Gå til innhold

Mette Moen/ Er jeg for gammel..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 44 i april og ønsker meg baby.. Har to barn fra før. Jeg er frisk og sprek. Menstruasjonene mine er regelmessige. Men jeg har hatt et svangerskap utenfor livmoren for ca 12 år siden. Egglederen ble "brent" men fikke fjernet. Gynekologen sa at det var stor usikkerhet om den ville fungere. Ble gravid ikke lenge etter operasjonen men da gjennom den friske egglederen. (Jeg har sammen mann nå som er far til de to barna jeg har.)

 

Har lyst på baby, men lurer på om toget har gått...?

 

Hva mener du som er ekspert?

 

Takknemlig for svar!

 

:-)


Anonymous poster hash: 0af21...414



Anonymous poster hash: 0af21...414
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spørsmålet om å prøve å oppnå graviditet må avklares mellom deg og din mann. Fra medisinsk hold vil jeg påpeke at største hindring nok vil være om du i det hele tatt kan bli gravid. Selv om du har regelmessige menstruasjoner, er fruktbarheten ofte sterkt redusert i din alder. Det forklares med at eggene er blitt for gamle, de er ikke fornyet siden fosterlivet. Men man kan jo ha flaks og løsne et fint egg som lar seg befrukte. Risiko for spontanabort er øket i din alder, og risiko for kromosomfeil hos fosteret er øket. Da du tidligere har hatt graviditet utenfor livmoren, vil det være på sin plass med tidlig ultralyd og da kan man drøfte kontrollopplegg mht utviklingsavvik.
Hvis du er frisk og i god form, er det ikke grunn til å tro at graviditeten byr på større problemer enn hos yngre.
Vennlig hilsen Mette H Moen
PS husk å spise folat hvis du planlegger graviditet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...