Gå til innhold

Redd for ekstraslag


iselin

Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har jeg hatt perioder med mye ekstraslag. Det som føles skummelt er at de stort sett kommer når jeg er i aktivitet, f.eks. Går tur eller svømmer, men det gir seg hvis jeg slapper av. Har vært på ultralyd av hjertet og sykkeltest, og fikk selvfølgelig ikke noen ekstraslag da. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde god arbeidskapasitet, et trent hjerte, og en veldig liten lekkasje på en hjerteklaff, som ikke var noe å bry seg om. Kunne derfor gå ut fra at det var ufarlige ekstraslag, selv om de ikke ble registrert. Har hatt mindre plager en periode, men for noen dager slo det til for fullt igjen, var på gruppetrening i 1 time, og hadde sikkert minst 60 ekstraslag. Ble veldig redd, men etter treninga roet det seg igjen. Det samme skjedde da jeg gikk tur i dag. Er det flere enn meg som har det slik? Blir veldig redd av dette, og merker at jeg kvier meg for fysisk aktivitet. Håper derfor noen har erfaringer å dele med meg, eller tips til noe som hjelper! Hilsen småbekymret dame, 39år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste halvåret har jeg hatt perioder med mye ekstraslag. Det som føles skummelt er at de stort sett kommer når jeg er i aktivitet, f.eks. Går tur eller svømmer, men det gir seg hvis jeg slapper av. Har vært på ultralyd av hjertet og sykkeltest, og fikk selvfølgelig ikke noen ekstraslag da. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde god arbeidskapasitet, et trent hjerte, og en veldig liten lekkasje på en hjerteklaff, som ikke var noe å bry seg om. Kunne derfor gå ut fra at det var ufarlige ekstraslag, selv om de ikke ble registrert. Har hatt mindre plager en periode, men for noen dager slo det til for fullt igjen, var på gruppetrening i 1 time, og hadde sikkert minst 60 ekstraslag. Ble veldig redd, men etter treninga roet det seg igjen. Det samme skjedde da jeg gikk tur i dag. Er det flere enn meg som har det slik? Blir veldig redd av dette, og merker at jeg kvier meg for fysisk aktivitet. Håper derfor noen har erfaringer å dele med meg, eller tips til noe som hjelper! Hilsen småbekymret dame, 39år

 

Hei!

 

Du er jo godt undersøkt, og det faktum at du ikke hadde ekstraslag under sykkeltesten kan jo bety at du følte deg tryggere hos legen, påkoblet EKG og med hjertestarteren rett i nærheten. Det kan være et tegn på at ekstraslagene er stressutløste, og man skal huske på at under trening kan nivåene av adrenalin i kroppen mangedobles. Derfor er det ikke uvanlig at ekstraslagene kan dukke opp under moderat intensitet trening (ved meget høy intensitet forsvinner de som regel).

 

Jeg kan i perioder få mange ekstraslag når jeg f.eks går en tur. Når jeg løper, forsvinner de som regel. Jeg tror det skyldes at jeg blir redd når jeg går tur fordi jeg forventer ekstraslag. Når jeg glemmer hele problemstillingen, så har jeg som regel ikke ekstraslag.

 

Med normal sykkeltest og normal ultralyd av hjertet, er ekstraslagene ufarlige for deg. Men jeg skjønner veldig godt at du blir engstelig, det blir jeg også, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor, siden jeg vet at ekstraslagene er ufarlige. For å få helt ro rundt problemstillingen, kan det jo være en ide å spørre legen om en 24-48 timers Holter-test, hvor du er masse fysisk aktiv under testen og provoserer fram ekstraslagene så godt du kan, slik at du får et helt sikkert svar på hva dette er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beroligende ord. Jeg skjønner jo egentlig at jeg ikke bør bekymre meg for dette, men med en gang det første ekstraslaget kommer skvetter jeg til, begynner å fokusere på hjertet, og dermed kommer det flere... Ikke lett å bryte mønsteret nei! Men er det noe som kan gjøre at man får færre ekstraslag, har hørt både magnesium, kalium og jern er nevnt, noen som har prøvd det og merket noen effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever ekstraslag ved hvile og jeg opplever det ved aktivitet. De er fanget opp på EKG en gang jeg hadde de ca hvert 6 sekund. De kom også i serier. Jeg var livredd den tiden husker jeg. Fy, for ubehagelige greier :( Jeg har de fortsatt hver eneste dag og kommer aldri til å like dem, for å si det slik. 

 

Jeg har forsøkt mye: magnesium, kalium, jern. Kutte ut alt av koffein. Kutt i sukker og kunstig søtning osvosv. Ingen av disse kuttene/tilskuddene utgjorde noen forskjell for meg. Men det er jo bare å forsøke seg frem om man ønsker det. Jeg tror det hos meg er mye forårsaket av hormonelle svingninger. Jeg merker de ekstra godt og de er flere/kommer hyppgere i tiden fra eggløsning frem til menstruasjon.



Anonymous poster hash: c827d...7b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt at det kan ha sammenheng med hormoner, hadde en ekstra kraftig menstruasjon samtidig som ekstraslagene dukket opp denne gang. Hormon-nivået kan kanskje variere litt mer også fra min alder (39) og oppover? Tør dere å trene for fullt når ekstraslagene holder på, eller holder dere igjen litt på intensiteten? Jeg merker at jeg ikke tør å ta i skikkelig av frykt for at noe skal skje, så jeg binder meg nok litt, bevisst eller ubevisst. Jobber med å bli litt tøffere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også tenkt at det kan ha sammenheng med hormoner, hadde en ekstra kraftig menstruasjon samtidig som ekstraslagene dukket opp denne gang. Hormon-nivået kan kanskje variere litt mer også fra min alder (39) og oppover? Tør dere å trene for fullt når ekstraslagene holder på, eller holder dere igjen litt på intensiteten? Jeg merker at jeg ikke tør å ta i skikkelig av frykt for at noe skal skje, så jeg binder meg nok litt, bevisst eller ubevisst. Jobber med å bli litt tøffere da!

Jeg prøver å tenke litt slik at er det meningen at jeg skal dø av dette - så dør jeg. Nå kan det høres enkelt ut, men vi vet jo at det ikke er det vi som sliter med disse ekstraslagene. Man vil jo bare at de skal opphøre og at livet skal normaliseres uten denne frykten for...

Men jeg tror vi gjør lurt i å ikke la de begrense oss nevneverdig når de er erklært ufarlige. Man kan gjøre mye selv om man frykter, ikke sant? Det bare krever litt mer. 

Anonymous poster hash: c827d...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg vet, er at når jeg spiser lavkarbokosthold, så dukker ekstraslagene opp i hundrevis/tusenvis. Og da er jo kosten kanskje ganske fattig på kalium og magnesium. For øvrig, magnesiumtilskudd hjelper minimalt (om noe), kaliumtilskudd har jeg ikke prøvd men spiser normalt et kosthold rikt på kalium (grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk). Iblant lurer jeg på om et par bananer (kalium) demper ekstraslagene men det er sikkert bare placebo. Psyken spiller en stor rolle.

Betablokker hjelper som regel (spesielt mot ekstraslag som kommer under aktivitet) - men det er sjelden nødvendig å gå så langt.

Jeg kvier meg iblant litt for moderat fysisk aktivitet. Men når jeg løper så forsvinner ekstraslagene, så det gjør jeg gjerne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Det jeg vet, er at når jeg spiser lavkarbokosthold, så dukker ekstraslagene opp i hundrevis/tusenvis. Og da er jo kosten kanskje ganske fattig på kalium og magnesium. For øvrig, magnesiumtilskudd hjelper minimalt (om noe), kaliumtilskudd har jeg ikke prøvd men spiser normalt et kosthold rikt på kalium (grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk). Iblant lurer jeg på om et par bananer (kalium) demper ekstraslagene men det er sikkert bare placebo. Psyken spiller en stor rolle.

Betablokker hjelper som regel (spesielt mot ekstraslag som kommer under aktivitet) - men det er sjelden nødvendig å gå så langt.

Jeg kvier meg iblant litt for moderat fysisk aktivitet. Men når jeg løper så forsvinner ekstraslagene, så det gjør jeg gjerne :-)

 

Jeg tar betablokker, men etter å ha tatt dette, er det akkurat som hjertet hopper over slag av og til. Det blir normalt igjen etter press på brystmuskelatur.

Anonymous poster hash: 6f58e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar betablokker, men etter å ha tatt dette, er det akkurat som hjertet hopper over slag av og til. Det blir normalt igjen etter press på brystmuskelatur. Anonymous poster hash: 6f58e...405

Du burde gå til legen og ta et EKG etter å ha tatt betablokker for å finne ut hva dette er for noe. Det kan være at du er en av de som får mer ekstraslag av å ta betablokker siden pulsen blir for lav (dr. Søyland skrev en del svar om dette da han var på forumet her). Men betablokkere kan også hos enkelte ha som bivirkning at hjertet faktisk hopper over slag.

Så du burde kanskje finne ut hva dette skyldes, hvis du ikke allerede har gjort det.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for beroligende ord. Jeg skjønner jo egentlig at jeg ikke bør bekymre meg for dette, men med en gang det første ekstraslaget kommer skvetter jeg til, begynner å fokusere på hjertet, og dermed kommer det flere... Ikke lett å bryte mønsteret nei! Men er det noe som kan gjøre at man får færre ekstraslag, har hørt både magnesium, kalium og jern er nevnt, noen som har prøvd det og merket noen effekt?

Jeg var veldig plaget med ekstraslag en stund. Gikk aldri til legen da. Men tror kost og stress kan ha innvirkning. Nå har jeg ikke hatt det på en god stund :) Jobber på en hjerteavdeling, så jeg får bare huke tak i en av hjertelegene om jeg får symptomer igjen. Kanskje de kan kople på meg en telemetri på jobb :) 

Anonymous poster hash: fd35b...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde gå til legen og ta et EKG etter å ha tatt betablokker for å finne ut hva dette er for noe. Det kan være at du er en av de som får mer ekstraslag av å ta betablokker siden pulsen blir for lav (dr. Søyland skrev en del svar om dette da han var på forumet her). Men betablokkere kan også hos enkelte ha som bivirkning at hjertet faktisk hopper over slag.

Så du burde kanskje finne ut hva dette skyldes, hvis du ikke allerede har gjort det.

 

Takk for inform.asjon og gode råd! :) Trengte nok også en påminnelse mht det å komme seg til legen. 

Anonymous poster hash: 6f58e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...