Gå til innhold

Endometriose? Mageproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, Jeg sliter med en del problemer (og synest det er litt skummelt å fysisk gå til en lege for å spørre om dette). Jeg har da endt opp med å google mine problemer, selv om jeg vet dette kan vere skummelt.

 

Mageproblem: Jeg har ofte veldig vondt i magen, dette er stort sett hver gang jeg har spist ett måltid (oftest middag, og generelt da jeg blir mett av måltidet). Dette har vært ett stort problem for meg i ca 2 år nå. Etter jeg har spist kan jeg sitte på do i en halvtime fordi jeg har så vondt i magen, dette kan gjerne skje hver eneste dag om jeg blir mett av ett måltid. Dette plager meg veldig mye, da jeg vegrer meg for å takke ja til middagsinvitasjoner da jeg vet jeg kommer til å få sterke magesmerter etter måltidet. Disse smertene varer helt til jeg er ferdig på do, uansett hvor lenge jeg evt måtte utsette det.

 

Mensen: Jeg har helt siden jeg første gang fikk mensen hatt store menstruasjonssmerter, dette er sterke smerter som gjør meg sengeliggendes (jeg går på naproxen under menstruasjonen, da dette er den eneste som gjør at jeg klarer å fungere deler av dagen). Det er helt forferdelig vondt, typ fosterstilling i sengen, og ofte er det eneste som hjelper naproxen og søvn (da jeg ikke kjenner smertene når jeg sover), dette er da ofte ett problem når jeg er på jobb, da jeg kun har naproxen, det hjelper en stund, men ikke så lenge om gangen. Disse smertene kommer i form av kraftige kramper i mageregionen.

Jeg og kjæresten har også prøvd en liten stund å bli gravide (6mnd), vet det er kort tid, men har googla Endometriose å lurer på om dette kan vere noe jeg har. Ser der at både menssmerter, og ufrivillig barnløshet er ett tema.



Anonymous poster hash: 79fdc...de7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke at ditt 'mageproblem' er forårsaket av endometriose, men underlivsproblemet med sterke menstruasjonssmerter kan være tegn på endometriose. Ca en tredel av de med endometriose har problem med å bi gravid. Jeg foreslår at du ser de an et halt år til. Hvis du ikke har oppnådd graviditet, kan det bi aktuelt med kikkhullsoperasjon (laparoskopi) for å se etter endometriose og evt fjerne det, det bedrer mulighet for graviditet. Hvis det ikke lykkes å bli gravid etter behandling, blir neste trin prøverørsbehandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...