sesjoner.

 

Uansett er forsningen på akkurat denne pf og behandling meget mangelfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om terapiformer skal sammenlignes, må også ressursinnsatsen tas med som en viktig faktor.

 

Jeg leste nettopp på PubMed om to studier på unnvikende pf. En var psykoanalyse i fem år (tilsvarer ca 1000 sesjoner), og en var CBT i 12 sesjoner.

 

Uansett er forsningen på akkurat denne pf og behandling meget mangelfull.

Hvordan var resultatene på de to studiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

@NHD: Enig i at intentsitet og lengde på intervensjonen må være en vitkig faktor. Selv om ikke alle studier problematiserer dette godt nok, er det mange som gjør det. Det fins også flere studier der antall timer med psykodynamisk vs. CBT er lik og funnene er de samme, f.eks. denne: http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=1734470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon.

 

Psykodynamisk terapi vil jeg fraråde. Det har en tendens til å sementere pasienten i sykdommen og pasientrollen. Dessuten blir ikke unnvikende pf bedre av kun prateterapi.

Her må det til MYE eksponering i RL mellom hver time i kognitiv terapi.

 

Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon.

 

Psykodynamisk terapi vil jeg fraråde. Det har en tendens til å sementere pasienten i sykdommen og pasientrollen. Dessuten blir ikke unnvikende pf bedre av kun prateterapi.

Her må det til MYE eksponering i RL mellom hver time i kognitiv terapi.

Må spørre da jeg ikke forstår svaret: "Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon".

Er det mulig at diagnosen pf kan forveksles med sosial angst? Er ikke disse problemene mye lik.

Tror heller ikke på at man blir bedre av å sitte å prate om problemene, og slett ikke i gruppe. Hvor blir fokuset da på endring? Andre kan ha andre meninger, men her velger jeg å høre på deg. Tror det er best å arbeide mest mulig selv, men under veiledning av noen som kan hjelpe til å analysere situasjonen som oppstår.

Har du ett eller flere råd om hva man SELV kan gjøre for å få det bedre? Er det håp?

 

Anonymous poster hash: 14f4a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre da jeg ikke forstår svaret: "Jeg kjenner ikke til at Nardil har unnvikende pf som indikasjon".Er det mulig at diagnosen pf kan forveksles med sosial angst? Er ikke disse problemene mye lik.Tror heller ikke på at man blir bedre av å sitte å prate om problemene, og slett ikke i gruppe. Hvor blir fokuset da på endring? Andre kan ha andre meninger, men her velger jeg å høre på deg. Tror det er best å arbeide mest mulig selv, men under veiledning av noen som kan hjelpe til å analysere situasjonen som oppstår.Har du ett eller flere råd om hva man SELV kan gjøre for å få det bedre? Er det håp?  Anonymous poster hash: 14f4a...76f

Det er ikke meg du spør. Men mitt råd er, forenklet sagt:

Ta opp dine utfordringer (i RL, som nhd skriver om) med din behandler:

Behandler veileder og støtter, og du utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...