Gå til innhold

Rosacea


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er kvinne, 48 år og har Rosacea som behandles med Rosex, Finacea og Tetracyklin (over mange år). Har også tatt flere laserbehandlinger. Huden er av svært tørr og sensiitive type, og jeg tåler veldig få industrielle ingredienser. Jeg bruker Physiogel som fuktighetskrem og gode rene vegetabilske oljer. Spørsmålet er: hva vil være mest aggriverende for tilstanden av klem/skraping med skjeggstubb eller gjentatte slag med flathånd? Jeg spør ikke fordi jeg blir mishandlet men fordi jeg er masochist og en av disse aktivitetene forverrer åpenbart min Rosacea. Dagen etter er kinnene fulle av små røde prikker og "kviser". Videre lurer jeg på om jeg bør unngå å bli slått slik at jeg blir blå i ansiktet? Og isåfall kan jeg bruke Hirudoid? Dette er seriøst ment. På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver en noe uvanlig problemstilling, idet slag med flat hånd på ansikt av de fleste vil bli ansett som \"mishandling\". Og uansett snakker vi om forskjellinge grad av traumatisk behandling av hud og underliggende vev der huden i utgangspunktet er sensitiv. Når det gjelder forverring av rosaceaen, tror jeg ganske sikkert ar klem/ skraping med skjeggstubb kan være verre for trigging av talgkjertler og provosering av den ømfindtlige huden enn slag med flat hånd, men det siste er utvilsomt mer skadelig evt også for underliggende vev og jeg vil sterkt fraråde begge deler, evt vurdere å benytte andre kroppsdeler som er mer robuste. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Dr. Langeland! Jeg vet jo at dette er litt uvanlig, ellers hadde jeg spurt min regulære hudlege. Jeg kan forsikre at nevnte behandling er absolutt frivillig og at andre mer robuste kroppsdeler også blir benyttet ;).

 

Du bekrefter det jeg hadde mistanke om, at min partners skjeggstubber er det som utløser "kvisene". Er litt mer usikker på hva du egentlig mener med at det underliggende vevet evt. kan skades av ørefikene. Jeg var i utgangspunktet mest bekymret for at det kunne gi flere sprengte blodkar og mer rødhet.

 

Jeg hører rådet ditt, men lurer allikevel på om det kanskje ikke er så ille dersom man holder seg fra å lage blåmerker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...