Gå til innhold

Endometriose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en jente på 27 år som lurer på om jeg muligens har endometriose. 

Kan jo fortelle litt om hvorfor jeg tror det. Jeg debuterte i tenårene og har siden jeg var 16 år opplevd mer eller mindre smerter under samleie. Jeg har ikke opplevd noe dramatisk eller traumatisk i den ffronten så jeg er veldig sikker på at det ikke er psykisk. Jeg fikk også menstrusjon ganske sent i tenårene og den har aldri vært regelmessig. Hopper fra en syklus på alt fra 26 dager til 58 dager. Opplever en del smerter rett før og under menstruasjon og det har i grunn blitt værre for årene, på det værste kjennes det nesten ut som jeg revner innvendig.

I 2010 ble det utført en konisering da jeg hadde celleforandringer, men vet ikke om det har noe betydning. jeg har ikke brukt p piller eller noen annen form for prevansjon de siste fem årene da jeg er i et stabilt forhold med ønske om barn. Vi har ikke aktivt prøvd å bli gravide så lenge, men jeg begynner å miste motet litt, gunnet at sex ikke er veldig behagelig for meg uansett hvor "klar" jeg er på forhånd  og ikke blir gravid. Jeg kjenner ofte smerter rundt eggstokk området, feks når jeg hoster, strekker meg og under samleie. Ofte oppblåst og luft i magen.

Min fastlege har nesten bare avfeiet at det er endometriose. En gynokolog jeg var hos og forklarte bla smerter ved samleie ba meg ta en paracet. Mister litt motet og kjenner jo at det er tungt å ikke bli "trodd" Forøvrig har jeg ingen andre sykdommer, går ikke på medisiner og er normalvektig. Min mor og søster har ikke samme problem, og fikk menstruasjon tidlig. Om det har noe betydning så har min farmor hatt livmorhalskreft, men jeg har hatt normale prøver de siste 2 årene. 



Anonymous poster hash: 2c7fe...582
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose er en godartet tilstand hvor det finne livmorslimhinne 'på avveier', på bukhinnen eller på eggstokker.

 

De typiske symptomer ved endometriose er smerter ved menstruasjon og smerter i dagene før menstruasjonen starter, evt også smerter ved eggløsning. Det kan være smerter ved samleie i form av dype smerter (ikke ved inngangen til skjeden).

 

Ved alvorligere former for endometriose kan det også være smerter ved avføring og vannlating.

 

Noen kvinner med endometriose har problem med å bli gravid, ca en tredel.

 

Perioden hvor man kan bli gravid er seks dager som avsluttes ved eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Med uregelmessig syklus er det vanskelig å finne dette tidspunkt.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener 'aktivt prøvd å bli gravid'? Hvis dere har hatt regelmessig samleie 2-3 ganger per uke og ikke har oppnådd graviditet på ett år, kan dere be om henvisning til gynekolog eller infertilitetssenter. Jeg synes ikke du skal akseptere at du bare kan ta paracet for samleiesmerter.

 

Endometriose kan bare påvises ved laparoskopi, kikkhullskirurgi, ikke ved vanlig undersøkelse eller ved ultralyd. Ved barnløshet er prøverørsbehandling en effektiv metode. De uregelmessige menstruasjoner kan tyde på sviktende eller uregelmessig eggløsning, det kan reguleres med pergotime.

 

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er også en fordel å få en sjekk for PCOS... Da veldig mye av dette du sier er faktiske symptomer også på PCO.. Har hatt diagnosen i noen år nå og kjenner meg godt igjen i alt du sier. Smerter under samleie, uregelmessig mens, celleforandringer i livmor, smerter i eggstokkene som under hosting kan komme av små cyster som sprekker grunnet bevegelsen. Kvinner med PCOS har også problemer med å unnfange. Dette er en enklere test enn å teste for endometriose. Men du må til skikkelig fagperson. Gynekolog som har studert PCO er en stor fordel da sykdommen er enda mer ukjent enn endometriose og mange innenfor helsevesenet har ikke fått tilstrekkelig informasjon om sykdommen eller til og med vet ikke om dens eksistens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PCOS kan stoppe eggløsning og gi sjeldne menstruasjoner og barnløshet. Behandlingen ved barnløshet er pergotime. PCOS medfører ikke smerter.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...