Gå til innhold

Sliter stort med søvn


matheasophia

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva er terskelen for å få innsovningstabeletter? Er en jente på 18(snart 19 år) og studerer ved universit. Jeg sliter stort med å få sove, uten noen spesiell grunn. Bortsett fra jeg gjør alt jeg kunne ha gjort tidligere på dagen på kvelden, siden jeg står opp så sent. Prøvd det meste av tips som å stå opp etter en halvtime uten å få til å sove osv. Problemet mitt er at det er sinnsykt vanskelig for meg å snu døgnet. Hvis jeg først har fått døgnrytme der jeg legger meg i 3-4 tiden på natten, så blir det sånn i månedsvis. Eneste måten å rette det opp på er å døgne, og i hele sommerferien prøvde jeg å døgne. Mislykket hver gang. 

 

Jeg våkner ikke særlig lett, noe som har ført til at jeg ikke får gå opp til eksamen. Kan ha på mange alarmer med forskjellige toner, men jeg våkner ikke. Har også en vekkeklokke med vibrasjon og bombelyd, som jeg heller ikke våkner av. 

 

Jeg klarte i en periode å legge meg i 10-tiden, og våknet da halv 5 av meg selv helt lys våken. Denne perioden likte jeg veldig godt, men etter at jeg hadde en del ryddig og demontering av noe i leilighet som varte til kl 12-1 så kom jeg ut av den rytmen, og nå får jeg ikke sove igjen før 4-5 tiden om natten. Av og til kan det gå så langt som 6-7 om morgen. 

 

For to år siden fikk jeg sovetabelett hos en vennine, som jeg tok kl 10. Da holdt jeg døgnrytmen min kjempe lenge, og livet mitt ble bare bedre. 

 

Jeg føler at det ikke er vits å gå til legen med dette, for etter som jeg har lest er noen leger ikke villige til å skrive ut sovemedisin med mindre man har store plager som holder deg våken som ryggproblemer osv. 

 

Er min grunn nok til å få sovemedisin? Er fattig student så vil helst ikke sløse bort 300 kroner på en legetime

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Hva er terskelen for å få innsovningstabeletter? Er en jente på 18(snart 19 år) og studerer ved universit. Jeg sliter stort med å få sove, uten noen spesiell grunn. Bortsett fra jeg gjør alt jeg kunne ha gjort tidligere på dagen på kvelden, siden jeg står opp så sent. Prøvd det meste av tips som å stå opp etter en halvtime uten å få til å sove osv. Problemet mitt er at det er sinnsykt vanskelig for meg å snu døgnet. Hvis jeg først har fått døgnrytme der jeg legger meg i 3-4 tiden på natten, så blir det sånn i månedsvis. Eneste måten å rette det opp på er å døgne, og i hele sommerferien prøvde jeg å døgne. Mislykket hver gang. 

 

Jeg våkner ikke særlig lett, noe som har ført til at jeg ikke får gå opp til eksamen. Kan ha på mange alarmer med forskjellige toner, men jeg våkner ikke. Har også en vekkeklokke med vibrasjon og bombelyd, som jeg heller ikke våkner av. 

 

Jeg klarte i en periode å legge meg i 10-tiden, og våknet da halv 5 av meg selv helt lys våken. Denne perioden likte jeg veldig godt, men etter at jeg hadde en del ryddig og demontering av noe i leilighet som varte til kl 12-1 så kom jeg ut av den rytmen, og nå får jeg ikke sove igjen før 4-5 tiden om natten. Av og til kan det gå så langt som 6-7 om morgen. 

 

For to år siden fikk jeg sovetabelett hos en vennine, som jeg tok kl 10. Da holdt jeg døgnrytmen min kjempe lenge, og livet mitt ble bare bedre. 

 

Jeg føler at det ikke er vits å gå til legen med dette, for etter som jeg har lest er noen leger ikke villige til å skrive ut sovemedisin med mindre man har store plager som holder deg våken som ryggproblemer osv. 

 

Er min grunn nok til å få sovemedisin? Er fattig student så vil helst ikke sløse bort 300 kroner på en legetime

Du burde absolutt få sovetabletter av legen.

Hvor har du fått det fra at det er så vanskelig å få tak i?

 

Jeg har brukt sovetabletter i mange år fordi jeg alltid har slitt med søvnen. (samme som du sliter med; innsovningsproblemer, ofte  med døgning som resultat)

 

Gudskjelov og takk at piller finnes. Det gjør livet såååå mye lettere!!

 

Leste nettopp at en av grunnene til at det er så viktig å få nok søvn er fordi: "vår hjerne renses for viktige avfallstoffer mens vi sover" (Jeff Iliff, nevrolog og forsker)

 

Ikke gi deg før du finner en lege som forstår deg du :)

Endret av dedalo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hva er terskelen for å få innsovningstabeletter? Er en jente på 18(snart 19 år) og studerer ved universit. Jeg sliter stort med å få sove, uten noen spesiell grunn. Bortsett fra jeg gjør alt jeg kunne ha gjort tidligere på dagen på kvelden, siden jeg står opp så sent. Prøvd det meste av tips som å stå opp etter en halvtime uten å få til å sove osv. Problemet mitt er at det er sinnsykt vanskelig for meg å snu døgnet. Hvis jeg først har fått døgnrytme der jeg legger meg i 3-4 tiden på natten, så blir det sånn i månedsvis. Eneste måten å rette det opp på er å døgne, og i hele sommerferien prøvde jeg å døgne. Mislykket hver gang. 

 

Jeg våkner ikke særlig lett, noe som har ført til at jeg ikke får gå opp til eksamen. Kan ha på mange alarmer med forskjellige toner, men jeg våkner ikke. Har også en vekkeklokke med vibrasjon og bombelyd, som jeg heller ikke våkner av. 

 

Jeg klarte i en periode å legge meg i 10-tiden, og våknet da halv 5 av meg selv helt lys våken. Denne perioden likte jeg veldig godt, men etter at jeg hadde en del ryddig og demontering av noe i leilighet som varte til kl 12-1 så kom jeg ut av den rytmen, og nå får jeg ikke sove igjen før 4-5 tiden om natten. Av og til kan det gå så langt som 6-7 om morgen. 

 

For to år siden fikk jeg sovetabelett hos en vennine, som jeg tok kl 10. Da holdt jeg døgnrytmen min kjempe lenge, og livet mitt ble bare bedre. 

 

Jeg føler at det ikke er vits å gå til legen med dette, for etter som jeg har lest er noen leger ikke villige til å skrive ut sovemedisin med mindre man har store plager som holder deg våken som ryggproblemer osv. 

 

Er min grunn nok til å få sovemedisin? Er fattig student så vil helst ikke sløse bort 300 kroner på en legetime

Hei!

Det kommer an på legen man har.

Min fastlege skriver ut alt jeg ber han om, alt fra vival, Sobril, cosylan, osv...

Jeg har kun brukt vival for skrekk for undersøkelser, Sobril en gang etter "ordre" fra en bekjent, så dvs når jeg virkelig må, men han stiller aldri spørsmål.

Jeg tror han tenker fornuftig, til et konkret formål helt greit, over lengden kan bli problem.

For første gang i mitt liv har jeg nå fått alvorlige søvnproblemer, jeg må ofte kjøre om natten fordi jeg er så urolig. Jeg sendte en sms til min psykiater om søvnproblemene, som er nye, og fikk resept på sovemedisin stilnoct. Har ikke hentet enda, skal kanskje hente idag, men jeg håper den skal hjelpe meg i en overgang.

Jeg tror jeg er litt deprimert, da kan søvn bli et problem.

Finn en god fastlege som ser forskjell på bruk og misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...