Gå til innhold

Alle kan få jobb - hvis de vil/gidder!


lathans

Anbefalte innlegg

Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne klart å jobbe hvis NAV fant en arbeidsplass til meg der de hjelper meg med det jeg sliter med. At det er vanlig arbeidsplass, men tett oppfølging. Og at jeg følte meg trygg. Heldigvis går jeg på en slik skole nå, men burde være sånn på jobb også.

 

Mitt høyeste ønske er å få meg en fast, god jobb.

 

Men ikke enig i det hun sier. Ikke alle vil klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.

 

Utrolig naivt. Forresten er det ene ordet egentlig en stor forskjell til det første.

 

Hva med innsatsen til NAV? De deler ut penger til de som tilfredstiller kravene. De samler annonser for ledige jobber. De låner ut noen PC-er til hjelp for folk som ikke har sine egne. De har en nettside for utlegging av CV-er. Arbeidet med å hjelpe folk inn i jobb er satt bort til arbeidsmarkedsfirmaer. De gir en liten og kortvarig støtte til de som vil starte egen virksomhet. Noe annet gjør ikke NAV. De formidler ikke jobber lenger. Før NAV, var det Aetat, og før den tid Arbeidsformidlingen. De hadde en gang en innsats som virket. Bortsett fra den økonomiske hjelpen,  gjør de bare noen tafatte greier som du også kan finne andre steder.

 

Hva med arbeidsgiverne? Tror NAV-folka virkelig at trygdede er like eller nesten like interessante arbeidstakere som andre? Jeg ville heller hatt en frisk og rask polakk med lave lønnsforventninger enn en norsk med dårlig helse og lønnsforventninger store nok til å betale på norsk huslån.

 

 

Anonymous poster hash: 720ff...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at De fleste kunne jobbe hvis de fikk skikkelig tilretteleggelse.

Men jeg tror at det norske samfunn inkl. NAV ville kommet frem til at det er billigere å ha de sykeste på trygd enn på tilrettelagt arbeid.

Så jeg håper det fortsatt blir tilrettelegging der det er mulig og hensiktsmessig og la de andre syke få fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg liker alltid å ta ting i beste mening. Jeg tror dette er tatt litt ut av sin sammenheng.

 

Selvsagt kan ikke alle demente, tverrsnittslammede terminale kreftpasienter, kolspasienter etc få seg jobb selv om de ønsker det.

 

Jeg tror ikke at utgangspunktet her var at en snakket om ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alltid å ta ting i beste mening. Jeg tror dette er tatt litt ut av sin sammenheng.

 

Selvsagt kan ikke alle demente, tverrsnittslammede terminale kreftpasienter, kolspasienter etc få seg jobb selv om de ønsker det.

 

Jeg tror ikke at utgangspunktet her var at en snakket om ALLE.

 

Hvem snakker hun om da?
 
Hva med de 10-tusenvis av funksjonshemmede som ønsker å jobbe men ikke får jobb fordi ingen gidder å påkoste tilrettelegging? Hva med oss med asperger som hverken får jobb eller fungerer i det ordinære arbeidslivet? Hva med folk som kanskje kunne klart å jobbe 20-30% - hvor finnes "småjobber" til alle disse?
 
Hvor finnes jobber til uføre med store huller i CV'en som kan ha lange perioder hvor de ikke klarer/orker å jobbe? Hvilken arbeidsgiver vil ansette en slik når han i steden kan ansette en rask og frisk svenske?
 
Det blir som i idretten, alle vil vinne, men det er bare én vinner og plass til tre på pallen.
 
Når det er 400 søkere til en butikkjobb i Kiwi tyder dette på at det ikke er flust med ledige jobber.
 
Det er vel omtrent 450.000 på uføre/AAP, og 110.000 arbeidsledige. Samtidig er det vel ca. 90.000 ledige jobber. Så hvor finnes disse jobbene til alle NAV-klientene? Og hvor mange jobber formidler NAV?
 
Samtidig viser statistikken at nesten alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandere.
 
Og så vil de blåblå kutte i ytelser for å få uføre ut i jobb. Til jobber som ikke finnes. Kjøss meg bak. 
 
Har du svar på dette? Det har du neppe.
 
Jeg har sagt det før, og sier det igjen, hvis vi er en sånn byrde for samfunnet, kan dere ikke bare skyte oss?
Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.

Det hun egentlig sier er vel at det er veldig bra kvalitet i institusjonen NAV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alltid å ta ting i beste mening. Jeg tror dette er tatt litt ut av sin sammenheng.

 

Selvsagt kan ikke alle demente, tverrsnittslammede terminale kreftpasienter, kolspasienter etc få seg jobb selv om de ønsker det.

 

Jeg tror ikke at utgangspunktet her var at en snakket om ALLE.

 

Arbeidsmarkedet er ikke hva det en gang var. I min ungdomstid på 70- og 80-tallet fikk alle sommerjobb. Det var bare å gå til det som da het Arbeidsformidlingen og man fikk jobb på dagen. På skipsverftet her i byen fikk også "dåsemikler" og tilbakestående jobb selv om innsatsen var svak.

 

Med årene har arbeidslivet forandret seg. Kravene til arbeidstakere er gradvis blitt skjerpet. Nå bruker næringslivet nesten ikke arbeidsformidling fra NAV. De går til rekrutteringsfirmaer som gjør en grundig bakgrunnsjekk av nye kandidater. Siler bort de svakeste kandidatene. For mye sykefravær eller noe rusk fra tidligere, sant eller usant, og man får ikke flere jobber. De vil ikke ha på seg at de har formidlet en kandidat som kundene ble misfornøyd med.

 

fra gammel tråd:

 

http://www.dagbladet.no/2014/10/08/nyheter/arbeidsinnvandring/politikk/arbeidsliv/innvandring/35647110/

 

"Siden finanskrisen i 2008 har hele sysselsettingsveksten tilfalt utenlandsk arbeidskraft, sier LOs sjeføkonomen Stein Reegård til Dagbladet. Nettoinnvandringen de siste seks åra utgjorde nær 260 000, som er mer enn dobbelt så mye som i foregående seksårsperioden. Reegård er ikke i tvil om at det presser nordmenn ut av arbeidsmarkedet. "

 

Det hjelper ikke at det skapes mange nye jobber, når de fleste går til arbeidssøkende fra EØS-land (og det er flere der de kommer fra, for å si det slik). Faktum er: Har du dårlig helse og hullete CV, er det, om ikke umulig, svært vanskelig å få jobb.

 

Jeg har slitt i mange år med å finne jobb. Skulle inderlig gjerne hatt en jobb å gå til. Gått fra det ene arbeidmarkedstiltaket til det andre. Aldri fått tilslag. Stengte dører over alt. Dører jeg trodde var åpne, ble lukket raskt. Dårlig helse er noe jeg ikke kan skjule lenger.

 

Mine erfaringer er noe helt annet enn det denne NAV-administratoren påstår. Statistikken samsvarer med mitt inntrykk: At nye jobber i all hovedsak går til utlendinger fra EØS-området. Denne NAV-administratoren ville sannsynligvis påstått jeg var for kresen eller lat. Det er ikke sant.

Med huller i CV blir det ikke enkelt. Jeg regner med at min arbeidskapasitet er på 30-40% av normalen. Å ha noe arbeidskapasitet betyr ikke nødvendigvis mulighet til jobb. Jeg er blant de bakerste i køen mens stadig flere kommer før meg. Jeg er bare en minusvariant, en belastning på andre skattebetalere.

Anonymous poster hash: 720ff...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har slitt i mange år med å finne jobb. Skulle inderlig gjerne hatt en jobb å gå til. Gått fra det ene arbeidmarkedstiltaket til det andre. Aldri fått tilslag. Stengte dører over alt. Dører jeg trodde var åpne, ble lukket raskt. Dårlig helse er noe jeg ikke kan skjule lenger.

 

Mine erfaringer er noe helt annet enn det denne NAV-administratoren påstår. Statistikken samsvarer med mitt inntrykk: At nye jobber i all hovedsak går til utlendinger fra EØS-området. Denne NAV-administratoren ville sannsynligvis påstått jeg var for kresen eller lat. Det er ikke sant.

Med huller i CV blir det ikke enkelt. Jeg regner med at min arbeidskapasitet er på 30-40% av normalen. Å ha noe arbeidskapasitet betyr ikke nødvendigvis mulighet til jobb. Jeg er blant de bakerste i køen mens stadig flere kommer før meg. Jeg er bare en minusvariant, en belastning på andre skattebetalere.

 

 

Ikke forvent svar. NHD vet ikke/vil ikke vite/innrømme hvor vanskelig arbeidsmarket er for de som er syke/har huller i CV'en/ikke klarer å yte 100%.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet er ikke hva det en gang var. I min ungdomstid på 70- og 80-tallet fikk alle sommerjobb. Det var bare å gå til det som da het Arbeidsformidlingen og man fikk jobb på dagen. På skipsverftet her i byen fikk også "dåsemikler" og tilbakestående jobb selv om innsatsen var svak. Med årene har arbeidslivet forandret seg. Kravene til arbeidstakere er gradvis blitt skjerpet. Nå bruker næringslivet nesten ikke arbeidsformidling fra NAV. De går til rekrutteringsfirmaer som gjør en grundig bakgrunnsjekk av nye kandidater. Siler bort de svakeste kandidatene. For mye sykefravær eller noe rusk fra tidligere, sant eller usant, og man får ikke flere jobber. De vil ikke ha på seg at de har formidlet en kandidat som kundene ble misfornøyd med. fra gammel tråd: Jeg har slitt i mange år med å finne jobb. Skulle inderlig gjerne hatt en jobb å gå til. Gått fra det ene arbeidmarkedstiltaket til det andre. Aldri fått tilslag. Stengte dører over alt. Dører jeg trodde var åpne, ble lukket raskt. Dårlig helse er noe jeg ikke kan skjule lenger. Mine erfaringer er noe helt annet enn det denne NAV-administratoren påstår. Statistikken samsvarer med mitt inntrykk: At nye jobber i all hovedsak går til utlendinger fra EØS-området. Denne NAV-administratoren ville sannsynligvis påstått jeg var for kresen eller lat. Det er ikke sant.Med huller i CV blir det ikke enkelt. Jeg regner med at min arbeidskapasitet er på 30-40% av normalen. Å ha noe arbeidskapasitet betyr ikke nødvendigvis mulighet til jobb. Jeg er blant de bakerste i køen mens stadig flere kommer før meg. Jeg er bare en minusvariant, en belastning på andre skattebetalere. Anonymous poster hash: 720ff...653

Dette var trist lesing :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist lesing :(

 

Har en sjelden kronisk sykdom som det ikke finnes medisiner for. Den kommer til å forkorte livet mitt. Jeg er redd for brudd på taushetsplikten slik at arbeidsgivere får greie på min diagnose. I så fall får jeg ikke jobb gjennom arbeidsmarkedstiltak heller (selv om håpet der er veldig lite). Hvem vil forresten ansette en med elendig arbeidskapasitet, utsikter til mye sykefravær og en fot i graven?

 

NAV avslo uføresøknad fordi de ser jeg har noe restarbeidsevne. De vil ha meg gjennom nok et arbeidsmarkedstiltak. Fordi de mener ikke nok er prøvd. Har kommet ut av tellingen på hvor mange slike tiltak jeg har vært gjennom. Blir bare mer deprimert hver gang over at de ikke ender med jobb.

 

Selvmedlidenhet vil jeg inngå. Det hjelper jo ikke. Skulle bare ønske jeg fikk en deltidsjobb og at NAV kunne gi meg en varig ordning slik at det kompenserte for redusert arbeidskapasitet. En slik ordning tror jeg ikke at jeg får.

 

Mange tusen mennesker i Norge har det slik. Ikke at det er noen trøst før meg. Denne NAV-administratoren kan jo ta en telling av hvor mange som har samme slags opplevelser som meg. Det ville fortalt litt om arbeidsmarkedet og NAVs evner til å få folk i jobb. En slik telling ville nok vist at de veldig langt fra utsagnet om å få nesten alle i jobb. Så vidt jeg vet blir ikke en gang folk på AAP tellet med i arbeidsløshetsstatistikken. I følge arbeidsmiljøloven skal de i de fleste sammenhenger heller ikke regnes som arbeidstakere når de er på arbeidsmarkedstiltak. Kort sagt vi er bare utgifter for de som styrer, minusvarianter og latsabber som helst ikke skulle fått en krone.

Anonymous poster hash: 720ff...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange tusen mennesker i Norge har det slik. Ikke at det er noen trøst før meg. Denne NAV-administratoren kan jo ta en telling av hvor mange som har samme slags opplevelser som meg. Det ville fortalt litt om arbeidsmarkedet og NAVs evner til å få folk i jobb. En slik telling ville nok vist at de veldig langt fra utsagnet om å få nesten alle i jobb. Så vidt jeg vet blir ikke en gang folk på AAP tellet med i arbeidsløshetsstatistikken. I følge arbeidsmiljøloven skal de i de fleste sammenhenger heller ikke regnes som arbeidstakere når de er på arbeidsmarkedstiltak. Kort sagt vi er bare utgifter for de som styrer, minusvarianter og latsabber som helst ikke skulle fått en krone.

 

Vi hadde nok måtte bo på gaten hvis de blå hadde flertall alene.

 

Disse endelsløse arbeidsmarkedstiltakene er helt mengsløse. Er det noen som har kommet i jobb etter å ha gått på dette år ut og år inn? Det er kun en måte å trenere uføresøknaden på slik at uførestatistkkene skal se penest ut lengst mulig.

 

Det beste hadde vært om de bare skjøt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse endelsløse arbeidsmarkedstiltakene er helt mengsløse. Er det noen som har kommet i jobb etter å ha gått på dette år ut og år inn? Det er kun en måte å trenere uføresøknaden på slik at uførestatistkkene skal se penest ut lengst mulig.

 

enig.

 

Det beste hadde vært om de bare skjøt oss.

 

De har en billigere løsning. Tilbud om såkalt dødshjelp. Frp-pillen. Har de først fått knust selvbildet til noen grundig nok, er veien kort til punktum for livet.

Anonymous poster hash: 720ff...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.

 

Jeg trodde det var lett for meg å få jobb, men det er ikke så lett lenger som jeg trodde det var. Jeg tenkte at det er jo bare å registrere seg i diverse vikarbyrå, så vil jeg bli nedringt med tilbud om jobb. Dette tenkte jeg da jeg ba gamlearbeidsplassen min om sluttpakke. Det var jo det jeg opplevde for mange år siden da jeg jobbet for vikarbyrå.

 

Jeg tok en sjangs da og tenkte at skal jeg gjøre det, må jeg gjøre det nå før jeg blir for gammel. Jeg gjorde dessuten en liten forhåndsundersøkelse og et vikarbyrå sa til meg at jeg ville være attraktiv på arbeidmarkedet. Jeg har stått på som en gal for å komme raskt ut i jobb igjen, men jeg blir ikke nedringt med jobbtilbud og jeg har vært ledig siden 1. september.  Det fungerer ikke slik lenger. Nå må man søke på jobbene som vikarbyråene legger ut på nett og man er i konkurranse med mange andre. Jeg har lang erfaring innen midt område og har en fin attest og referanser, men det ser allerede ut som alderen min er avskrekkende for mange vikarbyrå. Jeg tror de tenker at de ikke kan sende en 48-åring rundt omkring hos forskjellige firma. Det er slik de gjør med ungdommer, men jeg selv tenker at det kan de.

 

Nå har jeg endelig fått jobb fra mandag, men jeg har takket ja til en jobb som ikke er noen drømmejobb for meg og jeg er bekymret meg litt for fremtiden. Jeg skjønner at dette ikke blir så lett som jeg trodde.

 

Kanskje gjorde jeg en kjempetabbe da jeg ba om sluttpakke og burde holdt meg der jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg trodde det var lett for meg å få jobb, men det er ikke så lett lenger som jeg trodde det var. Jeg tenkte at det er jo bare å registrere seg i diverse vikarbyrå, så vil jeg bli nedringt med tilbud om jobb. Dette tenkte jeg da jeg ba gamlearbeidsplassen min om sluttpakke. Det var jo det jeg opplevde for mange år siden da jeg jobbet for vikarbyrå.

 

Jeg tok en sjangs da og tenkte at skal jeg gjøre det, må jeg gjøre det nå før jeg blir for gammel. Jeg gjorde dessuten en liten forhåndsundersøkelse og et vikarbyrå sa til meg at jeg ville være attraktiv på arbeidmarkedet. Jeg har stått på som en gal for å komme raskt ut i jobb igjen, men jeg blir ikke nedringt med jobbtilbud og jeg har vært ledig siden 1. september.  Det fungerer ikke slik lenger. Nå må man søke på jobbene som vikarbyråene legger ut på nett og man er i konkurranse med mange andre. Jeg har lang erfaring innen midt område og har en fin attest og referanser, men det ser allerede ut som alderen min er avskrekkende for mange vikarbyrå. Jeg tror de tenker at de ikke kan sende en 48-åring rundt omkring hos forskjellige firma. Det er slik de gjør med ungdommer, men jeg selv tenker at det kan de.

 

Nå har jeg endelig fått jobb fra mandag, men jeg har takket ja til en jobb som ikke er noen drømmejobb for meg og jeg er bekymret meg litt for fremtiden. Jeg skjønner at dette ikke blir så lett som jeg trodde.

 

Kanskje gjorde jeg en kjempetabbe da jeg ba om sluttpakke og burde holdt meg der jeg var.

Må legge til at jeg også fikk brev i fra Nav. Da jeg registrerte meg som ledig krysset jeg nemlig av at jeg ønsket en samtale med en rådgiver. I brevet jeg fikk sto det rett og slett at de anså meg til å være i stand til å skaffe jobb på egen hånd  ;)  Joda, det har jo også  tenkt, men en samtale og noen gode råd kunne jeg vel ha fått, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...