Gå til innhold

Søvnrestriksjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går mot min første kveld/natt med søvnrestriksjoner...jeg skal ikke legge meg før 02 og må stå opp kl 07. Foreløpig går det greit, men jeg gruer meg til de nærmeste dagene hvor dette skal gjentas. Selvsagt skal jeg ikke sove på dagtid heller. Grunnen er at jeg sliter så med søvnen, ikke er den sammenhengende og ikke sovner jeg før i den tida uansett. Jeg skal minske tida jeg tilbringer i senga.

 

Dette er en lege som har sagt så det er ikke noe jeg gjør helt ut av det blå.

 

Jeg regner med at de første dagene går greit, så kommer det til å slite meg helt ut.

 

Noen tips til hva jeg kan fylle kveldene/nettene med? jeg leser bøker-krim, men det er litt kjedelig i lengden.

Vurderer gå på biblioteket å låne meg noen bøker - fagbøker eller noe. Lære meg litt om å takle angst på en bedre måte.

 

 

En ting lurer jeg på. Søvnrestriksjon og faren for hallusinasjoner og psykose. Er det stor risiko for meg som sliter med dette (akkurat nå er det medisinert bort, så vet ikke om jeg vil få dette med såpass lite søvn)?



Anonymous poster hash: 52dae...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må nesten legge til at denne legen kjenner meg ikke, han vet ikke om min problematikk mtp hallusinasjoner ol. men vet søvnproblemene, depresjonene og spiseproblematikken. Noe annet har jeg ikke rukket å fortelle ham. Skal i samtale med ham i morgen så kan ta spørsmålet opp da.

 

Men jeg lurer fortsatt på om det er noen som har noen tips om hva jeg kan bruke kveldene og nettene på?



Anonymous poster hash: 52dae...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er den korrekte måte å løse søvnproblemer på. Du kan være trygg på den - også når det gjelder hallusinasjoner.

 

Hva du skal gjøre? Jeg ville delt det i to. Den første delen blander jeg meg ikke bort i, men den siste timen før du skal legge deg, må det gjerne være noe kjedelig/ikke alt for spennende.

 

Lykke til :-) Du er tøff og sporty som tar på deg denne "jobben". De aller fleste gidder ikke og vil heller ha Imovane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Jeg har prøvd Imovane, men følte ikke at den gav meg det jeg trengte.

 

OK - da blir det boklesing om to timer. Det er dødens kjedelig - selv krimbøker.

 

*og så lenge var jeg anonym*

Endret av Psykojenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar :)

 

Jeg har prøvd Imovane, men følte ikke at den gav meg det jeg trengte.

 

OK - da blir det boklesing om to timer. Det er dødens kjedelig - selv krimbøker.

 

*og så lenge var jeg anonym*

Har vært igjennom dette opplegget. Et rent helvete i starten! Du må forvente tøffe tak og zombie-oppførsel en periode, men så blir det bedre. Det har utvilsomt hjulpet for meg. Nye og bedre rutiner samt Circadin gjør all annen medisin overflødig for meg, og det er helt topp!

 

Stå på! Du er faktisk beintøff!

Anonymous poster hash: e05bf...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du gjør dette!   

 

Jeg har sett en søvndokumentar på BBC (?) hvor de gjennomførte nettopp denne metoden, og det hjalp deltakerne til bedre søvn etterpå.

 

Kanskje du kan bake brød eller lignende.  Det holder deg våken, samtidig som du ikke trenger å tenke så alt for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har vært igjennom dette opplegget. Et rent helvete i starten! Du må forvente tøffe tak og zombie-oppførsel en periode, men så blir det bedre. Det har utvilsomt hjulpet for meg. Nye og bedre rutiner samt Circadin gjør all annen medisin overflødig for meg, og det er helt topp!

 

Stå på! Du er faktisk beintøff!

Anonymous poster hash: e05bf...9c5

 

Godt å høre at det er håp om bedring. Circadin funker ikke på meg...jeg får satse hardt..

 

Jeg sovna på sofaen igår, sittende med pus oppå brystkassa-pels i trynet..

og jeg sov til kl 08 idag etter å ha sovna 03.

 

Men jeg skal skjerpe meg. Det er eneste løsninga på søvnproblemene og jeg MÅ klare holde ut...vanskelig, men MÅ..hvis ikke har jeg kasta bort tida som legen har brukt på meg og mitt.

 

Jeg skulle egentlig starte på mandag, men jeg har prøvd før tida.. Føler meg totalt mislykka som sovna igår, føler at det ikke er noen håp for meg...aaaargh...

Jeg må prøve på nytt...men det er vanskelig å se at jeg kan lykkes når jeg ikke klarer tre dager engang..og dette skal foregå i mange uker...

Endret av Psykojenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok ikke så farlig om det ble 08 i stedet for 07, sånn én gang. Det er nok bare å fortsette. Lykke til! Jeg hadde ikke "klart" det, jeg syns det er helt grusomt med for lite søvn. Jeg sover som regel bare 6 timer, men med det opplegget der hadde det blitt for lite. 02-07 hadde igrunn vært nok, men man sover jo ikke alle de 5 timene.



Anonymous poster hash: 52770...4c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ligger ikke tre til fem timer våken i senga før jeg sovner lenger. Og ikke føler jeg at jeg våkner mange ganger i løpet av natta uten å få til å sovne igjen raskt.

 

Men dette er jo bare starten, kan hende det blir verre å holde seg våken etterhvert..jeg klarte det jo ikke igår...da brukte jeg en time fra jeg la meg til jeg sovna også, selv om klokka var 02 da jeg la meg.

 

Nå er det full skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt søvnrestriksjoner 9 dager...

Det er vanskelig å stå opp kl. 07. Noen dager går det, andre dager blir hu kvart over. Har også stått opp halv sju.

 

Føler meg ikke uthvilt med så lite søvn, men jeg får sove når jeg legger meg, og får sove ganske mye av tia jeg tilbringer i senga.

Det er deilig å endelig få sove nesten i ett.

 

Imorra er det samtale med legen igjen...jeg føler jeg har feila stort siden jeg ikke klarer holde 07, men får prøve se det positive, som jo er at jeg sover når jeg skal på natta.

 

Jeg føler meg mislykka, men får se hva han sier imorra. kan hende det er bra nok...

Endret av Psykojenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er interessant å se hvor ulikt vi vurderer. Min vurdering er at du har lykkes mer enn 99,5%. Du har vært utrolig flink til å følge behandlingen. Dette kommer du til å få til, og da vil du ikke angre på innsatsen du har lagt ned.

Det er svært inspirerende å arbeide med pasienter som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk !!

Jeg fikk positive tilbakemeldinger fra legen idag også :)

 

Jeg får nå legge meg et kvarter tidligere, men jeg er usikker på om det vil gå bra. Vet ikke om jeg kommer til å få sove like raskt som jeg har gjort til nå, men det gjenstår å se :) da er det bare å gå tilbake til halv to om det skulle skjære seg.

 

Nå har jeg puslespill som jeg legger på kvelden, da flyr (de tidligere treige) timene avgårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er interessant å se hvor ulikt vi vurderer. Min vurdering er at du har lykkes mer enn 99,5%. Du har vært utrolig flink til å følge behandlingen. Dette kommer du til å få til, og da vil du ikke angre på innsatsen du har lagt ned.

Det er svært inspirerende å arbeide med pasienter som deg :-)

Er det like inspirerende å arbeide med pasienter som ikke lykkes i alt også?

Anonymous poster hash: de86f...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok det er interessant å jobbe med mange forskjellige pasienter.

Og jeg lykkes overhode ikke i alt...jeg er totalt mislykka i "alt annet" jeg prøver meg på...

Depresjonen min vil ikke slippe taket uansett pokker hva jeg prøver på føler jeg.

Endret av Psykojenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjempefint at du lykkes i dette, vær stolt, jeg er glad for at du har klart dette. Du fortjener cred, du har jobbet kjempebra! Fortsett sånn. Spørsmålet mitt til NHD handlet ikke om deg, men generelt.

Anonymous poster hash: de86f...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var bare måten du ordla deg på som gjorde at jeg reagerte...men så har jeg en tendens til å se og tolke det mest mulig negativt uansett da...

beklager at jeg svarte, håper du får svar for det har mye å si når man tross alt prøver, men ikke alltid får ting helt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser den. Ha en fin kveld videre, og husk, du har vært kjempeflink og har all grunn til å være fornøyd og stolt med innsatsen! :)

Anonymous poster hash: de86f...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...