Gå til innhold

oppg, til BPA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

 

Pga av flere omstendigheter bruker vi nå vår nye BPA kun til husarbeide.

 

Jeg er usikker på om dette er ok? Vet ikke på hvilke vilkår BPA`er er ansatt.

 

Vi kan av ulike grunner ikke bruke henne til noe annet, pga av at kjemien ikke stemmer, og vi har nettopp hatt en BPA barna likte.

 

Alternativet er å si henne opp, noe jeg ikke syns er lett, da hun er ung, og sikkert gjør så godt hun kan.

 

Jeg kvier meg for å si henne opp, slik at for å slippe det, setter jeg henne til husarbeide.

Det trengs jo i masssevis. På Nordvoll sa de jeg må si henne opp, men altså sånt syns jeg ikke er lett, når det er for lite konkret å ta tak i som grunn.

 

Jeg opfatter hennes som litt sedat, kan hun sitte gjør hun helst det, men jeg er litt motsatt, og mye mer nøyaktig, derfor prøver jeg være romslig og forstå, feks at hun ikke kommer før 3 min over fem(alltid for sent)  og går 20 min på åtte eller ni, da skriver hun til rundt tall. Dette er ok for meg om hun hadde stått på, men etter at hun har spist middag som jeg nå lager til hun kommer, så vil hun drikke te, og helst sitte med teen ser det ut som.

 

Jeg er raus med timer, jobber hun 7 og 8 timer sier jeg at hun bare kan skrive 10.

Hun spiser og har pauser når hun vil, men altså saken er at arbeidet er bestående av husarbedet.

 

Håper noen vet hva slags vilkår BPA er annsatt på. Jeg skal ringe firmaet i morgen, spørre, uten å nevne at vi ikke er fornøyde, jeg syns forferdelig synd på henne, Jeg tror hun gjør så godt som hun kan, men selv å brette klær, kan hun ikke:-( Jeg har vist, men selv da bretter hun håndkler i samme str på ulike måter :-( Da gjør jeg det på nytt, fordi jeg har et system tingene må passe inn i.

 

 



Anonymous poster hash: f0323...201
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorforbruker du offentlige ressurser på arbeid, du like gjerne kan gjøre selv?

BPA skal brukes på arbeidsområder i livet som du ikke greier selv.

Anonymous poster hash: 71f94...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er raus med timer, jobber hun 7 og 8 timer sier jeg at hun bare kan skrive 10.

Hun spiser og har pauser når hun vil, men altså saken er at arbeidet er bestående av husarbedet.

 

Dette syntes jeg høres ut som misbruk av offentlige midler.

 

Du er klar over at det offentlige velferden står overfor store innstramminger?

 

Hvorfor kan du ikke gjøre husarbeid selv? Fordi du heller bruker tiden på å bygge dyre-bur i hagen?

Endret av fløtepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke en arbeidsplan hvor det står hva assistenten skal gjøre? Jeg bruker bare min til innkjøp og til husarbeid jeg ikke kan gjøre sjøl. Og siden jeg har mistet timer og har bare 14 timer i uka så er det alt hun rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere ikke en arbeidsplan hvor det står hva assistenten skal gjøre? Jeg bruker bare min til innkjøp og til husarbeid jeg ikke kan gjøre sjøl. Og siden jeg har mistet timer og har bare 14 timer i uka så er det alt hun rekker.

Nei det har vi ikke.

 

Den forrige bidro der det trengtes, men denne liker ikke barna, og enten gråter den minste, eller de går sin vei.

 

Men assistenten gjør ikke noe galt, er bare ikke så blid på en måte...jeg vet ikke...

Mot meg er blid og hyggelig, så jeg tror usikker bare. Men jeg tror nok litt lat, noen er jo mer late.

 

Den forrige brukte vi litt til innkjøp og kjøring da logistikken tidvis er komplisert og jeg strever med handling, men den nye har ikke sertifikat, så det er også vanskelig. Den forrige var mer en ekstra hjelpende hånd som passet godt inn i vår familie.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, syns ikke så lett som Nordvolldamen sa, å si opp, særlig når jeg har så lite konkrete ting å nevne.

 

Jeg kan gjøre alt husarbeidet selv, jeg rekker bare ikke over alt, men best avlastning er litt med lekser, men det går altså ikke med denne. Kanskje skal jeg be om en sånn arbeidsplan, for da slipper jeg føle på at vi bruker feil, takk for erfaringen din.

 

 

 

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om BPA https://helsedirektoratet.no/sykehjem-og-hjemmetjenester/brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa

 

Du kan bruke en BPA til det du trenger hjelp til. Om du har problemer med innkjøp bør BPA hjelpe deg med det. Hun kan f.eks skrive ned liste over ting dere trenger også kan du dra og handle det som står på listen, eller hun kan være med og handle. Om dine problemer hovedsaklig er leksehjelp og innkjøp så har du jo der to gode grunner for å si henne opp siden hun ikke kan hjelpe til med lekser og ikke har førerkort så hun kan ta seg av innkjøp. Du burde sette deg ned og tenke igjennom hva du ønsker å få hjelp til. Så kan du lage en liste over ting du ønsker at BPAen skal gjøre. Så kan du finne en BPA som kan utføre disse oppgavene.

 

Syns det er bra at du prøver å være romslig. Jeg syns sånt er kjempe vanskelig. Om noen hjelper meg med noe hjemme så må jeg virkelig konsentrere meg om å tenke på det positive med hjelpen og ikke at det ble gjort på feil måte. Det er jo bare i mitt hode det er feil. Og jeg setter jo pris på å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorforbruker du offentlige ressurser på arbeid, du like gjerne kan gjøre selv?

BPA skal brukes på arbeidsområder i livet som du ikke greier selv.

Anonymous poster hash: 71f94...746

 

Det er vel en grunn til at ts har fått BPA. Det er ikke noe man bare får kastet etter seg, men noe noen har krav på. Ts har krav på det ellers hadde ikke hn hatt det. Selv om man i teorien klarer alt selv betyr ikke det at man klarer alt som må gjøres i praksis. Syns innlegget ditt var unødvendig. Ikke svarer du på det ts lurer på og du kritiserer noen du ikke kjenner eller vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg høres ut som misbruk av offentlige midler.

 

Du er klar over at det offentlige velferden står overfor store innstramminger?

 

Hvorfor kan du ikke gjøre husarbeid selv? Fordi du heller bruker tiden på å bygge dyre-bur i hagen?

 

Hva med å respektere anonymitet? Det hadde vel vært det mest høflige å gjøre. Og hvorfor skriver du dette. Ts har BPA, ferdig med den saken. Om man ikke kan svare på spørsmål og bare kommer med urimelig og sårende kritikk, kan man like godt la være å skrive noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal foreligge en arbeidsplan som skal være godkjent av deg, assistenten og firma/kommunen som du har assistent fra. Har du fra kommunen så står det i vedtaket hva hun kan brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her står det litt om BPA https://helsedirektoratet.no/sykehjem-og-hjemmetjenester/brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa

 

Du kan bruke en BPA til det du trenger hjelp til. Om du har problemer med innkjøp bør BPA hjelpe deg med det. Hun kan f.eks skrive ned liste over ting dere trenger også kan du dra og handle det som står på listen, eller hun kan være med og handle. Om dine problemer hovedsaklig er leksehjelp og innkjøp så har du jo der to gode grunner for å si henne opp siden hun ikke kan hjelpe til med lekser og ikke har førerkort så hun kan ta seg av innkjøp. Du burde sette deg ned og tenke igjennom hva du ønsker å få hjelp til. Så kan du lage en liste over ting du ønsker at BPAen skal gjøre. Så kan du finne en BPA som kan utføre disse oppgavene.

 

Syns det er bra at du prøver å være romslig. Jeg syns sånt er kjempe vanskelig. Om noen hjelper meg med noe hjemme så må jeg virkelig konsentrere meg om å tenke på det positive med hjelpen og ikke at det ble gjort på feil måte. Det er jo bare i mitt hode det er feil. Og jeg setter jo pris på å få hjelp.

Hei!

 

Lurt, jeg skal gjøre nøyaktig som du råder til.

 

Da blir det sikkert litt lettere for meg også og evt forklare at behovene våre innebærer noe mer.

Så blir det ikke et personlighetsfokusert oppsigelse, det føles bedre, for er nok bare ung og uerfaren.

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal foreligge en arbeidsplan som skal være godkjent av deg, assistenten og firma/kommunen som du har assistent fra. Har du fra kommunen så står det i vedtaket hva hun kan brukes til.

Hm,

 

noe sånt har jeg aldri sett? Nå har jeg en ordning som er slik at jeg slipper ha arbeidsgiveransvar, det tar firmaet seg av, dette er ikke vanlig, men sånn er det. Men jeg skal skrive til dem og spørre om det fins en arbeidsplan, instruks, som jeg ikke har sett.

Den forrige var det lett med, hun gjorde ting der hun så det trengtes...og alle likte være med henne.

Men hun var mer erfaren og voksen, så det kan være noe der.

 

 

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel en grunn til at ts har fått BPA. Det er ikke noe man bare får kastet etter seg, men noe noen har krav på. Ts har krav på det ellers hadde ikke hn hatt det. Selv om man i teorien klarer alt selv betyr ikke det at man klarer alt som må gjøres i praksis. Syns innlegget ditt var unødvendig. Ikke svarer du på det ts lurer på og du kritiserer noen du ikke kjenner eller vet noe om.

Takk for at du forstår,

 

det er en dyr ordning, så det er en grunn til at vi har det.

 

derfor svarte jeg ikke, for jeg lurte på noe og ønsker ikke gå inn i en diskusjon på et vedtak som er fattet av mange om at jeg skal ha BPA.

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel en grunn til at ts har fått BPA. Det er ikke noe man bare får kastet etter seg, men noe noen har krav på. Ts har krav på det ellers hadde ikke hn hatt det. Selv om man i teorien klarer alt selv betyr ikke det at man klarer alt som må gjøres i praksis. Syns innlegget ditt var unødvendig. Ikke svarer du på det ts lurer på og du kritiserer noen du ikke kjenner eller vet noe om.

 

Jeg har en slekning på 95 år, meget dårlig til bens og nesten døv, som har fått innvilget hele 2 timer (ja, to! timer) hjemmehjelp i måneden. Så det er forskjell på folk.

Anonymous poster hash: 9d853...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en grunn til at ts har fått BPA. Det er ikke noe man bare får kastet etter seg, men noe noen har krav på. Ts har krav på det ellers hadde ikke hn hatt det. Selv om man i teorien klarer alt selv betyr ikke det at man klarer alt som må gjøres i praksis. Syns innlegget ditt var unødvendig. Ikke svarer du på det ts lurer på og du kritiserer noen du ikke kjenner eller vet noe om.

 

Jeg har en slekning på 95 år i samme by, meget dårlig til bens og nesten døv, som har fått innvilget hele 2 timer (ja, to timer!) hjemmehjelp i måneden. Så det er forskjell på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har en slekning på 95 år, meget dårlig til bens og nesten døv, som har fått innvilget hele 2 timer (ja, to! timer) hjemmehjelp i måneden. Så det er forskjell på folk.

Anonymous poster hash: 9d853...bb6

 

 

Men det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre. Da kan du heller starte en ny tråd. Kanskje din 95 år gamle slektning burde skaffe seg plass på pleiehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre. Da kan du heller starte en ny tråd. Kanskje din 95 år gamle slektning burde skaffe seg plass på pleiehjem?

 

Og du tror DET er lett? Vedkommende har stått på liste i måendsvis allerede. Det blir ikke noe ledig før noen andre kreperer. Kanskje du skulle slutte å blande deg inn i ting du ikke har noe med?

Endret av fløtepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for at du forstår,

 

det er en dyr ordning, så det er en grunn til at vi har det.

 

 

Jeg er raus med timer, jobber hun 7 og 8 timer sier jeg at hun bare kan skrive 10.

 

Det er tydeligvis lett å være raus med andres penger. Du forstår at det er noen som må betale for dette? Og at pga knappe midler er det andre som får mindre hjelp fordi du er "raus"?

 

Ikke forstår jeg hvorfor du ikke kan gjøre husarbeid selv når du klarer så mye annet fysisk arbeid. Hadde forståttt det hvis du satt i rullestol.

Endret av fløtepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror DET er lett? Vedkommende har stått på liste i måendsvis allerede. Det blir ikke noe ledig før noen andre kreperer. Kanskje du skulle slutte å blande deg inn i ting du ikke har noe med?

 

Det var rette ræva som feis!!! Det var du som startet med å blande deg inn i ting du ikke har noe med.

 

Men det med din slektning. Vedkommende har krav på tilbud om plass innen 4 uker og gjennomsnittlig ventetid på langtidsplass i Oslo er 8 dager. Eneste forklaring her er at din slektning velger å bo hjemme til det blir ledig plass på et bestemt sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hm,

 

noe sånt har jeg aldri sett? Nå har jeg en ordning som er slik at jeg slipper ha arbeidsgiveransvar, det tar firmaet seg av, dette er ikke vanlig, men sånn er det. Men jeg skal skrive til dem og spørre om det fins en arbeidsplan, instruks, som jeg ikke har sett.

Den forrige var det lett med, hun gjorde ting der hun så det trengtes...og alle likte være med henne.

Men hun var mer erfaren og voksen, så det kan være noe der.

 

 

Anonymous poster hash: f0323...201

 

 

Jeg synes du skal kommunisere ordentlig med firmaet som har arbeidsgiveransvaret om dette. Dersom vedkommende ikke er egnet til å gjøre de oppgavene det er viktigst at blir utført, så er det feil å la vedkommende fortsette. Akkurat nå er det kanskje slik at dere sliter med å tilpasse dere en ny bpa, men dersom dere ikke ser for dere at hun kan gjøre de tingene den gamle gjorde til høsten heller, så bør du høre på nordvoll og formidle helt tydelig at dette foreløpig ikke fungerer så godt. Kanskje kan dere finne frem til løsninger som gjør at hun kan fungere bedre etter hvert.

 

Jeg synes også at du gjør henne en bjørnetjeneste ved å la henne skrive litt for mange timer osv. når hun har litt tendens til å være slapp. Jeg tenker at det er viktig særlig i forhold til unge ansatte at grenser formidles ryddig og tydelig, så du gjør henne ikke noen tjeneste om hun får skrive opp mye mer tid enn hun er hos dere. Noen minutter av og til tenker jeg er greit, men ikke stadig vekk for mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er raus med timer, jobber hun 7 og 8 timer sier jeg at hun bare kan skrive 10.

 

Det er tydeligvis lett å være raus med andres penger. Du forstår at det er noen som må betale for dette? Og at pga knappe midler er det andre som får mindre hjelp fordi du er "raus"?

 

Ikke forstår jeg hvorfor du ikke kan gjøre husarbeid selv når du klarer så mye annet fysisk arbeid. Hadde forståttt det hvis du satt i rullestol.

 

Herregud, nå får du skjerpe deg. Det er ledige plasser på sykehjem i Oslo https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/eldreomsorg/sykehjem-og-dagsenter/ledige-plasser-pa-sykehjem/så slutt å klag på at ts bruker opp ressursene. Enig i at hun ikke skal være raus med timene. Men det er fordi BPSen ikke virker særlig effektiv og egentlig ganske lat. Latskap bør ikke belønnes.

Har du virkelig ikke forståelse for psykiske/mentale utfordringer som gjør at noen trenger hjelp? Det blir jo som å si at en med downs ikke trenger hjelp i hverdagen, hn kan jo både gå, stå, spise og vaske. (TS, jeg sier ikke at du har downs, eller noe i nærheten av det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...