Gå til innhold

Endometeriose og uteblitt menstruasjon på snart fire måneder


anonymjente20

Anbefalte innlegg

anonymjente20

Hei!

 

Jeg er ei jente på 20 år. For ca. et og et halvt år siden ble jeg operert for blindtarminfeksjon, og da fikk jeg påvist endometeriose. Jeg sliter med sterke smerter både under mensturasjon, men også uten om menstruasjon. Har slitt med dette så lenge jeg kan huske. Det er så ille, at jeg ikke orker å gjøre noen ting, bare ligge i sengen og vri meg i smerter. Når jeg har mensen, blør jeg utrolig mye og lenge (over en uke). Har gått på p-piller i fem år, men sluttet for snart et halvt år siden. Da jeg gikk på p-piller hoppet jeg over menstruasjon i 3-4 måneder for å lindre endometeriosen (dette i henhold til råd fra gynekolog), men hadde fortsatt vondt. Jeg har tenkt til å starte på igjen, og må vente på menstruasjon, men har ikke hatt menstruasjon på snart 4 måneder. Har slitt med uregelmessig mens før, men da har det gått 6-8 uker mellom hver gang. Hva kan dette skyldes? Er det pga. endometeriosen? Er det vanlig å ikke ha mens på snart 4 måneder? Har fast partner, men har testet meg for graviditet, og er IKKE gravid. Har blitt undersøkt av gynokolog tidligere, der jeg fikk NSAIDs-preparater (Naproxen og Voltaren) uten at dette hjalp noe særlig. Det eneste som hjelper er Pinex forte og Paralgin forte, som jeg fikk hos min fastlege. Har vært hos fastlegen, og han har henvist meg til gynekolog, men har ikke time der før om 6 måneder, noe som er veldig lenge å vente. Håper på svar! På forhånd takk!

 

Hilsen jente, 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke endometriose som er årsak til at menstruasjonen uteblir. Årsaken er at du ikke har eggløsning og det skyldes igjen hormonforstyrrelser. Det kan utredes med en blodprøve for hormonanalyse og ultralyd av eggstokkene. Det er vanlig å måle følgende hormoner: FSH, LH, østradiol, prolaktin og TSH. Du kan be din fastlege om å ta disse prøvene. Med hensyn til smerter, så er det ulike behandlinger. Du kan starte opp med p-pille igjen og helt hoppe over menstruasjonene. Hvis du er sikker på at du ikke er gravid, kan du starte når som helst. Jeg synes du skal få utført hormonanalysen først, for det kan ikke gjøres når du bruker p-pille. Du kan også bruke gestagenbehandling (provera eller Visanne tabletter) eller Depo-Provera (p-sprøyte). Hvis p-pillen ikke hjelper tilstrekkelig, synes jeg du skal få fremskyndet timen hos gynekologen.

Jeg håper at du kan få hjelp med de to problemene dine. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...