Gå til innhold

Heldagsprøve 5 trinn i matte


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg finner for andre trinn men ikke for femte trinn, om noen har kan de legge ut?

 

Mange offentlige skoler "trener" før heldagsprøver. Vår private gjør ikke,

men vårt barn blir tryggere om møter litt forberedet,

 

takk om noen har link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minstejenta mi går i femte klasse. De har ikke heldagsprøver, ikke i noen fag. Tror egentlig ikke de har heldagsprøver i det hele tatt på barneskolen. Tviler på at det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager!

 

mente 3 timers halvårsprøve.

 

Fant en del lagt ut på nett, så vi øver nå!

 

Hun er sliten, men kvelden er ung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes uansett det var lenge med 3-timers prøve for en så liten jente. Høres slitsomt ut å gå på privatskole, glad jeg ikke måtte det.



Anonymous poster hash: 6262b...3c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Synes uansett det var lenge med 3-timers prøve for en så liten jente. Høres slitsomt ut å gå på privatskole, glad jeg ikke måtte det.

Anonymous poster hash: 6262b...3c4

 

Ja,

 

Det er så forferdelig:-(

 

Hadde hun villet bytte skole hadde jeg gjort det! men vil ikke pga av bestevenn.

 

Det er rene helvete for meg som mor, å se timene som nedlegges i leksearbeide:-(

Og enda verre er den brutale, nådeløse og uforståelige rettingen av prøver :angry: av lærerne. (ikke noe oppmuntring til å lese, men en ukentlig helvetesprøve, der du blir kritisert ned til detaljene)

 

Forrige uke hadde hun naturfagsprøve, 32 sider, jeg leste, alt for mye for en liten å huske både de store linjer og detaljer.

Vi trente på å ha forståelse for stoffet, vi så på youtube osv.. men hun ble nådeløst trukket for flere av sine korrekte svar, som feks hva jordskorpa og mantelen var bygget opp av:-( osv...

 

De trakk henne ett poeng på hvert svar, fordi hun feks glemte fagterminologi,!!

 

Jeg har selv studert geofag, og hun skulle altså huske terminologi, som jeg syns er nokså meningsløs for hennes alder.

 

Men til saken, alle trekkene i poeng, så jeg gjorde henne trist, hun sa, "mamma kan jeg kaste prøven?" og jeg sa ja.

hun så så lei seg ut, og det er så ufortjent så hardt som vi jobbet.

 

Jeg er opprørt, hun har de verste læreren noen av mine barn har hatt, fordi dette er barneskolen og poengene teller, ikke, det er fullstendig meningsløst stress. Men det går ikke an å få med seg andre foreldre, for de er fra andre kulturer, og deres barn har ofte lite/ingen fritid, de har privatlærere utenom skolen ofte:-(

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er opprørt, hun har de verste læreren noen av mine barn har hatt, fordi dette er barneskolen og poengene teller, ikke, det er fullstendig meningsløst stress. Men det går ikke an å få med seg andre foreldre, for de er fra andre kulturer, og deres barn har ofte lite/ingen fritid, de har privatlærere utenom skolen ofte:-(

Er det verdt det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt det?

Om det er verdt det for henne, ja, hun er avhengig av denne vennen,

 

om det er verdt det for fremtid og evt utdanning, nei!

 

Jeg er i ukentlige diskusjoner/ krangler, med lærerne, så langt har lite skjedd. Eller ting skjer, men så skjer feil likevel, igjen og igjen...

 

Men nå trekker vi inn andre aktører, som feks nordvoll, vi har fått noen løsninger, men de er langt fra gode/bra.

Fordi lærerne enten ikke gidder ta hensyn fordi de er uenige, ikke forstår, eller glemmer, jeg vet ikke, men jeg er oppgitt.

 

Stadig, enda hun har rett på tilrettelegging, rettes prøvene som om lærerne er satan, da mener jeg at man får trekk for det minste!! Og det er ubegripelig for meg, da disse karakterene jo ikke teller. Jeg sa til henne og sier det ukentlig, "blås i prøveresultatene, de teller ikke på barneskolen, de viser bare om lærerne gjør jobben sin".

 

Enda vi for n`te gang har tatt opp med lærerne at vi ønsker å nedtone stress og press, og fremme mestring og glede ved å lære.

 

Hun kan jo alt hun skal feks på disse 32 sidene!! men skal man "ta noen"/leter etter feil, så klarer man jo alltids å vri det til.

Jeg syns ellers det er for mye å ha naturfagsprøve på 32 sider for så små barn, dette gjelder alle fag, men derfor leser jeg, hun er ikke der enda, at hun kan lese seg til alle fakta på så mange sider, hun mister motet, og jeg tror nok det gjelder flere barn.

 

Og stadig beklager lærerne at det gjerne er tre prøver på en dag:-( eller i tillegg presentasjoner etc...

Det skyldes så mange ulike ting...stadig glipper...det er mye glipper syns jeg.

Jeg har fått igjennom at hun kun skal ha en prøve pr dag, noe mer er for mye, men jeg blir sliten av at ting aldri stopper, det er vel manglende forståelse fra lærernes side, for jeg tror ikke så mye har skjedd på to år siden eldre søsken var på hennes trinn, så jeg tror det er lærene som er lite forståelsesfulle,

 

men jeg gir meg ikke, blir bare sliten av å diskutere og gjenta!

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt det for henne, ja, hun er avhengig av denne vennen,

 

om det er verdt det for fremtid og evt utdanning, nei!

 

Jeg er i ukentlige diskusjoner/ krangler, med lærerne, så langt har lite skjedd. Eller ting skjer, men så skjer feil likevel, igjen og igjen...

 

Men nå trekker vi inn andre aktører, som feks nordvoll, vi har fått noen løsninger, men de er langt fra gode/bra.

Fordi lærerne enten ikke gidder ta hensyn fordi de er uenige, ikke forstår, eller glemmer, jeg vet ikke, men jeg er oppgitt.

 

Stadig, enda hun har rett på tilrettelegging, rettes prøvene som om lærerne er satan, da mener jeg at man får trekk for det minste!! Og det er ubegripelig for meg, da disse karakterene jo ikke teller. Jeg sa til henne og sier det ukentlig, "blås i prøveresultatene, de teller ikke på barneskolen, de viser bare om lærerne gjør jobben sin".

 

Enda vi for n`te gang har tatt opp med lærerne at vi ønsker å nedtone stress og press, og fremme mestring og glede ved å lære.

 

Hun kan jo alt hun skal feks på disse 32 sidene!! men skal man "ta noen"/leter etter feil, så klarer man jo alltids å vri det til.

Jeg syns ellers det er for mye å ha naturfagsprøve på 32 sider for så små barn, dette gjelder alle fag, men derfor leser jeg, hun er ikke der enda, at hun kan lese seg til alle fakta på så mange sider, hun mister motet, og jeg tror nok det gjelder flere barn.

 

Og stadig beklager lærerne at det gjerne er tre prøver på en dag:-( eller i tillegg presentasjoner etc...

Det skyldes så mange ulike ting...stadig glipper...det er mye glipper syns jeg.

Jeg har fått igjennom at hun kun skal ha en prøve pr dag, noe mer er for mye, men jeg blir sliten av at ting aldri stopper, det er vel manglende forståelse fra lærernes side, for jeg tror ikke så mye har skjedd på to år siden eldre søsken var på hennes trinn, så jeg tror det er lærene som er lite forståelsesfulle,

 

men jeg gir meg ikke, blir bare sliten av å diskutere og gjenta!

 

For meg høres det du som om en god prioritering kan være å lære henne å være fornøyd med seg selv når hun har gjort sitt beste til tross for at hun ikke får full poengsum. Prøve å få henne til å innse at det er god nok - selv om det ikke er perfekt.

 

Jeg tror ikke det er klokt å si ting som at "lærerne ikke gjør jobben sin" til en såpass ung jente. Du risikerer at hun gjentar denne setningen på skolen, og hun vil da bli oppfattet som frekk. Du har jo fortalt at hun har en mareritt-lærer, og da tror jeg at jeg ville forsøkt å begrense meg til å kritisere denne lærerens oppførsel, og ikke si negative ting om de andre lærerne også (selvfølgelig med unntak av situasjoner som er klart kritikkverdige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det du som om en god prioritering kan være å lære henne å være fornøyd med seg selv når hun har gjort sitt beste til tross for at hun ikke får full poengsum. Prøve å få henne til å innse at det er god nok - selv om det ikke er perfekt.

 

Jeg tror ikke det er klokt å si ting som at "lærerne ikke gjør jobben sin" til en såpass ung jente. Du risikerer at hun gjentar denne setningen på skolen, og hun vil da bli oppfattet som frekk. Du har jo fortalt at hun har en mareritt-lærer, og da tror jeg at jeg ville forsøkt å begrense meg til å kritisere denne lærerens oppførsel, og ikke si negative ting om de andre lærerne også (selvfølgelig med unntak av situasjoner som er klart kritikkverdige).

Ok, skal prøve,

 

men barna måler seg mot hverandre i klassen, og hun vil gjøre det bra, poengmessig.

 

Nå har jeg snakket med to norske familier som også reagerer, virker som utenlandske familier kommer mer fra rene puggeskoler der barn skal sitte med lekser mange timer pr dag. mange har privatlærere i helgene.

 

Jeg er ikke akkurat av de foreldre som ikke liker lekser, så når jeg reagerer på mengden lekser i år, etter en ny lærer så er det nokså ekstremt. 

 

Vi er kvitt den fæle læreren, men hadde jo rykte på seg fra mange saker. 

 

I går øvde vi fra ca kl 15 til 20, det er lenge, vi skulle starte i helgen, men da var hun sliten etter skiturer, man må jo få tatt turer og ha frilek også. Jeg sjekket på morgenen og nå sitter 1,5 * 100 og 2,6: 10 osv... hun var skikkelig stolt over at gange og deling med desimaler sitter så godt, og geomteriske figurer, tall-linjer og brøk :-)

Hun grudde seg ikke til prøven:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn liker å være best, men jeg tror det kan være greit å minne dem på at alle kan ikke være best hele tiden. Noen fag kan hun score høyt på, andre litt mer moderat, og det kan være bra for personligheten hennes å ikke bli altfor opphengt i å ville være best.

 

Jeg håper det ikke er ofte dere bruker så mye tid på lekser! Enig i at skolen burde senke kravene noe dersom barna ofte har så mye å gjøre at leksene tar flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn liker å være best, men jeg tror det kan være greit å minne dem på at alle kan ikke være best hele tiden. Noen fag kan hun score høyt på, andre litt mer moderat, og det kan være bra for personligheten hennes å ikke bli altfor opphengt i å ville være best.

 

Jeg håper det ikke er ofte dere bruker så mye tid på lekser! Enig i at skolen burde senke kravene noe dersom barna ofte har så mye å gjøre at leksene tar flere timer.

Ok.

 

Jeg vil tro at ca 3 dager i uken er det slik..

 

men de helgene vi greier motivere til litt "lekser" da blir det mindre i hverdagen, men laange skiturer, og deilige middager er fine å få ha bare sånn i helgene også slippe tenke på lekser i vertfall to dager, det skjønner jeg, i vertfall sånn som denne klassen fungerer:-(

 

Noe annet når man blir større og får klare mål, som hn som begynner på to årig studiespes nå, han har en egen motivasjon pga av noe han vil, da er det mer ok, men så små barn trenger jo fritid og frilek, jeg savner frilek, syns alle barn har sååå mange aktiviterer, og det i tillegg, skjønner ikke at de orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde slike "heldagsprøver" aktig i 5, 6 og 7 klasse. Vi fikk ikke karakter men vi fikk poeng.

 

Jeg endte med 16 poeng av 100

 

 

Ødlega selvtilliten min totalt. og jeg som satt med lekser i mange mange timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et hardkjør!

 

Mi jente på snart 11 (5. trinn) bruker sjelden mer enn en halvtime hver dag på lekser. Aldri helger.

 

Når det er sagt, har vi blitt enige om å fokusere litt mer på matematikken nå etter jul, og kanskje finne noen oppgaver/øvelser på nettet som kan øke forståelsen (hun ligger vel omtrent på midten, tenker jeg), men vi har ikke kommet i gang med det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig uvanlig ut, stakkars lille jente. Det er slett ikke vanlig med så mye lekser og prøver i så tidlige klassetrinn. Jeg er enig i at dere bør prøve å få ryddet litt opp i dette, for det høres ikke bra ut.

 

Så synes jeg også det er viktig at dere prater ordentlig med datteren deres om hvilke forventninger dere har til henne og hvilke forventninger hun har til seg selv. Jeg har en mistanke om at skoleprestasjoner settes veldig høyt hos dere - i alle fall slik jeg tolker innleggene dine om både egne gode karakterer og dine andre barns prestasjoner. Det er vel og bra, men jeg tenker det er viktig at hun ikke føler altfor mye press til å alltid gjøre det like bra som sine eldre søsken. Kanskje er det greit å bare være en helt grei elev med prestasjoner rundt middels i klassen for henne? Så får hun ha et liv utenom også? 

 

Ellers lurer jeg på om lærerne hennes er norske eller om de kanskje også kommer fra et annet land, som en del av elevene? Det kan kanskje forklare litt av det hardkjøret de har? Eller kanskje de blir veldig påvirket og presset av noen av foreldrene i klassen, som vil at det skal være slik. Jeg tenker det kan være mange andre forklaringer enn at lærerne er "dårlige". 



Anonymous poster hash: 6262b...3c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt det for henne, ja, hun er avhengig av denne vennen,

 

om det er verdt det for fremtid og evt utdanning, nei!

 

Jeg er i ukentlige diskusjoner/ krangler, med lærerne, så langt har lite skjedd. Eller ting skjer, men så skjer feil likevel, igjen og igjen...

 

Men nå trekker vi inn andre aktører, som feks nordvoll, vi har fått noen løsninger, men de er langt fra gode/bra.

Fordi lærerne enten ikke gidder ta hensyn fordi de er uenige, ikke forstår, eller glemmer, jeg vet ikke, men jeg er oppgitt.

 

Stadig, enda hun har rett på tilrettelegging, rettes prøvene som om lærerne er satan, da mener jeg at man får trekk for det minste!! Og det er ubegripelig for meg, da disse karakterene jo ikke teller. Jeg sa til henne og sier det ukentlig, "blås i prøveresultatene, de teller ikke på barneskolen, de viser bare om lærerne gjør jobben sin".

 

Enda vi for n`te gang har tatt opp med lærerne at vi ønsker å nedtone stress og press, og fremme mestring og glede ved å lære.

 

Hun kan jo alt hun skal feks på disse 32 sidene!! men skal man "ta noen"/leter etter feil, så klarer man jo alltids å vri det til.

Jeg syns ellers det er for mye å ha naturfagsprøve på 32 sider for så små barn, dette gjelder alle fag, men derfor leser jeg, hun er ikke der enda, at hun kan lese seg til alle fakta på så mange sider, hun mister motet, og jeg tror nok det gjelder flere barn.

 

Og stadig beklager lærerne at det gjerne er tre prøver på en dag:-( eller i tillegg presentasjoner etc...

Det skyldes så mange ulike ting...stadig glipper...det er mye glipper syns jeg.

Jeg har fått igjennom at hun kun skal ha en prøve pr dag, noe mer er for mye, men jeg blir sliten av at ting aldri stopper, det er vel manglende forståelse fra lærernes side, for jeg tror ikke så mye har skjedd på to år siden eldre søsken var på hennes trinn, så jeg tror det er lærene som er lite forståelsesfulle,

 

men jeg gir meg ikke, blir bare sliten av å diskutere og gjenta!

Det er alt formye lekser og prøver for en som går i 5 klasse :/ Du burde ta opp med læreren hennes. Hun burde ikke sitte så lenge. Jeg syns det er rart lærere gir så mye lekser så tidllig..

Det kan føre til at barn blir helt utslitt allerede før ungdomsskolen

Da jeg gikk i 5 klasse selv satt jeg over fem timer hver dag med lekser hver dag. Det var alt formye lekser. Det kan ødelegge mye senere dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...