Gå til innhold

matlogg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg lurer på..

Hvor viktig er det å få eksakte mål på hvert måltid.

Foreløpig har jeg bare skrevet hva jeg har spist og hvor mye jeg spiser, ikke i kcal, men mengde og hva.

Men jeg merker et negativt mønster allerede. For ser jeg at jeg har spist et eller flere måltider på en dag, prøver jeg begrense videre inntak.

Spiste 3 ganger igår og følte det ble altfor mye. En tallerken med havregryn, melk og litt sukker , 8små kyllingvinger uten skinn-er mer bein enn kjøtt i dem-, og tre vinger uten skinn til kvelds (er ikke flink til å kaste overflødig mat som er tilberedt)

Jeg føler at nå kan jeg ikke spise mer enn så så mye om dagen.

Fornuften sier jo at en skal spise små måltider ofte, men den delen av fornuften forsvinner litt når jeg skriver opp alt jeg inntar.

Skal kjøpe kjøkkenvekt idag, så får jeg veid maten i tillegg.

Hvordan og hva bør jeg spise og hvor mye til hvert måltid...

er egentlig en overspiser tror jeg, spiser vanligvis 1måltid per dag (eks en Fjordlandmiddag-da er jeg stappmett og litt til, men som sagt..jeg spiser til det er tomt uansett hvor mett jeg blir)

Jeg har ekstrem fedme 107kg, og må gjøre noe..og da er det veldig enkelt å kutte mat nesten helt når jeg skriver, for jeg kan jo ikke skrive at jeg spiser masse, er jo noen som skal se denne loggen også..

Sist jeg sleit med maten, slutta jeg nesten helt å spise og gikk ned 50kg, men etter såkalt hjelp fra spiseforstyrrelsesteamet "lærte"jeg å spise igjen, men da ble det tilbake til samme livstilen 2-3 uker etter at de avslutta behandlingen.først ble det spise ofte og myye.etterhvert tilbake til sjelden og mye. Da kom selvsagt mesteparten av kiloene på igjen.30kg. De avslutta behandlingen for tidlig synes jeg

Jeg går noen kilometer (en time) hver dag, men det synes ikke på vekta.

Går på endel medisiner, blant anna Seroquel som øker matlysta litt (mest søthunger egentlig)

Råd/tips mottas med stor takknemlighet.

Anonymous poster hash: 1446d...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe som hjelper meg er å lage en fleksibel men strukturert plan for hva jeg skal spise; denne gir meg trygghet for at jeg verken spiser for mye eller for lite av noe, samt oversikt over innkjøp og hvor mye jeg skal tilberede, så jeg slipper å kaste mat (jeg hater det). Jeg kjøper og lager dessuten bare mat jeg liker. På den måten kan jeg se hva jeg har tenkt å spise, og gleder meg til det - fem solide måltider hver dag med variert, sunn og lekker hjemmelaget mat -  istedenfor som før da jeg var stresset og sulten og godtesugen hele tiden, og slapp, småsjuk og overvektig som følge av dette.

 

Jeg bruker Myfitnesspal (måltidsplanlegger på nett), samt et notisblokknotat for lister over hva jeg har i kjøleskapet (og må få brukt opp i tide), et Word-dokument med ukeplan for måltider (som er lettere å flytte rundt på enn i MFP), og et notat på mobiltelefonen for raske og effektive handlerunder uten krangling og forhandlinger med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også holder på med dette.. Skriver opp alt jeg spiser og drikker pr dag. Men veier ikke maten, og har heller ikke lært med hvordan regne ut kalorier osv.

Det er nok lurt om du vil ned i vekt.

Jeg har motsatt problem, jeg er veldig undervektig. (Bmi 14-15)

For meg er denne matbloggingen blitt en besettelse, jeg prøver å spise minst mulig/ikke gå opp i vekt.

Skal på kontroll på sykehuset om litt, er redd for hva som skjer da..

Har ingen fysiske plager, føler meg sterk og frisk. Bortsett fra angst og depresjon, men det hadde jeg for 27 kg + siden også!

Hva med å få henvisning til en ernæringsfysiolog? De er de aller beste på å sette opp matplaner, tilpasset akkurat deg!

Da får du varierte og detaljerte lister som du kan følge, det vil gi gode resultater!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også holder på med dette.. Skriver opp alt jeg spiser og drikker pr dag. Men veier ikke maten, og har heller ikke lært med hvordan regne ut kalorier osv.

Det er nok lurt om du vil ned i vekt.

Jeg har motsatt problem, jeg er veldig undervektig. (Bmi 14-15)

For meg er denne matbloggingen blitt en besettelse, jeg prøver å spise minst mulig/ikke gå opp i vekt.

Skal på kontroll på sykehuset om litt, er redd for hva som skjer da..

Har ingen fysiske plager, føler meg sterk og frisk. Bortsett fra angst og depresjon, men det hadde jeg for 27 kg + siden også!

Hva med å få henvisning til en ernæringsfysiolog? De er de aller beste på å sette opp matplaner, tilpasset akkurat deg!

Da får du varierte og detaljerte lister som du kan følge, det vil gi gode resultater!

Lykke til!

 

Det var ernæringsfysiolog jeg var hos på spiseforstyrrelsesteamet den gang..men de så jeg hadde begynt å spise(siden jeg skreiv "matdagbok" da), men det var ingen som lærte meg å stoppe..og holde på det som jeg skulle ha lært. Så ble masse mat ofte etterhvert.

 

Fastlegen har sendt ny forespørsel dit, men de vil ha samarbeid med DPS rundt dette. Hva som skjer vet jeg ikke.

 

Jeg føler meg frisk og sånn jeg og, bortsett fra paranoiditet, depresjon og angst.

Har tatt omfattende blodprøver hos legen, det eneste de fant ut var at jeg hadde lavt stoffskifte og Dvitamin-mangel. Kolestorol og alt anna var fint. Blodtrykket mitt er innenfor normalen.

 

Jeg føler selv jeg har en spiseforstyrrelse, det er fastlegen enig i. Vurderer operasjon, men siden jeg har spiseforstyrrelse vil ikke legen at jeg skal gjennom noe sånt før jeg evt er over dette problemet. Så legen er ikke ukjent med tanken på operasjon.

SÅ jeg skal prøve komme over denne forstyrrelsen..eller i alle fall late som...det viktigste for meg er å gå ned i vekt, åssen det skjer spiller ingen rolle. de rundt meg vil bare se positivt på at jeg går ned, ikke på hvordan jeg gjør det.

 

Idag har jeg kjøpt druer, skal spise noen sånne idag..og så har jeg spist to øser med tomatsuppe og et halvt rundstykke.

Trur det for holde for idag..bedre å skrive lite enn altfor mye mat.

Anonymous poster hash: 1446d...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

 

Det kan se ut som om du har mistet litt oversikt over hva som er normal mengde mat, og at det å føre matdagbok får deg inn i et negativt handlingsmønster i forhold til inntak av mat. Matdagboken er egentlig til for å hjelpe deg, og ikke for at du skal spise mindre fordi noen andre skal lese den. Det kan være fornuftig å la matdagboken ligge, og ikke fokusere så mye på denne en tid fremover nå. 

 

Det kan være en god idé å samarbeide med lege og en klinisk ernæringsfysiolog, og det kan være smart å ha med en psykolog på teamet samtidig slik at du kan ha mulighet til å få en sunn måte å tenke på mat og å spise på igjen. Du forteller at du føler at du har en spiseforstyrrelse, og da er det viktig å ta tak i dette med flere hjelpere rundt deg. Ikke la noen avslutte behandlingen før du kjenner at det er greit, og skulle du få tilbakefall er det viktig at du tar kontakt med behandlerene igjen!

 

Når det gjelder matmengde pr dag er det for en normalvektig person nødvendig med 2300-2600 kcal pr dag for å bevare vekten. En Fjordlandmiddag inneholder 500-600 kcal, og er derfor bare en liten del av et sammensatt normalinntak. Når jeg gjør beregninger av ditt kaloribehov basert på vekt finner jeg at du trenger ca 3200 kcal pr dag. Dette tallet avhengig selvfølgelig av andre faktorer også, som alder, kjønn, høyde og aktivitetsnivå. For å gå ned i vekt kan du trekke bort 500 kcal pr dag, og du står igjen med 2800 kcal du kan spise, og likevel gå ned i vekt (ca 0,5 kg pr uke). Du forteller at du har lavt stoffskifte, og da kan det være gunstig å redusere enda noen kalorier, men det er nok fint for deg å ligge på 2000-2200 kcal.  

 

Selv om jeg nå har illustrert energibehovet ditt med tall er det ikke nødvendigvis slik at du må starte med å telle kalorier for å spise riktig mengde mat, men det er verdt å vite ca hva en middag inneholder sammenlignet med for eksempel en sjokolade eller muffin. Det er faktisk slik at 100 g sjokolade eller en stor muffin inneholder MER kalorier enn en hel middag, samtidig som den gir mye mindre metthetsfølelse. Tenk også gjennom at frukt og grønnsaker er nødvendig for å få i deg nok fiber, vitaminer og mineraler, og husk at all drikke unntatt vann (samt sukkerfri saft/brus, svart kaffe og te) gir mange kalorier. Det er derfor vi sier at vann er den beste tørstedrikken! Grovt brød eller knekkebrød gir også verdifullt fiber, samt vitaminer og mineraler som kroppen trenger for å holde seg frisk.

 

En god måltidsrytme er viktig uansett om du ønsker å gå opp eller ned i vekt, eller holde vekten som den er. Å hoppe over måltider, for eksempel frokost eller mellommåltider, er sjelden en god idé fordi det lett kan gjøre at man overspiser til andre måltider. De nordiske anbefalingene sier at man skal spise tre hovedmåltider (frokost, lunsj og middag) og 1-2 mellommåltider om dagen. Kveldsmat inngår eventuelt som ett av mellommåltidene. Som du ser er det ganske langt fra anbefalingene og til hvordan du spiser i løpet av dagen. Det er ikke gunstig å gå ned i vekt ved å spise altfor lite, det eneste du oppnår da er at kiloene kommer raskt tilbake, slik du jo også erfarte det etter forrige vekttap. Årsaken er at du mister så mye muskelmasse når du går for raskt ned i vekt, og dermed får du et enda lavere energibehov (altså lavere forbrenning) enn du hadde i utgangspunktet!

 

Du forteller at du har lave vitamin D verdier, og dette er noe du og legen bør ta alvorlig. Symptomer på vitamin D mangel er blant annet depresjoner og psykiske forandringer. Det er derfor avgjørende at du får behandling for denne mangelen, slik at din psykiske helse har mulighet til å bedre seg. Når du så har denne mangelen kan man lett tenke seg at du samtidig kan ha andre mangler som er vanskeligere å fange opp gjennom en blodprøve. Dette blir rene spekulasjoner fra min side, men dersom du ikke spiser 500 g frukt og grønnsaker pr dag, 70 g fullkorn pr dag, fisk 3-4 ganger pr uke og bruker 3 porsjoner meieriprodukter pr dag vil du sannsynligvis ikke få nok næringsstoffer som for eksempel vitamin B, C, kalsium, omega 3, jod, sink og selen. Flere av disse stoffene er også med på opprettholde en god psyke, derfor vil en mangel forverre din situasjon slik den er i dag.

 

Du skriver “Jeg skal prøve komme over denne forstyrrelsen..eller i alle fall late som...det viktigste for meg er å gå ned i vekt, åssen det skjer spiller ingen rolle. de rundt meg vil bare se positivt på at jeg går ned, ikke på hvordan jeg gjør det”. Tenk litt gjennom hva du sier her. Det er en årsak til at man ikke ønsker å operere personer med spiseforstyrrelser. Det er ikke slik at problemene blir borte med vekten, det er tvert imot slik at det er etter en operasjon at jobben faktisk starter. Å operere seg slank er en livslang jobb, og studier viser at man vil få mye større vitamin- og mineralmangler etter et slikt inngrep. Dette vil sannsynligvis føre til forverringer i din psykiske helse. Å være tynn er ikke det samme som å ha god helse, selv om det ser ut som om det å miste vekt er veldig viktig for deg. Husk at det kan hende at din psykiske helse er påvirket av allerede eksisterende mangelsykdommer, og det kan hende at disse endrer seg i positiv retning om du får inn nok mat, og i negativ retning om du får i deg for lite næringsstoffer!

 

Jeg legger ved to linker til deg, der du kan se hva som er en normal mengde mat å bruke i løpet av en dag. Den første linken (1500 kcal) er for personer med lett overvekt, mens den andre (på 2000 kcal) er for litt mer overvektige som vil ned noen flere kilo. Fordi du har ekstrem fedme er dagsmenyen på 2000 kcal gunstig for deg, og trolig vil du kunne spise enda mer og likevel gå ned i vekt. Uansett hvilken du velger vil du se at det er betydelig mer mat enn hva du spiser i dag, og du vil likevel gå ned i vekt på en fornuftig måte om du bruker disse måtene å spise på. Husk at det ikke er rom for søtsaker, godteri, snacks og kake i tillegg til maten som er listet opp, i så fall vil du ikke miste vekt.

 

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-1500-kcal/

 

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-2000-kcal/

 

 

Lykke til,

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for det omfattende svaret  :)

 

Det er vanskelig å gjøre endringer..

Jeg har hatt depresjon, angst og paranoia siden jeg var 10-12 år(Bipolar), gått på medisiner(uttalige varianter) i 10 år.(er 33)

Dvitaminmangel kan jeg umulig ha hatt mer enn et år, da det ble testet ved siste psykinnleggelsen. (Mars til Mai.)

Lavt stoffskifte har jeg hatt siden 2007.

Så føler ikke at de er "skyld" i at vekta holder seg på 107.

 

Jeg går turer hver dag..eller gjorde i alle fall, men fikk så ubehag i kroppen etterhvert, i musklene, føler de ikke spiller på lag med meg. Prøver likevel gå noen turer.

 

Ja, må nok legge fra meg kostdagboka, har nå skrevet i en mnd, vekta har ikke rikka seg en kilo,ligger på rundt 107,selv med daglig aktivitet og lite inntak.

 

Viste kostdagboka til en i hjelpeapparatet. Han mente at selv de dagene jeg hadde lite inntak(har hatt endel dager med veldig usunn kost i det siste - skikkelig godtesug, ja, vet det ikke er bra, men mener jeg fortsatt på de dagene holdt meg under 2000kcal)måtte jeg spise mindre. At jeg måtte et godt stykke under 1500kcal per dag siden jeg hadde lavt stoffskifte(medisinert) og gikk på Seroquel.

Han fortalte om hans måte å gå ned i vekt på, så jeg føler jeg har mislyktes en plass.

 

Jeg får la operasjonstankene være litt. Kanskje jeg klarer gå ned uten operasjon.

 

Kommer jeg til å gå veldig opp i vekt når jeg starter spise såkalt normalt?

Jeg kan ikke gå så mye opp, men hvis det hjelper meg til å gå ned, er det kanskje verdt det, jeg vet ikke !

 

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte på dette. Tenkte 1.Februar kunne være en god dag å starte på. eller 02.02. det er en mandag.

Men jeg vet ikke hvordan jeg kan endre tankesettet. Ett måltid per dag er liksom normalen for meg. Noen ganger to og tre, men det er heller ikke sunt å variere antall måltider per dag heller.

 

Nei, jeg aner rett og slett ikke, trenger hjelp tror jeg.  :(



Anonymous poster hash: 1446d...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"En i hjelpeapparatet"? Ernæringsfysiolog?

 

Du bør vel først og fremst finne ut hvor mange kalorier du faktisk får i deg, både på mer og mindre strukturerte dager? Og veie deg hver dag. Da kan du regne ut hvor mye du trenger for å opprettholde vekten. Det har liten hensikt å registrere inntaket hvis du ikke bruker opplysningene til noe. 

 

Slankeoperasjon vil tvinge deg til å spise mindre mengder om gangen, men mange klarer å finne "lure" måter å få i seg flere kalorier etter operasjonen slik at de enten ikke går ned, eller går opp igjen.

 

Start i dag. Nå. Ved neste måltid. Tenk på hva du liker. Velg en frukt, en grønnsak og noe mer - kjøtt, fisk, nøtter, melkeprodukt, egg. Suppler med noe stivelse om du vil - brød, knekkebrød, pasta, ris, potet. Spis. Kos deg. Kjenn etter hvordan det smaker. Avslutt måltidet. Gjenta flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at det bare er å begynne spise. Det er noe som stopper meg.

 

Jeg ser på hva hver enkelt ting inneholder av kcal per 100gr. Så regner jeg sånn ca hva det blir det inntaket jeg har per dag.

 

Jeg veier meg hver dag, hver morgen, etter måltid og rett før leggetid.

 

Jeg bruker infoen jeg har laget til å se hva jeg kan endre på for å innta mindre kcal. 

 

Jeg begynner ved mndskiftet for da har jeg fått penger og kan bruke dem på fornuftige ting/varer. Det kan jeg ikke med 10kr på kontoen.

 

Jeg skal steke meg noen rundstykker litt seinere, ha på grov leverpostei og jeg drikker vann. Noen dager har jeg epler, appelsiner, pærer og banan, og lager fruktsalat. Skal handle inn til salatblandinger også, det er godt.

Til kvelds blir det en til to gulrøtter.

Til frokost idag blir det en liten boks med ananas. Den ligger IKKE i sukkerlake, men sin egen saft. Det er 139gr. Den inneholder ca 80kcal. (55kcal per 100gr) har ikke spist enda idag, så derfor blir det frokosten min. Burde kanskje gjøre det motsatt. Rundstykker til frokost, ananas til mellommåltid og gulrøtter til kvelds.

 

Igjen - det er ikke så enkelt som du får det til å høres ut som!



Anonymous poster hash: 1446d...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger heller ikke være så vanskelig som det virker som du gjør det.

 

Vei deg kun en gang om dagen, om morgenen.

 

Du skal ikke spise så lite som mulig, men passe. Du trenger ikke spise noe bestemt til det enkelte måltid. Du trenger heller ikke spise noe spesielt, men variert. Jeg er sikker på at du har noe i skapet som du kan bruke fram til månedsskiftet. Du bør ikke spise bare én ting til et måltid, feks vil bare frukt eller en grønnsak kunne gjøre deg mer sulten fordi det er nesten bare karbohydrat. Litt fett samtidig vil gjøre at du både tar opp næringen i grønnsakene, og at du blir mer mett. En hel boks ananas på en gang er ganske mye (jeg fordeler en på tre dager). Fersk bakst er veldig fristende for mange, jeg ville slitt med å bare spise ett eller to stk,  med den lukta i huset..!

 

Jeg vet ikke hva det er som gjør at du spiser for mye - blir du ikke mett, spiser du for å døyve følelser, fordi du kjeder deg, fordi det er blitt en vane? Årsaken bør legges til grunn når du velger strategi. Men uansett grunn kan og bør du jobbe med tankene dine og derigjennom påvirke atferden din; på samme måte vil endret atferd endre tankemønsteret ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du helt forstår hva for et problem det er for meg å spise.

Og den ananasboksen klarer du ikke fordele på tre dager, tror du tenker på en stor boks.

 

Jeg spiser ikke for mye, jeg spiser feil.

Jeg blir mett etter en til to gulrøtter eller en til to frukt.

 

Jeg har ingen problem med å begrense når det kommer til bakevarer, har større problem med hva jeg putter på det.

 

Det er ikke så enkelt å bare endre tankene.

 

Men jeg lar det være med dette innlegget

- jeg forholder meg til hva ernæringsfysiologen her sier,

og selvfølgelig må jeg endre tankerekkene for å endre dette mønsteret, det at du synes jeg gjør det vanskelig forstår jeg ikke helt.

For meg er mat vanskelig, og det er det ikke så lett å endre på. Det har vært vanskelig for meg siden jeg var 12 år, altså i 21 år - det er ikke så enkelt - "hokus pokus" så er problemet borte liksom.

 

Men - det er mulig å endre det hele, det er bare å finne ut hvordan jeg kan gjøre det på best mulig måte.



Anonymous poster hash: 1446d...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Idag skal jeg ikke spise mer enn 550kcal. Og hvis du kaller det for for mye, så vet ikke jeg hva jeg skal gjøre for å bedre dette og å spise mindre. 

Hvis jeg skal høre på deg, vil det si at jeg ikke skal spise i det hele tatt nesten. Og det er ikke sunt å spise for lite heller, spesielt ikke om det er feil det jeg putter i munnen. Nå lar jeg denne posten være i fred og håper den forsvinner nedover i glemmeboka. Jeg skal skrive ut det ernæringsfysiologen skrev, og lar dine meninger ikke gå inn på meg i særlig grad. Ja, jeg "hører hva du sier", og kommer sikkert til å bruke noe av det du sier konstruktivt etterhvert.



Anonymous poster hash: 1446d...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

BTW: Idag skal jeg ikke spise mer enn 550kcal. Og hvis du kaller det for for mye, så vet ikke jeg hva jeg skal gjøre for å bedre dette og å spise mindre. 

 

Anonymous poster hash: 1446d...c70

 

550 kcal er alt for lite. Spist minst det dobbelte. Og en boks ananas er ikke på noen måte et fullverdig måltid. En ring eller to av ananas kan være en del av en salat eller en dessert med litt vanlijekesam på f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En boks ananas 227 gram brutto/136 gram avrent vare rekker for meg i tre dager, men det er ikke viktig nå.
 
Det at du spiser feil, endrer ikke på det faktum at du spiser for mye (=for mange kalorier) - over tid. Om du så sulter deg innimellom, "hjelper" ikke det hvis du over tid får i deg for mange kalorier.
 
Godt at du ikke sliter med verken sult eller bakevarer!
 
Jeg sier ikke at det er enkelt å endre tankene, jeg sier at det er nødvendig. 
 
Jeg har også et vanskelig forhold til mat, jeg jobber med meg selv hele tiden. Mange ganger om dagen "snakker jeg med meg selv". Trener mindfullness. Hver valgsituasjon som har med mat å gjøre er en utfordring. Jeg vet at jeg må begrense meg, ellers overspiser jeg, og bevisst holde meg borte fra fristelser så langt det lar seg gjøre. 
 
Jeg har også slitt med mat og vekt lenge. Som liten var jeg tynn, og jeg ble tvunget i mat. Dette fortsatte som intens nøding, selv etter at jeg sluttet å være tynn. Min diabetesrammede mor nektet oss barna lørdagsgodt fordi hun var redd vi skulle pådra oss det samme (det er forøvrig ingen sammenheng mellom type 1 og kosthold; det er type 2 som er en livsstilssykdom, og lørdagsgodt utgjør for de fleste ingen risiko). Dette var ingen god kombo å starte livet som voksen med - jeg skulle da "ta igjen" det jeg ikke hadde fått av godterier, og jeg var vant til digre porsjoner mat. I 2006 gikk jeg ned 20 kilo ved å legge om kostholdet og trene, men jeg opplevde etterpå at verden var full av "sabotører" og at jeg ikke klarte å leve på havregryn og mager leverpostei og dra på senteret flere ganger i uka. Så jeg gikk opp de kiloene igjen. Så gikk jeg ned 20 kilo igjen fra høsten 2013 - høsten 2014, med noe som forhåpentligvis eren mer stødig kurs: Jeg kan spise det jeg vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden.
Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Trådstarter: Hva skal til for at du kunne ha klart å følge en kostliste? Ernæringsfysiologen la ut to konkrete eksempler. Ville du vært i stand til å følge en av dem?

 

Et av problemene ved å spise veldig lite, er at du etter hvert tåler veldig lite kalorier uten å gå opp i vekt. Ved å legge deg på 2000 kcal pr dag, så vil du gå jevnt og trutt nedover (etter en innkjøringsfase hvor kroppen din evt. fyller opp væskelagre etc). Du vil kanskje også unngå overspisinger, for det å vite at du om noen få timer skal spise et nytt måltid kan motvirke sug og tendens til overspising.

 

Håper for øvrig at du kan få noe oppfølgning fra en flink ernæringsfysiolog eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke la være å svare.

 

Jeg skjønner hva du mener.

 

Jeg har ingen diabetes 2 gudskjelov, det har blitt sjekket en del ganger.

 

Jeg håper du klarer holde deg på det nivået du ønsker(hvis det er sunt)

 

 

Jeg spiser ikke alt på en gang og ikke spiser jeg hele tiden.

Et av de største problemene mine er at jeg ikke føler sult eller metthet. Jeg blir kvalm og uvel. Hvis jeg ikke har spist på ei stund svarer hodet mitt med å "støye". Litt svimmelhetsfølelse. Hvis jeg har spist (mer enn nok) blir jeg kvalm.

Det er dette jeg må jobbe med - å føle sult og metthet. Før jeg blir "dårlig".

@Frosken : 

Jeg aner ikke hva som skal til. Jeg må tro på at det faktisk vil hjelpe meg og ikke legge på meg, det var jo det som skjedde sist.

Ja, jeg planlegger forsøke eksempel nr 2. fra mandag av  :)

Ja, jeg merker at jeg ikke tåler mange kaloriene. For jeg spiser ikke overveldende mye heller.

 

Håper også at jeg får hjelp i samarbeid med DPS, da får jeg hjelp med tankene samtidig i dette matstyret.



Anonymous poster hash: 1446d...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis du kan starte med å forsøke å føle sult og metthet. Jeg tror du må begynne med å spise planlagte fornuftige måltider (hvor mengden er forhåndsbestemt), og så gradvis erfare at det er en ganske god løsning.

 

Du vil ikke legge på deg av 2000 kcal pr døgn, bortsett fra at du muligens vil gå opp litt første uken dersom du har spist såpass lite på forhånd at kroppen din trenger å rydde litt opp.

 

I tillegg til å følge en kostliste, vil det er være konstruktivt å bestemme seg for å gå en halvtimes tur daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du svarte! 

 

Ja, jeg spiser godt og ligger på 1600 kcal om dagen, jeg er en liten og sedat dame så jeg holder normalvekt med det "beløpet". 

 

Jeg var nærmest fullstendig uvitende om hvordan det kjennes ut å være sulten og mett - jeg startet en tråd her i fjor høst, skal vi se: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395155-hvordan-kan-man-vite-at-man-er-mett/Jeg måtte jobbe med en del inngrodde forestillinger, og jeg var ofte kvalmsulten og overmett, mye rot.

 

Håper at du får skikkelig hjelp, det er noe dritt å slite med noe som burde vært både enkelt og godt!

 

Edit: Så froskens innlegg, og jeg glemte jo: Jeg startet med å spise etter en plan, nøye uttenkt med mengder og tider. Det ga meg informasjon om hvordan det skal kjennes ut etter et passe stort måltid. Jeg spiser etter plan nå også, men jeg kan improvisere mye mer.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...