Gå til innhold

Når økonomien holder igjen


P.K.

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom mange år dessverre inn sett at kona og jeg har vokst lengre og lengre fra hverandre. Jeg har forsøkt å fortelle henne ved flere anledninger at jeg ikke har sett vitsen med å fortsette, men alle gangene har det endt i tårer og snørr, og vi har fortsatt som før. Hovedgrunnen til at jeg fortsatt er i dette forholdet er pga økonomien. Jeg jobber i dag i turnus og har en deltidsjobb i tillegg, og tjener ca 600' i året brutto. Jeg har ingen dyre hobbyer, spiser ikke dyrt, reiser lite, og har faste utgifter på ca 13000,-(min andel) pr måned. Hver eneste måned går jeg i null like før lønnsutbetaling, og jeg kan ikke fatte og begripe at jeg skal ha råd til bo alene og samtidig betale ut tusenvis i barnebidrag til henne, dersom jeg går.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noe tak på hva som kan kreves inn i barnebidrag? Sett at jeg har de samme utgiftene som ovenfor(husleie, lån, forsikringer, tv, telefon og internett), og i tillegg skal betale kanskje et sted mellom 3 og 5 tusen - da har jeg mellom 6 og 7 tusen igjen å leve for en måned. Deltidsjobben må jeg kutte ut for å få til å ha ungene annenhver helg(jobber 3 av 4 helger pr i dag).

Endret av P.K.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tjener ca. 550.000,- brutto og har månedlig faste utgifter på kr. 13.500,- 

 

Bor alene med 2 barn som er hos meg annenhver uke.   Økonomisk klarer jeg meg helt fint.  Har råd til utenlandsferier et par ganger i året, og har bil og avisabonnement :) 

 

Det er jo slik at når man har 50/50 deling av bosted for barna slik faren og jeg har, er det ingen som betaler barnebidrag. Utgiftene deler vi på.

 

Du nevner ikke 50/50 i innlegget ditt, men kanskje er det noe dere kan vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom mange år dessverre inn sett at kona og jeg har vokst lengre og lengre fra hverandre. Jeg har forsøkt å fortelle henne ved flere anledninger at jeg ikke har sett vitsen med å fortsette, men alle gangene har det endt i tårer og snørr, og vi har fortsatt som før. Hovedgrunnen til at jeg fortsatt er i dette forholdet er pga økonomien. Jeg jobber i dag i turnus og har en deltidsjobb i tillegg, og tjener ca 600' i året brutto. Jeg har ingen dyre hobbyer, spiser ikke dyrt, reiser lite, og har faste utgifter på ca 13000,-(min andel) pr måned. Hver eneste måned går jeg i null like før lønnsutbetaling, og jeg kan ikke fatte og begripe at jeg skal ha råd til bo alene og samtidig betale ut tusenvis i barnebidrag til henne, dersom jeg går.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noe tak på hva som kan kreves inn i barnebidrag? Sett at jeg har de samme utgiftene som ovenfor(husleie, lån, forsikringer, tv, telefon og internett), og i tillegg skal betale kanskje et sted mellom 3 og 5 tusen - da har jeg mellom 6 og 7 tusen igjen å leve for en måned. Deltidsjobben må jeg kutte ut for å få til å ha ungene annenhver helg(jobber 3 av 4 helger pr i dag).

Nei, jeg tror ikke det finnes et tak for det. 

Dessverre regnes barnebidrag ut i fra brutto inntekt, og tar ikke hensyn til utgiftene. Det finnes en bidragskalkulator på NAV sine sider du kan bruke for å regne ut nøyaktig hva du må betale.

Personlig synes jeg satsene er satt alt for høyt i dag.

Mange menn sliter med å betale bidrag.

Jeg støtter forslaget over her, er det gitt at du bare skal ha barna annenhver helg? Jo oftere du har barna, jo mindre bidrag betaler du. Har dere 50/50 så betaler du ikke bidrag. Unntaket er hvis du tjener mye mer enn mor, da kan du likevel  måtte betale bidrag.

Lykke til videre uansett hva du velger å gjøre med ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ca. 550.000,- brutto og har månedlig faste utgifter på kr. 13.500,-

Bor alene med 2 barn som er hos meg annenhver uke. Økonomisk klarer jeg meg helt fint. Har råd til utenlandsferier et par ganger i året, og har bil og avisabonnement :)

Det er jo slik at når man har 50/50 deling av bosted for barna slik faren og jeg har, er det ingen som betaler barnebidrag. Utgiftene deler vi på.

Du nevner ikke 50/50 i innlegget ditt, men kanskje er det noe dere kan vurdere?

Det stemmer ikke nødvendigvis at det ikke skal betales bidrag ved delt fast bosted.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+§+54+a+-+§+8+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148111.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom mange år dessverre inn sett at kona og jeg har vokst lengre og lengre fra hverandre. Jeg har forsøkt å fortelle henne ved flere anledninger at jeg ikke har sett vitsen med å fortsette, men alle gangene har det endt i tårer og snørr, og vi har fortsatt som før. Hovedgrunnen til at jeg fortsatt er i dette forholdet er pga økonomien. Jeg jobber i dag i turnus og har en deltidsjobb i tillegg, og tjener ca 600' i året brutto. Jeg har ingen dyre hobbyer, spiser ikke dyrt, reiser lite, og har faste utgifter på ca 13000,-(min andel) pr måned. Hver eneste måned går jeg i null like før lønnsutbetaling,

 

Du har jo igjen godt over 20.000 etter at fast utgifter er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo igjen godt over 20.000 etter at fast utgifter er betalt.

Nei, det har jeg dessverre ikke. Som jeg skriver ovenfor så vil/må jeg slutte i deltidsjobben dersom vi bryter ut av forholdet. Jeg har mellom 24 - 26 utbetalt hver mnd(alt ettersom hvor mye ubekvem arbeidstid jeg har). Skal jeg bo i området her eller ved jobben så må jeg påregne minst 13000,- i utgifter(husleie og alt som er nevnt ovenfor), og i tillegg kommer barnebidraget. 

Da vil jeg anta at jeg kommer opp på rundt 18000,- i kostnader pr mnd :(

 

For å svare på de andre som har nevnt 50/50: nei, det blir ikke aktuelt da vi kommer til å bo for langt unna hverandre. Blir vel annenhver helg, med evt. en ukedag i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Du har mer enn nok å leve for, men du må kanskje nedjustere forestillingene om hva som er en bra nok bolig mhp størrelse og beliggenhet. Mange klarer seg på mye mindre enn hva du sitter igjen med etter barnebidrag.

Minner meg om John Cleese som sa at skilsmissen kostet 400 millioner, men at det var verd hver krone. Håper du føler det samme når støvet har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg dessverre ikke. Som jeg skriver ovenfor så vil/må jeg slutte i deltidsjobben dersom vi bryter ut av forholdet. Jeg har mellom 24 - 26 utbetalt hver mnd(alt ettersom hvor mye ubekvem arbeidstid jeg har). Skal jeg bo i området her eller ved jobben så må jeg påregne minst 13000,- i utgifter(husleie og alt som er nevnt ovenfor), og i tillegg kommer barnebidraget. 

Da vil jeg anta at jeg kommer opp på rundt 18000,- i kostnader pr mnd :(

 

For å svare på de andre som har nevnt 50/50: nei, det blir ikke aktuelt da vi kommer til å bo for langt unna hverandre. Blir vel annenhver helg, med evt. en ukedag i ny og ne.

Du sier altså at etter alle faste ugifter (inkl. barnebidrag) vil du sitte igjen med 6000,- som skal dekke mat og klær? Det er mye mer enn mange har altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...