Gå til innhold

Unormal gå- og løpeteknikk gir plager


tvrt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 21 år gammel mann. Hele livet mitt har andre bemerket at jeg går og løper på en veldig unormal måte. De har kommentert at:

  • Jeg går veldig stivt
  • Jeg beveger føttene mye utover istedet for rett frem når jeg går
  • Jeg bøyer ikke knærne noe særlig når jeg går
  • Jeg går veldig tungt og lander hardt på helen.
  • Jeg har en veldig anspent kroppsholdning
  • Jeg løfter føttene utover etter steget når jeg løper

 

Når jeg går selv føles det veldig normalt, og derfor synes jeg det er veldig vanskelig å prøve å korrigere det. Jeg har dog merket at jeg blir veldig raskt sliten av å gå og stå. Jeg har vært godt trent hele livet, men for eksempel hvis jeg går en rolig lang tur med andre som er elendig trent merker jeg at jeg blir veldig tung og sliten i lårene, mens de andre ikke merker noe til dette i det hele tatt. 

 

De siste månedene har jeg begynt å løpe mye, da jeg har meldt meg på et 8 km langt motbakkeløp i sommer. Jeg har løpt mye på både asfalt og i terreng, og mye i motbakker. Jeg har fått veldig vondt på baksiden av kneet / øverst på leggen. Det har blitt så gale at jeg ikke greier å løpe. Det er spesielt vondt når jeg tar avsats langt fremme på tåen og må bruke leggmusklaturen mye.

 

Jeg er bekymret over uheldige langtidsvirkninger av disse abnormalitetene. Jeg syne det er kjedelig at det skal hindre meg fra å gå lange turer og fra å løpe. Jeg synes også at det er svært vanskelig å prøve å korrigere det selv, da jeg alltid har beveget meg på denne måten, og det føles normalt for meg.

 

Er det noen som har hørt om lignende situasjoner tidligere? Tips til hvordan jeg kan prøve å forbedre meg? Hvem bør jeg kontakte for å få utredet dette?

 

 

Alle innspill settes stor pris på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Du kan få hjelp hos "Løplabbet". De kan se på løpestilen din og finne sko som kompenserer for forskjellige løpestiler: 

 

https://www.loplabbet.no/

 

Du kan vurdere sko med mindre "drop" sånn at det er lettere å lande på forfoten og ikke på helen.  Ulempen er at det gir mindre dempning, så her må du følge rådene til noen som har greie på det det og kan se på løpestilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Det er en stor forskjell på å gå og å løpe men hvordan man står og går kan påvirke hvordan bena og kroppen umiddelbart virker når man løper.

 

For din del høres det ut som om at dette med vinklingen av tærne når du går gjør mye med måten du går på og hva du opplever når du løper.  Når du løper er det mest effektivt at tærne peker rett fremover sammen med alt annet (knær, armer, nesa).  Vi vil ikke ha unødige sideveis bevegelser for dette hjelper jo ikke å komme rett fremover.  Jeg har selv korrigert hvor mine tær peker da jeg har hatt tendens til å la de peke utover når jeg har gått.  Dette gjør noe med muskler og sener og det føles naturlig å ha tærne utover.  Jo mer man har tærne utover jo mindre vil leggen og kneet brukes.  Du beskriver også at du helst blir sliten i låra når du går så jeg tror nok dette er  hovedårsaken til at du opplever støle legger.  Du bruker de ikke så mye som når du løper.  Dette er ikke farlig men du kan oppleve overbelastning, men du må bare variere underlag og trening slik at du over tid tåler mer og mer.

 

Jeg ville anbefale at du faktisk starter med hoppe på stedet med fokus på å bruke leggene og i mindre grad bøye i knærne og bruke lårene.  Kjenn etter for dette er det nærmeste jeg føler man kan komme riktig bruk av leggene i løping. Når man hopper vil man heller ikke ønske å lande på helene for det ville være vondt.  Når du hopper er det lov å ende opp på hele foten og få helene i bakken, en liten bøy i knærne og så opp igjen mest mulig på "spretten".  Gå som steg 2 over til å hoppe/løpe på stedet, vekselsvis venstre/høyre fot og få til samme følelse.  Når dette går bra så len kroppen litt fremover og vips småjogg fremover med samme følelse.  Husk at tærne skal peke fremover og land på tærne eller hele foten samtidig.

 

Når det gjelder sko er jeg av den oppfatning at for mye hel på skoene bare er i veien når man vil løpe naturlig.  For din del kan man gjøre det veldig enkelt og gjøre denne øvelsen jeg beskriver barbent på gresset.  

 

Jobb med å ta med deg samme løpsfølelse inn i treningen din og det viktigste er på rolige turer der du kan fokusere på teknikk.  Etterhvert blir det mer og mer naturlig.

 

Om du har lyst så legg ved en video av at du løper sånn halvfort så er det nok flere som kan hjelpe deg.

 

/JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Tak en kikk på muskulaturen rundt hofta og knærne. SPesielt toleddsmuskulaturen, slik som rectus femoris og hamstrings.

Hoftebøyerne slik som psoas, og ekstensor gluteus maximus er nøkkelspillere. Inhibering her (inaktivitet) kan medføre stiv gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...