Gå til innhold

Nav-pengene strekker ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TRANGT: Nav-pengene strekker ikke til når han har to barn som han både vil mette og gi fritidsaktiviteter.

 

Mannen Moss Dagblad møter, har kommet hit siden han ble syk og uføretrygdet for to år siden. Han vil være anonym av hensyn til de to barna sine på åtte og elleve år.

 

– Når det går mot slutten av måneden, er det veldig vanskelig for meg med to små barn. Derfor er det deilig å komme hit og hente noen middager, vanlig mat og litt godt til barna, forteller han.

 

– Vi hadde et fint liv da jeg jobbet. Men livet ble snudd på hodet da jeg ble syk. Jeg får lite penger av Nav. Framtidsmotivasjonen er på bunnen, sier mannen.

 

http://www.dagsavisen.no/moss-dagblad/de-skal-ikke-fole-seg-som-tapere/

 

Hvordan kommer det til å gå med han nå når det skal kuttes kraftig i barnetillegget? Kan Erna eller Siv skaffe han jobb?



Anonymous poster hash: aab72...c03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    33

  • startet av

    22

  • slabbedask

    11

  • DexterMorgan

    9

Mest aktive i denne tråden

Men det må jo være noe galt et eller annent sted når man er ufør og må leve på sosialstønad, er satsene alt for lave ?

Hvis man f.eks. har mye lån kan det bli lite på minstepensjon. Også er det jo veldig dyrt å leie mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f.eks. har mye lån kan det bli lite på minstepensjon. Også er det jo veldig dyrt å leie mange steder.

hmm ja

 

Hvordan kommer det til å gå med han nå når det skal kuttes kraftig i barnetillegget?

Anonymous poster hash: aab72...c03

 

Nei han må jo allerede dekkes opp av sosialstønaden, og med mindre pensjon vil sosialstønaden bli tilsvarende større, sånn at situasjonen vel blir uendret for han, men fortsatt ille da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo være noe galt et eller annent sted når man er ufør og må leve på sosialstønad, er satsene alt for lave ?

Hvor flinke med pengene disse som klager over at de får for lite egentlig er, er jo noe vi strengt tatt ikke kan vite noe om, da. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor flinke med pengene disse som klager over at de får for lite egentlig er, er jo noe vi strengt tatt ikke kan vite noe om, da. :ph34r:

 

Ja er sikkert noen luksusfelle fok der :ph34r: 

 

Men fra alvor til spøk så tror jeg man blir ganske flink med penger når man har veldig lite av det, det ble ihvertfall jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det må jo være noe galt et eller annent sted når man er ufør og må leve på sosialstønad, er satsene alt for lave ?

 

Blir litt forvirret her. Er han ufør, får sosialhjelp, eller en kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret her. Er han ufør, får sosialhjelp, eller en kombinasjon?

Er vel ufør, og uføresatsen er ikke nok for å overleve for han og kidsa, så han får sosialstønad i tillegg... tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra alvor til spøk så tror jeg man blir ganske flink med penger når man har veldig lite av det, det ble ihvertfall jeg

De fleste klarer vel å justere forbruk etter inntekt, ja.

Men denne mannen har jo barn. Og barna må jo ikke føle at de er fattige, Gud forby. Det kan jo være TRAUMATISK.

Og løsningen på dette problemet er altså å gi forsørgere mer penger - IKKE å gjøre noe med holdningene til oppblåste rikinger og deres avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret her. Er han ufør, får sosialhjelp, eller en kombinasjon?

Du kan få sånn tilskudd fra "sosialbudsjettet" uansett hva slags inntekt du har, om du har for lite. F.eks. hvis du er rusmisbruker og brenner trygda på rus, så kan du leve på nødhjelp de to siste ukene. Noen ganger blir det matkuponger, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer vel å justere forbruk etter inntekt, ja.

Men denne mannen har jo barn. Og barna må jo ikke føle at de er fattige, Gud forby. Det kan jo være TRAUMATISK.

Og løsningen på dette problemet er altså å gi forsørgere mer penger - IKKE å gjøre noe med holdningene til oppblåste rikinger og deres avkom.

 

Hva skal man gjøre med disse oppblåste rikingene og deres blærete avkom?  Med skattelettelsene får de jo mer penger å bruke på luksus og tullball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer vel å justere forbruk etter inntekt, ja.

Men denne mannen har jo barn. Og barna må jo ikke føle at de er fattige, Gud forby. Det kan jo være TRAUMATISK.

Og løsningen på dette problemet er altså å gi forsørgere mer penger - IKKE å gjøre noe med holdningene til oppblåste rikinger og deres avkom.

 

Det er ingen tvil om at det er mange foreldre som virkelig burde gitt barna sine litt oppdragelse der de hopper rundt med jakker til 7000 og ikke lar de som ikke er så "kule" få være med å leke.

 

Men, det er jo bare fantasi, det kommer alltid til å være slik, så da gjelder det å ikke være fattig ellers så blir barna dine sannsynligvis "tapere"

 

Trist er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer vel å justere forbruk etter inntekt, ja.

 

Har man minstetrygd blir veldig lite igjen etter faste utgifter som husleie, strøm, mat og medisiner. Er ikke sikkert det er så mye som kan justeres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen tvil om at det er mange foreldre som virkelig burde gitt barna sine litt oppdragelse der de hopper rundt med jakker til 7000 og ikke lar de som ikke er så "kule" få være med å leke.

 

Men, det er jo bare fantasi, det kommer alltid til å være slik, så da gjelder det å ikke være fattig ellers så blir barna dine sannsynligvis "tapere"

 

Trist er det

 

Si meg, stemmer ikke du Frp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre med disse oppblåste rikingene og deres blærete avkom?  Med skattelettelsene får de jo mer penger å bruke på luksus og tullball.

Vet ikke, men jeg syns samfunnet (og skolen!) på en måte "penser" unger inn til å tenke at verdien til folk bestemmes av hvor rik/fattig man er... generelt overfladiske egenskaper.

"Hva skal du bli når du blir stor?"

Skal man bli noen? Er man ikke allerede noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, stemmer ikke du Frp?

 

Kun pga innvandring. Ja frp gjør jo ingen ting med innvandringen, men ihvertfall så sier de at de ser problemet, og det er en start, kanskje

 

Når det gjelder trygdenivåer og slikt er det litt utenfor min ekspertise jeg ser utfordringen med en velferdsstat som ikke er levedyktig hvis vi fortsetter som nå, men "løsningen" er jeg usikker på hva er

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun pga innvandring. Ja frp gjør jo ingen ting, men ihvertfall så sier de at de ser problemet, og det er en start ihvertfall

 

Problemet er at det ikke lønner seg å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er mange foreldre som virkelig burde gitt barna sine litt oppdragelse der de hopper rundt med jakker til 7000 og ikke lar de som ikke er så "kule" få være med å leke.

 

Men, det er jo bare fantasi, det kommer alltid til å være slik, så da gjelder det å ikke være fattig ellers så blir barna dine sannsynligvis "tapere"

 

Trist er det

Ja helt enig, jeg syns det er helt tragisk med de klærne. Det var litt sånn da jeg var ung også, måtte liksom ha det og det merket. Og jeg fikk jo selvsagt høre det. En gang fikk jeg olabukse og følte at den var fin, men så var det visst "Henrys choice", som var feil (eller billig), og da sa de at jeg var Henry, og at den buksa var mitt valg. :P Jaja. Sånn har det sikkert alltid vært. Men i dag så er det andre summer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man minstetrygd blir veldig lite igjen etter faste utgifter som husleie, strøm, mat og medisiner. Er ikke sikkert det er så mye som kan justeres da?

Matvalg kan en jo justere... husleie kan en justere... nei nei, jeg vet det ikke er lett, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...