Gå til innhold

Ta abort som turist i Norge


Brego

Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at jeg har en kjæreste fra et sør-Amerikansk land. Ved et uhell har hun blitt gravid og jeg har et dilemma.

Her er abort forbudt, med mindre man er voldtatt. Å gå på det svarte markedet er både dyrt og farlig, så det er ikke et tema.

 

Jeg har lyst å ta henne til Norge, som turist, for at hun kan få utført abort.

 

Er det noen som vet lovene for dette? Jeg fant ingen spesifikke regler noe sted ang. utføring av abort på turister i Norge(turister utenfor EU-land). Er det lov? Må hun betale?

 

Jeg hadde aldri spurt her om jeg ikke hadde funnet noe på offisielle sider. Men jeg finner ingenting og alle telefoner er stengt inntil mandag morgen. Jeg/vi er i hastverk så jeg trenger raske svar. Kan noen hjelpe?

 

Tusen takk for svar. Hilsen bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har forsøkt å finne informasjon på nettet, men det har ikke lyktes. Merkelig nok.

 

En kyndig kollega sier at det er mulig å få abort her i landet. Det vil bli oppkrevet betaling (Ullevål sykehus angir ca 8.000 for et inngrep). Men har den gravide ikke penger, så vil det sannsynligvis ikke bli nektet. En annen mulighet er å forsøke 'women on web' som er et nettsted hvorfra det er mulig å få abortmedisiner tilsendt for 800-900 kr. Det avhenger av hvor langt hun er på vei. Husk at man regner uker fra siste menstruasjons første dag.

 

Jeg håper at dere kan å hjelp.

Vennlig hilsen Mette

PS kan jeg be deg om å gi tilbakemelding så andre kan få nytte a deres erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. Jeg er litt usikker på denne "women on web". Min kjæreste er fra Brasil. Ca 30% av all post i Brasil fra utlandet kommer aldri frem, og jeg leste på nettsiden at kvinner i Brasil har blitt dømt etter å ha fått tilsendt slike piller i posten. Postvesenet i Brasil er ikke til å stole på(pakker kan komme 2-3 måneder for sent) og de åpner alt mulig.

 

Skal sjekke Uruguay, det er jo en mulighet. Likevel er jeg mye mer innstillt på å ta henne til Norge ettersom jeg kan sørge for at hun får 100% korrekt oppfølging og behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er jo viktig å vite hvor lang hun er kommet i graviditeten. 'Fri abort' er til uke 12, etter den tid må det søkes til en nemd, og da må det være spesielle grunner.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge hcg-nivået hennes i blodtesten er hun 5-6 uker på vei. Så da er det fortsatt god margin. Vi kan ikke bekrefte med en utralyd, for dette vil registrere henne som gravid i det brasilianske helseregisteret og det kan vi ikke risikere her. Men hun har tatt tre positive urintester, og èn blodtest, så det burde være god nok dokumentasjon.

 

Takk for hjelp, jeg tror jeg ringer fastlegen så snart kontoret er åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Ikke ring fastlegen, men direkte til gynekologisk poliklinikk. Det er de som kan reglene.

 

Når var siste menstruasjon? det er viktig å gå etter.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...