Gå til innhold

Føling, hva kan skje?


baloo

Anbefalte innlegg

Min bestefar har diabetes. Han er glemsk og glemmer derfor å spise. Han spiser etter klokka, for å si det sånn. Er klokka 7 på kvelden og han BØR spise, venter han til halv8-8 fordi det er da han alltid har brukt å spise, SELV om han er sulten.

Han får ofte føling av den typen han blir helt hjelpeløs, og må få hjelp av andre. Dersom det ikke er noen i nærheten når han får denne typen føling, hva skjer da?  Våkner han til om en stund, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Det finnes ikke et kategorisk svar på det, men det er farlig å gå i insulinsjokk (man mister bevisstheten, og kan få kramper som ved epilepsi). Kroppen produserer adrenalin og andre hormoner som gjør at det frigjøres sukkerreserver fra levra. Jeg har hørt at folk har våknet fra insulinsjokk uten behandling, men det er virkelig ikke noe å gamble med.

 

Kan dere ha en ordning med at dere har fast telefonkontakt eller at han selv har en alarmklokke som varsler når han skal spise? Jeg regner med han bruker insulin siden han får disse følingene om han ikke spiser. Kanskje er det aktuelt å justere på doseringen i samråd med de som behandler han. Sørg for å ha en sprøyte med Glucagon i kjøleskapet (virker motsatt av insulin - hever blodsukkeret), sett dere inn i hvordan den brukes. Det er ikke komplisert, og forhåpentligvis vil dere ikke få bruk for det. Men det er en god sikkerhet i det om ulykken virkelig skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...