Gå til innhold

Usikker


Tingeling29

Anbefalte innlegg

Tingeling29

Hei. Her kommer det spørsmål som sikkert er stilt 200 ganger før...

Jeg er en kvinne på 33år, fikk i 2006 fibromyalgi, så i 2013 heberdensknuter, så nå i 2015, etter 1 år hos psykolog, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, impulsiv type, kompleks PTSD og sosial fobi. Dette fikk jeg da i 1995/1996. Fikk ung ufør tillegget på aap innvilget fra mai 2015, med tilbakekraft fra 2010. Har gått på aap i 5 år. Lege og psykolog sier at jeg kommer aldri tilbake i ordinært arbeid, og må i psykolog behandling ihvertfall til 2017. Jeg lurer på om jeg burde søke uføretrygd, men er det noe vits? Kommer den til å bli innvilget? Vet ikke om de syntes jeg er syk nok. Spar meg for spydige kommentarer, jeg ville heller vært i jobb og fungert normalt. Har prøvd i mange år, men det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt umulig å si hva som blir utfallet av en søknad om uføretrygd før man søker dessverre. Det er mange skjønnsmessige vurderinger som blir tatt etter at alle sakens dokumenter er gjennomgått. Derfor kan man ikke svare generelt på det her.

 

Likevel er det nok ikke spørsmålet om du er syk nok som blir det avgjørende for deg tror jeg. Slik du skriver virker det i alle fall som om det er sykdom som gjør at du ikke kan arbeide. Så lenge medisinsk personell skriver dette vil nok vilkåret om sykdom som hovedårsak til nedsettelse av inntektsevnen være oppfylt.

 

Det som oftest fører til avslag på uføresøknader er at man ikke har gjennomgått hensiktsmessig behandling eller gjennomgått alle hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak. Når det gjelder behandling så kommer det for eksempel an på hva lege og psykolog skriver om den videre behandlingen, er det noe som vil kunne få deg i arbeid, eller er det mer for å øke din livskvalitet?

 

Når man er så ung som det du er så er kravet om arbeidsrettede tiltak ganske strengt. Du skriver ikke noe om hvorvidt du har gjennomgått arbeidsrettede tiltak. For at du skal få innvilget uførestønad må det foreligge åpenbare grunner til at det ikke er hensiktsmessig med arbeidsrettede tiltak. Her legges det også vekt på uttalelser fra medisinsk personell.

 

Jeg vil også anbefale at du avtaler med NAV kontoret om at du skal søke. De skal skrive en arbeidsevnevurdering som legges stor vekt på når det avgjøres om du får innvilget uføreytelser, dermed anbefaler jeg at du snakker med dem før du eventuelt søker.

 

 



Anonymous poster hash: e373c...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingeling29

Jeg skal gå videre hos psykolog for å øke livskvaliteten, lege og psykolog tror ikke jeg blir egnet til jobb uansett hvor mye terapi jeg går i. Deres mål for meg er å kunne klare meg i hverdagen.

Har gått gjennom arb.rett tiltak, men det gikk ikke det heller. Prøvd 2 arbeid, som ikke gikk. Og tok 6mnd kurs til utdanning, men det gikk desverre ikke det heller.

Endret av Tingeling29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som sagt er det veldig vanskelig å avgjøre her hva som blir utfallet av en søknad om uføretrygd. Men jeg ser hvorfor du vurderer å søke ut fra hva du har skrevet her.

 

Jeg ville foretatt en vurdering sammen med lokalkontoret. Det er mye bedre for hele prosessen dersom de er enige i at du burde søke uføretrygd. Jeg vet ikke hvor mye kontakt du har med dem eller hvilket forhold du har til din veileder på NAV kontoret, men det beste er absolutt dersom de er enige i at du søker. 



Anonymous poster hash: e373c...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingeling29

Ok, da skal jeg snakke med veilederen, så finner vi utav noe sammen. Takk for svar  :)

Endret av Tingeling29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tingeling29

Da fant vi ut at vi venter til jeg har holdt på litt med behandlingen, og om det ikke fungerer, så blir det trygd. Men ett annet spørsmål: noen sier man skal ha etterbetalt også da man gikk på attføring (før det ble arbeidsavklaring) stemmer dette? Psykolog har i eget brev skrevet tidspunktet til 1995.., ikke 2010 som nav sa. Takk for svar om noen som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...