Gå til innhold

Mac eller pc, Pro eller Air?


Gjest gjesteleser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må ha ny laptop til studier til høsten. Vil ha 13,3", gjerne lav vekt, trenger ikke touchskjerm. Har ca 13 000 å bruke.

 

Har sett meg ut noen alternativer:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=152986&view=c

 

Hvilken ville du valgt? Andre alternativer?

 

Får ikke opp noe på linken din. Jeg ville gått for 13, 3" pro men det er til mitt bruk. Air har noe mindre lagring om jeg husker riktig? Du risikerer å bli fornøyd uansett om du velger pro eller air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha ny laptop til studier til høsten. Vil ha 13,3", gjerne lav vekt, trenger ikke touchskjerm. Har ca 13 000 å bruke.

 

Har sett meg ut noen alternativer:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=152986&view=c

 

Hvilken ville du valgt? Andre alternativer?

Om du ikke trenger den før høsten, vil det nok lønne seg å vente, da det det kommer nye og bedre modeller underveis, Anbefalinger vil kunne variere med hvilke oppgaver du skal benytte maskinen til i studier, og hvilke andre preferanser du måtte ha. På Tek.no sitt forum er det underfora som heter "Hjelp til kjøp av datamaskin" og "Bærbar pc". Det er mange tråder med råd du kan lese gjennom der, eller du kan evt stille spm der. Er en del kompetente folk der med mye innsikt som hjelpe deg med gode råd.

Anonymous poster hash: 729db...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha ny laptop til studier til høsten. Vil ha 13,3", gjerne lav vekt, trenger ikke touchskjerm. Har ca 13 000 å bruke.

 

Har sett meg ut noen alternativer:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=152986&view=c

 

Hvilken ville du valgt? Andre alternativer?

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP13B1000NO/hp-pavilion-13-b1000no-13-3-barbar-pc-solv

 

https://www.komplett.no/asus-transformer-flip-133-fhd-touch/817014

 

http://www.dell.com/no/p/inspiron-13-7348-laptop/pd?oc=cn34803&model_id=inspiron-13-7348-laptop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Må ha ny laptop til studier til høsten. Vil ha 13,3", gjerne lav vekt, trenger ikke touchskjerm. Har ca 13 000 å bruke.

 

Har sett meg ut noen alternativer:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=152986&view=c

 

Hvilken ville du valgt? Andre alternativer?

 

Får ikke opp lista di. Med det budsjettet ville jeg kjøpt noe med SSD i alle fall.

 

Du trenger ikke voldsom CPU eller grafikk til studiebruk (office-pakken?). Personlig synes jeg det betyr mye at den er bærbar og ikke flyttbar, så Macbook Air (eller tilsvarende PC alternativ) ville vært mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke opp lista di. Med det budsjettet ville jeg kjøpt noe med SSD i alle fall.

 

Du trenger ikke voldsom CPU eller grafikk til studiebruk (office-pakken?). Personlig synes jeg det betyr mye at den er bærbar og ikke flyttbar, så Macbook Air (eller tilsvarende PC alternativ) ville vært mitt valg.

 

Helt enig med deg i at SSD bør være en selvfølge. Når det gjelder om h*n vil ha behov for en maskin med kraftig CPU, integrert/dedikert kraftig GPU eller ikke, vil jo det komme helt an på studiet. Skal man studere økonomi, programutvikling eller gå ingeniørstudier? Grafisk design, film eller samfunnsfag?

 

Anonymous poster hash: 729db...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Går nok ikke for Inspiron-serien igjen, men syns nye Dell XPS er griselekker. Den er ikke sluppet ennå, så jeg avventer testing og reviews. http://www.dell.com/no/p/xps-13-9343-laptop/pd?oc=cnx4305&model_id=xps-13-9343-laptop

 

Trenger ikke verdens kraftigste GPU nei! Vil ha SSD, ellers trenger jeg bare nok til å få kjørt office-pakka samtidig med nettleser og noen enkle spill. Tingen er at når jeg først skal bruke masse penger på data vil jeg kjøpe noe for fremtiden, ikke noe som er utdatert om en måned. Denne skal vare i mange år!

 

Går nok for pc istedenfor mac for å slippe å tenke på kompabilitet, java, nettbank, Fronter og diverse innleveringer, ser hvor mye styr det ble for sambo som skulle levere oppgaver med sin Macbook Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MacBook Air (en av de kraftigste), og er storfornøyd. Jeg liker at den er så lett å ha med; min er med på turer både i inn- og utland. Ikke avgjørende, men gjør ikke noe at den ser elegant ut heller ;).

Holder fint til tildels avanserte jobbting, i hvertfall.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke poenget med å bruke så mye penger på data. Du får noe helt brukbart for brøkdelen av prisen om du velger pc.



Anonymous poster hash: de345...625
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

skjønner ikke poenget med å bruke så mye penger på data. Du får noe helt brukbart for brøkdelen av prisen om du velger pc.

Anonymous poster hash: de345...625

 

 

Helt enig. Jeg fikk en passe kraftig og solid Thinkpad, ikke ultranedklokket prosessor, stille, som tåler en støyt, med kjempebra tastatur og pekeplate, ac nettverk, gode og enkle oppgraderingsmuligheter, gode sikkerhetsfunksjoner, spillresistant tastatur etc. etc. for litt over 3000 kr. Kjempefornøyd. :)

Anonymous poster hash: 729db...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows er en styggedom. Det er det verste som har skjedd i teknologihistorien. Hvis UNIX-baserte systemer hadde fått dominere slik Microsoft har, så hadde mennesket vært til Mars allerede, og kanskje tilbake igjen og. Men "filantropen" Bill Gates var en dyktig forretningsmann, ja...

Ser jo det samme med Java. Det har blitt dyttet ned i halsen på oss overalt. Men jeg vet ikke hvor mange sikkerhetshull som har kommet frem og oppdateringer som har måttet til jeg... det er mange!

(Det er ikke noen problemer med kompatibiliten på OS X i dag på andre områder enn spill. Du har også en funksjon i OS X som lar deg installere Windows og starte opp Windows på Apple-maskinen (Bootcamp), hvis man mot formidning skulle få problemer. Et annet (og etter min mening mye bedre) alternativ er å installere en virtuell maskin du kan installere Windows i. Da får du opp Windows som et "program" i OS X. Virtualbox er en gratis virtuell maskin som funker fett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen problemer med kompatibiliten på OS X i dag på andre områder enn spill. Du har også en funksjon i OS X som lar deg installere Windows og starte opp Windows på Apple-maskinen (Bootcamp), hvis man mot formidning skulle få problemer. Et annet (og etter min mening mye bedre) alternativ er å installere en virtuell maskin du kan installere Windows i. Da får du opp Windows som et "program" i OS X. Virtualbox er en gratis virtuell maskin som funker fett.)

Hvordan er det med Mac og "backwards compability" for programmer etter oppgradering av OSet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med Mac og "backwards compability" for programmer etter oppgradering av OSet?

Vet ikke. De fleste vanlige programmet oppdateres jo hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker

Pc og linux, evt om du må ha Win for spes. programvare - kjøre både Windows og Linux. På denne maskinen har jeg kjørt Linux Mint i lengre tid og flere versjoner, og det har vært både stabilt og holdt godt på ytelse. (Det siste kan jeg ikke si om Win - selv om jeg gjør mye jevnlig "opprensk i systemet."



Anonymous poster hash: 729db...356
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Jeg kjøpte min Pro tidligere i år og har aldri vært like fornøyd med noen pc som jeg er nå. Den er med 2,6GHz, retinaskjerm og 256 GB SSD. Kjøpte den pga studier, den er lett og snerten å ta med seg. Jeg er kjempefornøyd iallefall, det har sneket seg inn mer og mer Apple-produkter her hjemme siden alt snakker så intiutivt med resten. Time Capsule ordner sikkerhetskopier og trådløst nettverk, mobilen samkjører kalendere og alt annet, airplay via appletv er helt sjef. Det skal mye til for  få meg bort fra Apple nå tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...