Gå til innhold

Noen spørsmål om d-vitain(påvist mangel) og omega 3.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vitamin d  i omega 3 tilskudd fra møller? Det står ingenting om det. Men jeg vil ikke risikere å ta for mye totalt. Jeg fikk kraftig vit d underskudd påvist på en blodprøve for 3 år siden, og har etter det tatt tilskudd daglig. Jeg tok en lang periode 20 ug om dagen men så lurer jeg på om det er d-vit i omega 3? for jeg begynte med det for noen måneder siden, og vil ikke risikere å ta for mye.

 

Mvh

 

Mann 40



Anonymous poster hash: b4c91...220
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble litt kronglete ser jeg. Enklere spurt er det D-vitamin i ren omega 3? Nå spør jeg sikkert dumt. Har surfet og googlet litt, og jeg tror ikke det er det.



Anonymous poster hash: b4c91...220
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

 

I ren omega 3 finnes ikke vitamin D, men mange produsenter tilsetter vitaminet til produktene sine. Når det gjelder Møllers sine produkter er det kun “Møllers Omega 3 Hjerte” og “Møllers Omega 3 Ekstra sterk” som inneholder ikke vitamin D. De resterende omega 3 tilskuddene inneholder mellom 5-10 µg vitamin D pr dagsdose.

 

 

Det er mulig å få i seg for mye vitamin D, da dette et fettløselig vitamin og lagres i kroppen. Hvis du tar flere tilskudd som inneholder vitamin D bør du regne sammen hvor mye du får i deg totalt sett, men grensene for hva som er toksisk er forholdsvis høye, og med mindre du bruker mange typer tilskudd er dette sjelden noe å tenke over. De øvre grensene er satt til 100 µg vitamin D for voksne og ungdom over 11 år. Barn 1-11 år har grense på 50 µg vitamin D, og barn under 1 år ”tåler” kun 25 µg vitamin D pr dag over lengere tid.

 

For barn over 1 år og voksne under 75 år anbefales et daglig inntak på 10 μg. Denne anbefalingen gjelder også for gravide og ammende. For personer over 75 år anbefales det dobbelte; det vil si 20 μg om dagen. Som du ser kan du innta opptil 10 ganger en vanlig dagsdose uten at det byr på forgiftningsproblemer, men det er viktig å understreke at det ikke er noen ekstra helsegevinst å hente ved å få i seg mer vitamin D enn anbefalt, med mindre du har en påvist mangel og følges opp av lege.

 

Ta gjerne en ny blodprøve av legen for å se hva nivået ditt ligger på nå. Et tilskudd på 20 µg vitamin D er en fin dose dersom du har påvist mangel, men det er viktig at du følger opp med nye blodprøver etter ca 3 mnd for å se om dosen burde økes eller minskes.

 

Hilsen Randi  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...