Gå til innhold

Stressbrudd?


Solemnity

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har et stressbrudd i foten etter å ha startet med løping. Toppen av foten er øm og vond, svært smertefullt å tråkke ned på, hoven.

 

Hva kan/vil fastlegen gjøre? Jeg er utrolig frustrert og fortvilet, da jeg må gå en mil per dag for å få ungene på skole og meg selv på universitetet. Trenger råd. Kan jeg bestille hastetime for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du bør bestille legetime. Jeg har hatt tretthetsbrudd (tror det er det samme som det du kaller stressbrudd?), og jeg syns ikke det høres ut som vi har opplevd det likt? Min lege sa at jeg var et typisk tilfelle,  ingen hevlse og begrenset smerte når jeg gikk forsiktig, men med v e l d i g vondt når jeg belastet foten - som å få nåler stukket på skadestedet ("bruddet" var på miderste ben (det tynne) i fotbladet - midt oppå). Jeg fikk dette etter lengre tids belasting, ikke akutt som hos deg.

 

Ta uansett kontakt med legen så får du undersøkt ordentlig.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det kan arte seg litt forskjellig, men hevelse er typisk.

 

Hva gjorde legen? Jeg har ganske store smerter, vil si fem på en skala fra 1-10, hvor 10 er å få en tå kuttet av. Kan ikke stå, ikke gå - aner ikke hva jeg skal gjøre med husarbeid, unger, universitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall komme deg til legen i morgen og få tatt bilde av foten slik at det kan avgjøres hva som bør gjøres. Det blir nok noen dager hvor du ikke kommer deg på Universitetet, men kanskje samboeren din kan klare å snu om på sin timeplan slik at han kan få ungene på skolen?

 

Krykker kommer til å bli dine beste venner en stund muligens:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det kan arte seg litt forskjellig, men hevelse er typisk.

 

Hva gjorde legen? Jeg har ganske store smerter, vil si fem på en skala fra 1-10, hvor 10 er å få en tå kuttet av. Kan ikke stå, ikke gå - aner ikke hva jeg skal gjøre med husarbeid, unger, universitet...

Jeg ble ikke gipset, men hadde støttebandasje på dagtid og fikk beskjed om å ikke belaste foten. Tror jeg var i ro (dvs gikk moderat, trente ikke overhodet) i fire uker, husker ikke helt (det er en del år siden dette), og etter den perioden gjenopptok jeg treningen gradvis.

 

Igjen, gå til legen, få det undersøkt og følg legens råd. God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall komme deg til legen i morgen og få tatt bilde av foten slik at det kan avgjøres hva som bør gjøres. Det blir nok noen dager hvor du ikke kommer deg på Universitetet, men kanskje samboeren din kan klare å snu om på sin timeplan slik at han kan få ungene på skolen?

 

Krykker kommer til å bli dine beste venner en stund muligens:-)

 

Jeg ble ikke gipset, men hadde støttebandasje på dagtid og fikk beskjed om å ikke belaste foten. Tror jeg var i ro (dvs gikk moderat, trente ikke overhodet) i fire uker, husker ikke helt (det er en del år siden dette), og etter den perioden gjenopptok jeg treningen gradvis.

 

Igjen, gå til legen, få det undersøkt og følg legens råd. God bedring :)

 

Takk for svar, begge to. Beklager, er bare ganske fortvilet akkurat nå. Finner vel løsninger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering, om noen bryr seg!

 

Har det som kalles "hairline fracture" eller "marching fracture" her i England. Tok meg fire timer i diverse helsekøer for å finne det ut og få beskjed om at det behandles som en forstrekning... Så det kunne kanskje en av de mange legene og sykepleierene ha fortalt meg før, slik at jeg hadde sluppet alt styret, men ok.

 

Så da er det bare å halte meg videre i livet og forsøke å ikke bli for oppgitt og bitter over de mangfoldige skadene/sykdommene/diverse jeg utsettes for dette skoleåret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, om noen bryr seg!

 

Har det som kalles "hairline fracture" eller "marching fracture" her i England. Tok meg fire timer i diverse helsekøer for å finne det ut og få beskjed om at det behandles som en forstrekning... Så det kunne kanskje en av de mange legene og sykepleierene ha fortalt meg før, slik at jeg hadde sluppet alt styret, men ok.

 

Så da er det bare å halte meg videre i livet og forsøke å ikke bli for oppgitt og bitter over de mangfoldige skadene/sykdommene/diverse jeg utsettes for dette skoleåret :P

 

Jeg kommer ikke på annet enn klisjepreget trøst - eller kleine ordtak - så jeg kommer ikke på noe bedre å si enn at jeg er enig i at du har uflaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, om noen bryr seg!

 

Har det som kalles "hairline fracture" eller "marching fracture" her i England. Tok meg fire timer i diverse helsekøer for å finne det ut og få beskjed om at det behandles som en forstrekning... Så det kunne kanskje en av de mange legene og sykepleierene ha fortalt meg før, slik at jeg hadde sluppet alt styret, men ok.

 

Så da er det bare å halte meg videre i livet og forsøke å ikke bli for oppgitt og bitter over de mangfoldige skadene/sykdommene/diverse jeg utsettes for dette skoleåret :P

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke på annet enn klisjepreget trøst - eller kleine ordtak - så jeg kommer ikke på noe bedre å si enn at jeg er enig i at du har uflaks!

 

 

God bedring!

 

Takk!

Ser litt lysere på ting i dag og har funnet litt takknemlighet for at det ikke var verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...