Gå til innhold

Redd for GU og smerter i underliv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

 

Jeg har en fastlege jeg ikke kommer overens med i det hele tatt, han har nettopp tatt over som vikar for fastlegen min som har 1 års permisjon for å starte i ny jobb. (ledig fastlege her jeg bor er ikke å oppdrive så får ikke byttet heller)

 

Jeg har de to siste ukene hatt vondt i nedre del og det stikker innimellom til slik at jeg hiver etter pusten, men det er også en jevn smerte hele tiden (på en smerteskala 1-10, så ligger det konstant på ca 4).

 

Smertene er lokalisert til venstre side, men har de siste to dagene begynt å kjenne diffuse smerter i høyre side også. Føler også en slags trykkfølelse, som om det er noe som sprenger utover. Vet ikke om det har noe å si, men har også hatt en god del vondt i rygg(helt nederst, nærmest rett over halebenet (som et bredt belte tvers over)i nesten 1 måned) og venstre hofte. Har siden dette startet gått ned 8 kg uten å ha gjort mye for det.  

 

Må legge til at jeg er 28 år, hatt sex 3 ganger og den siste var for 9 år siden med beskyttelse og ikke frivillig. Aldri gått på P-piller eller noe annen prevensjon. BMI over 43.

 

Mensen har aldri vært stabil (fikk den når jeg gikk i 7. klasse) og i 2012 mistet jeg den helt og fikk den tilbake igjen høsten 2014, etter det har jeg hatt den ca 4 ganger og da i varierende grad. 

 

Aldri hatt GU og jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å gjennomføre det heller. Vet alle sier at man bare skal hoppe i det og ta sats, men det er ikke så enkelt.

 

Kan også legge til at jeg får smerter om jeg bare fører inn en tampong (noe som er meget smertefullt så det unngåes, slik har det vært nesten hele tiden), disse smertene kommer også bare det føres inn en finger. Dette hjelper heller ikke på når det kommer til det å skal måtte ta en GU..

 

Er det noe som kan gjøres uten å måtte ta GU?? er det noe man må til fastlegen for å gjøre?? 

Beklager om dette ble rotete og bare babling.. 


Anonymous poster hash: dd85d...375



Anonymous poster hash: dd85d...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det slik at kvinner er nødt til å få utført en gynekologisk undersøkelse for å  få sjekket underlivet. Det bør f.eks. bli undersøkt for celleforandringer ca hvert 3. år fra 25 år, du har sikket fått innkalling?  Nå har du i tillegg symptomer med smerter, så da bør du få til en undersøkelse. Fastleger kan foreta slike undersøkelser og henvise hvis det anses nødvendig. Du kan søke direkte til gynekolog uten først å ha vært hos fastlege mot å betale mer for undersøkelsen. Uansett, bør du opplyse om at du gruer deg og be legen om å gå forsiktig fram. Du har rett til  ha en venn eller venninne med til undersøkelsen. Legen er nødt til å bruke et spekulum av plast eller metall. Det føres inn i skjeden for at legen kan se livmorhalsen med mormunnsåpningen, og det er derfra at det tas celleprøve. Så vil legen md sine hender kjenne etter noe unormalt og sjekke for ømhet. Gynekologen kan supplere med ultralyd som utføres med et instrument som innføres i skjeden, det er ikke vondt.

 

Jeg håper at det lykkes for deg å få til en undersøkelse

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! 

 

Jeg har en fastlege jeg ikke kommer overens med i det hele tatt, han har nettopp tatt over som vikar for fastlegen min som har 1 års permisjon for å starte i ny jobb. (ledig fastlege her jeg bor er ikke å oppdrive så får ikke byttet heller)

 

Jeg har de to siste ukene hatt vondt i nedre del og det stikker innimellom til slik at jeg hiver etter pusten, men det er også en jevn smerte hele tiden (på en smerteskala 1-10, så ligger det konstant på ca 4).

 

Smertene er lokalisert til venstre side, men har de siste to dagene begynt å kjenne diffuse smerter i høyre side også. Føler også en slags trykkfølelse, som om det er noe som sprenger utover. Vet ikke om det har noe å si, men har også hatt en god del vondt i rygg(helt nederst, nærmest rett over halebenet (som et bredt belte tvers over)i nesten 1 måned) og venstre hofte. Har siden dette startet gått ned 8 kg uten å ha gjort mye for det.  

 

Må legge til at jeg er 28 år, hatt sex 3 ganger og den siste var for 9 år siden med beskyttelse og ikke frivillig. Aldri gått på P-piller eller noe annen prevensjon. BMI over 43.

 

Mensen har aldri vært stabil (fikk den når jeg gikk i 7. klasse) og i 2012 mistet jeg den helt og fikk den tilbake igjen høsten 2014, etter det har jeg hatt den ca 4 ganger og da i varierende grad. 

 

Aldri hatt GU og jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å gjennomføre det heller. Vet alle sier at man bare skal hoppe i det og ta sats, men det er ikke så enkelt.

 

Kan også legge til at jeg får smerter om jeg bare fører inn en tampong (noe som er meget smertefullt så det unngåes, slik har det vært nesten hele tiden), disse smertene kommer også bare det føres inn en finger. Dette hjelper heller ikke på når det kommer til det å skal måtte ta en GU..

 

Er det noe som kan gjøres uten å måtte ta GU?? er det noe man må til fastlegen for å gjøre?? 

Beklager om dette ble rotete og bare babling.. 

Anonymous poster hash: dd85d...375

Anonymous poster hash: dd85d...375

 

Jeg ville søkt om å få utført undersøkelsen i narkose. Forstår jeg det rett har du blitt voldtatt og det gjør en sånn undersøkelse ekstra vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis man skal undersøkes for smerter, er det helt nødvendig å være våken så man kan fortelle hvor det er vondt. Det er veldig viktig at det er god kontakt mellom pasient og lege, det kan gjenopprette tidligere vonde opplevelser. Ved inngrep i narkose mister man kontroll, og det er uheldig, det kan bli som et nytt inngrep. Jeg vil absolutt ikke anbefale det.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei å takk for svar!

 

Jo, jeg har mottatt flere innkallinger, men jeg har revet i stykker alle og kastet de.. Fortrengt de..

 

Har vært på legekontoret for å forhøre meg om det er mulig å få time til en av de kvinnelige legene som jobber på samme legekontor, men det var ikke en mulighet. 

 

Helsesekretæren tipset meg om at det gikk an å gå til privat gynekolog og jeg har sjekket pris på det.. Jeg har ikke sjans til det.. Er snakk om at det blir å koste nesten 2000,- med reise tur-retur. Jeg har liksom 300 kroner jeg må leve på i 2 uker til.. så da er det utelukket. 

 

Fastlege-vikaren min går jeg ikke til med mindre jeg er døden nær. Jeg takler ikke han ikke. Og jeg vet det er flere som ikke klarer han. Så jeg velger å overse det å håpe det går over tilslutt.. 

 

Men takk for svaret!



Anonymous poster hash: dd85d...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ville hjelpe å få noe beroligende (Vival e.l.) før undersøkelsen.  Det er lite klokt å bare droppe undersøkelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hei å takk for svar!

 

Jo, jeg har mottatt flere innkallinger, men jeg har revet i stykker alle og kastet de.. Fortrengt de..

 

Har vært på legekontoret for å forhøre meg om det er mulig å få time til en av de kvinnelige legene som jobber på samme legekontor, men det var ikke en mulighet. 

 

Helsesekretæren tipset meg om at det gikk an å gå til privat gynekolog og jeg har sjekket pris på det.. Jeg har ikke sjans til det.. Er snakk om at det blir å koste nesten 2000,- med reise tur-retur. Jeg har liksom 300 kroner jeg må leve på i 2 uker til.. så da er det utelukket. 

 

Fastlege-vikaren min går jeg ikke til med mindre jeg er døden nær. Jeg takler ikke han ikke. Og jeg vet det er flere som ikke klarer han. Så jeg velger å overse det å håpe det går over tilslutt.. 

 

Men takk for svaret!

Anonymous poster hash: dd85d...375

 

 

Kan du ikke be fastlegevikaren om å få henvisning til en kvinnelig gynekolog? Det finnes flinke privatpraktiserende gynekologer som har avtale med helseforetaket slik at du ikke betaler mer enn vanlig egenandel. Jeg tror den beste løsningen når man har det slik du har beskrevet, er å få time hos en gynekolog som tar seg nok tid til å forklare og bidra til at du er tryggest mulig under undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gjøre det fordi det er ikke god nok grunn at jeg "bare" vil ha kvinnelig gynekolog. 

 

Men det er vel ikke helt "bare" det som er grunnen? Hvis du argumenterer for at du til tross for et åpenbart behov, ikke klarer å få gjennomført en GU hos fastlege, så tror jeg det ofte vil holde til viderehenvisning. Kanskje du kan skrive et brev til fastlegevikaren hvor du forklarer situasjonen relativt detaljert og så ber om en henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Hei å takk for svar!

 

Jo, jeg har mottatt flere innkallinger, men jeg har revet i stykker alle og kastet de.. Fortrengt de..

 

Har vært på legekontoret for å forhøre meg om det er mulig å få time til en av de kvinnelige legene som jobber på samme legekontor, men det var ikke en mulighet. 

 

Helsesekretæren tipset meg om at det gikk an å gå til privat gynekolog og jeg har sjekket pris på det.. Jeg har ikke sjans til det.. Er snakk om at det blir å koste nesten 2000,- med reise tur-retur. Jeg har liksom 300 kroner jeg må leve på i 2 uker til.. så da er det utelukket. 

 

Fastlege-vikaren min går jeg ikke til med mindre jeg er døden nær. Jeg takler ikke han ikke. Og jeg vet det er flere som ikke klarer han. Så jeg velger å overse det å håpe det går over tilslutt.. 

 

Men takk for svaret!

Anonymous poster hash: dd85d...375

 

Hei!

 

Først ville jeg byttet fastlege, det er viktig å ha en fastlege man kan kommunisere med, en som lytter og man opplever er der for en.

 

Så ville jeg tatt opp vanskene med den nye fastlegen, som noen foreslår kan beroligende være tilstrekkelig.

 

Jeg hadde selv ikke vært til GU da jeg fikk smerter og til slutt måtte. Jeg ville aldri klart å legge meg i en GU stol og få instrumenter opp i kjeden. Som deg kan jeg ikke bruke tampong, det gjør vondt, jeg klarer heller ikke putte noen finger i kjeden.

Dette til tross for at jeg er seksuelt aktiv og har fått barn, så jeg vet at sånne vansker er reelle.

Jeg vet også at de færreste damer oplever ubehag med tampong m.m.

 

Da jeg skulle føde barn og de ikke fikk undersøke meg, mente de jeg var seksuelt misbrukt, men jeg er ikke det, jeg bare klarer ikke bli undersøkt vaginalt.

 

For meg ble løsningen GU i narkose, jeg grudde meg, men det gikk jo helt fint, de fant ut at smertene var det i vertfall ikke noe farlig som var grunn til, alle prøver var ok, samt fysiologien i min vagina var normal, osv.

 

Så kanskje når enkelte kvinner har denne ekstreme frykten er løsningen narkose om ikke beroligende er tilstrekkelig,

men først bør du få deg en bedre fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 3 ledige fastleger pr.dags dato.. to av de er det en grunn til at aldri får fyllt opp plassen på listene sine. Han tredje er kjempeflink med barn, men overhode ikke flink med voksne. 

 

ellers er det ingen ledige og det er svært sjeldent det er ledige plasser, men jeg er innom hver dag i et håp. 

 

Er vist ikke bare jeg som ikke liker han vikaren. moren min fikk tilskrevet en medisin som (heldigvis apoteket reagerte på!) kræsjer totalt med en annen medisin hun går på... flere jeg har snakket med, liker han heller ikke. De går også å venter på å få skiftet med en gang noen blir ledige. 

 

Får se hva som skjer videre nå.. har fått tante rød på besøk i dag, så kanskje jeg bare plutselig skulle begynne å få vondt når hun kommer.. vet ikke jeg.. 



Anonymous poster hash: dd85d...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...