Gå til innhold

påvirker formuen uføretrygden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede uføretrygd. Men det jeg lurer på er om NAV kan komme til å sette ned/fjerne den fordi jeg har for mye formue? har mellom 200 og 500 tusen..

 

eller har formuen bare betydning ved bostøtte?



Anonymous poster hash: 8a26c...adc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg har allerede uføretrygd. Men det jeg lurer på er om NAV kan komme til å sette ned/fjerne den fordi jeg har for mye formue? har mellom 200 og 500 tusen..

 

eller har formuen bare betydning ved bostøtte?

Anonymous poster hash: 8a26c...adc

 

 

Ja, bare bostøtte.

Anonymous poster hash: 10750...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formue har ingen innvirkning på uføretrygd. Du kan være milliardær. Det er inntekt det går på, men faktisk så kan du ha millioninntekt om det er kapitalinntekt. Avkastingen på formuen din går ikke under den formen for inntekt som det er begrensninger på når du har uførepensjon. Så la oss si at du bruker pengene dine til å kjøpe og selge aksjer og tjener 500 tusen - det har ingenting å si. Systemet er tilpasset de sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formue har ingen innvirkning på uføretrygd. Du kan være milliardær. Det er inntekt det går på, men faktisk så kan du ha millioninntekt om det er kapitalinntekt. Avkastingen på formuen din går ikke under den formen for inntekt som det er begrensninger på når du har uførepensjon. Så la oss si at du bruker pengene dine til å kjøpe og selge aksjer og tjener 500 tusen - det har ingenting å si. Systemet er tilpasset de sterke.

 

Driver man med akskjespekulasjon i stor stil kan det hende NAV regner dette som næringsvirksomhet og stopper trygden.

Anonymous poster hash: 88a57...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formue har ingen innvirkning på uføretrygd. Du kan være milliardær. Det er inntekt det går på, men faktisk så kan du ha millioninntekt om det er kapitalinntekt. Avkastingen på formuen din går ikke under den formen for inntekt som det er begrensninger på når du har uførepensjon. Så la oss si at du bruker pengene dine til å kjøpe og selge aksjer og tjener 500 tusen - det har ingenting å si. Systemet er tilpasset de sterke.

 

Hva med de som har en milliardær til ektefelle?

 

Hva med de som arver millioner?

 

Hva med de som eier en bolig som kan selges med milliongevinst?

 

Uføre skal erstatte arbeidsinntekt, så da er alt annet uten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver man med akskjespekulasjon i stor stil kan det hende NAV regner dette som næringsvirksomhet og stopper trygden.

Anonymous poster hash: 88a57...d86

Åh, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som har en milliardær til ektefelle?

 

Hva med de som arver millioner?

 

Hva med de som eier en bolig som kan selges med milliongevinst?

 

Uføre skal erstatte arbeidsinntekt, så da er alt annet uten betydning.

De som har milliardær til ektefelle trenger en inntekt, siden de ikke skal være avhengig av ektefellen.

De som arver millioner bør beholde arven.

De som eier bolig bør beholde trygda.

_Alt annet_ bør ikke være uten betydning. En kan jo fint jobbe 150% i et firma uten å ta ut lønn, og bygge opp et imperium som trygda, og så sier du opp trygda når firmaet er rikt nok. Det er noen smutthull her og der, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har milliardær til ektefelle trenger en inntekt, siden de ikke skal være avhengig av ektefellen.

De som arver millioner bør beholde arven.

De som eier bolig bør beholde trygda.

_Alt annet_ bør ikke være uten betydning. En kan jo fint jobbe 150% i et firma uten å ta ut lønn, og bygge opp et imperium som trygda, og så sier du opp trygda når firmaet er rikt nok. Det er noen smutthull her og der, tror jeg.

 

Joda, men jeg tror ikke akkurat dette er noe stort problem og gjelder spesielt mange. Dessuten vet jeg ikke om NAV godtar at man jobber i eget firma uten lønn hvis man er ufør.

 

Men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg tror ikke akkurat dette er noe stort problem og gjelder spesielt mange. Dessuten vet jeg ikke om NAV godtar at man jobber i eget firma uten lønn hvis man er ufør.

 

Men men.

Nei er ikke 100% sikker selv, men nå er det jo sånn at skal de ta fra noen trygden så kan det ikke gjøres basert på subjektive oppfatninger. Jeg kan helt klart jobbe 150% på frivillighetssentralen - hvorfor kan jeg ikke jobbe 150% i mitt selskap, uten lønn? Altså alle mennesker med firmaer kan jo bare holde igjen lønn hvis de vil skatte mindre.

Men neida, er nok ikke noe stort samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke 100% sikker selv, men nå er det jo sånn at skal de ta fra noen trygden så kan det ikke gjøres basert på subjektive oppfatninger. Jeg kan helt klart jobbe 150% på frivillighetssentralen - hvorfor kan jeg ikke jobbe 150% i mitt selskap, uten lønn? Altså alle mennesker med firmaer kan jo bare holde igjen lønn hvis de vil skatte mindre.

 

Det er vel fordi da bygger man opp egne verdier. Det kan vel sammenlignes med at det er veldig vanskelig å få sosialhjelp til boutgifter hvis man eier egen bolig, men hvis man leier hos en bolighai og betaler i husleie til en annen i dyre dommer da går det plutselig helt greit (noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi da bygger man opp egne verdier. Det kan vel sammenlignes med at det er veldig vanskelig å få sosialhjelp til boutgifter hvis man eier egen bolig, men hvis man leier hos en bolighai og betaler i husleie til en annen i dyre dommer da går det plutselig helt greit (noe sånt).

Men sosialhjelp vurderes langt mer subjektivt enn uførepensjon. Skal noen fratas trygden, så må det finnes en konkret regel som tillater det.

Nå er jeg så heldig at jeg aldri har måttet på sosialen, men jeg tror jeg vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sosialhjelp vurderes langt mer subjektivt enn uførepensjon. Skal noen fratas trygden, så må det finnes en konkret regel som tillater det.

Nå er jeg så heldig at jeg aldri har måttet på sosialen, men jeg tror jeg vet hva det er.

 

Siden uføre skal erstatte arbeidsinntekt er dette det eneste som teller om man har arbeidsinntekt eller ikke.

 

Så sånn er det med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden uføre skal erstatte arbeidsinntekt er dette det eneste som teller om man har arbeidsinntekt eller ikke.

 

Så sånn er det med det.

Ja, jeg tror også sånn er det med det (noe sånt).

I såfall bør man vel kunne jobbe 150% i firmaet sitt uten å ta ut lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror også sånn er det med det (noe sånt).

I såfall bør man vel kunne jobbe 150% i firmaet sitt uten å ta ut lønn?

 

Hvis NAV godtar det. Men det vet jeg ikke om de gjør (noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis NAV godtar det. Men det vet jeg ikke om de gjør (noe sånt).

Sant nok. Men hvilken regel skal de bruke for å ikke godta det (noe sånt).

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no 'tisperi' (noe sånt).

Ja. Og hvis du får hele 2 konsulenter så tyder det på at de er mistenksomme på deg (noe sånt).

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 21.11.2014 den 0.56, skrevet skrev:

Formue har ingen innvirkning på uføretrygd. Du kan være milliardær. Det er inntekt det går på, men faktisk så kan du ha millioninntekt om det er kapitalinntekt. Avkastingen på formuen din går ikke under den formen for inntekt som det er begrensninger på når du har uførepensjon. Så la oss si at du bruker pengene dine til å kjøpe og selge aksjer og tjener 500 tusen - det har ingenting å si. Systemet er tilpasset de sterke.

Her bør du være forsiktig. Driver du stort kan det hende nav regner dette som arbeid.

Anonymkode: d4b5d...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...