Gå til innhold

Unge kvinner vil ha pene menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Leserinnlegg fra avisa:
 
Når damer blir spurt om hvilke menn de tiltrekkes av, svarer de ofte snille menn. Og når man leser sånne spalter som denne, får man inntrykk av at alle damene ønsker seg menn som kan snakke om følel-ser. Menn som ser dem og forstår dem. Men sånn er det jo ikke i praksis! 
 
Det er i alle fall ikke min erfaring. Jeg er en ung mann i midten av 20-årene. Jeg vil ka-rakterisere meg selv som helt vanlig hva utseende angår. Jeg er ikke spesielt pen eller kjekk, men jeg ser hel-ler ikke stygg ut. Det tror jeg ingen vil si. Derimot vil jeg si at jeg er snill og omtenksom, og jeg er ganske sikker på at de aller fleste som kjenner meg, oppfatter meg på samme måte. Jeg er også åpen og snakker lett om mine egne og andres følelser. Og jeg er oppmerk-som og interessert i menneskene rundt meg. Men det er altså ikke meg damene faller for. De liker meg som venn, men jeg er liksom ikke en aktuell kjæreste. 
 
De guttene som kommer i kjærestekategorien, er først og fremst de pene - selv om de kan være ganske selvopptatte typer, som er mer opptatt av å være kule og trendy enn av hvordan damene deres har det. Så lenge de ser bra ut, har de massevis av drag. At skjønnhet kommer innenifra, er bare svada. Jeg skriver ikke dette ut fra bitterhet, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg har et bra liv med man-ge gode venner (og venninner), jeg holder på med en god utdannelse, har en fin familie som betyr masse for meg, og jeg er aktiv i idrett. 
 
Jeg stresser heller ikke med å finne meg en kjæreste - tenker at det faller på plass etter hvert. Men jeg synes jo det er ganske rart da, at det er så stort sprik mellom det som damene tilsynelatende ønsker seg, og det de faktisk går etter på kjønnsmarkedet. Jeg bygger ikke dette bare på mine egne erfaringer. Jeg ser det samme mønsteret rundt meg. I mitt nok-så store nettverk av venner og bekjente, treningskam-merater og medstudenter, er det påfallende hvor mye et bra utseende og en veltrent kropp betyr for draget på damene. Sånne som meg som ser helt vanlige ut, har enten alltid vært single eller har i høyden hatt ett eller noen få forhold så langt i livet. Jeg er som sagt ikke så bekymret på egne vegne -jeg er mer forundret. Men når jeg ser på noen av guttene rundt meg som virkelig lider under at de ennå ikke har funnet seg en kjæreste, blir jeg skikkelig provosert. For noen av dem har nesten gitt opp, og de begynner mer og mer å se på seg selv som tapere på kjønnsmarkedet. Mens de egentlig er fine typer som helt sikkert kunne blitt gode kjærester hvis de bare fikk muligheten til å vise det. Jeg blir spesielt provosert når jeg tenker på at mange av damene som faller for en av de pene guttene, selv blir avvist når han går lei og finner seg en ny kjæreste. Men i stedet for å lete etter noen litt mindre pene som de faktisk kan bli lykkelige med, ser de nesten uten unntak etter nye typer av samme sort. 
 
Det jeg lurer på, er om det alltid har vært sånn, eller om dette er et nytt fenomen? Er dagens jenter og unge damer (og kanskje de eldre også?) blitt så utseende- og kroppsfikserte at de bare ser etter det ytre, mens indre egenskaper ikke lenger teller?


Anonymous poster hash: a89a7...035
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

Var det ønskelig med kommentarer? :P

 

Jeg tenkte på at det virker som en del single, unge menn selv har litt for høye standarder når det gjelder utseendet til potensielle kjærester. Da eliminerer de gjerne en del damer som faktisk kunne vært interessert. 

 

Ellers er det jo ikke bare utseende som betyr noe, men andre egenskaper som selvsikkerhet og humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er nok noe nymotens 'tull' det der, med å være opptatt av utseende.

 

Men men...

 

Noe sånt, vel.

Anonymous poster hash: a4493...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjelder da begge kjønn - det er ikke få jenter med utseende som ikke stemmer med skjønnhetsidealet, som føler akkurat det samme.

Det er heller ikke noe nytt - jeg husker godt den samme debatten fra 70-tallet: "Jeg er en snill, myk mann som støtter kvinnesaken, hvorfor vil jentene bare snakke med meg og ikke ligge med meg?" Et avisinnlegg som var etpar hakk bitrere enn det ovenfor, ble veldig berømt, selv om det ikke kunne "deles" den gangen. Ole Paus laget en vise basert på det. Vet ikke om innlegget var helt ekte eller om det var noen som smurte på litt ekstra (man gjorde det før også, selv om man ikke fikk "likes").

For de fleste ordner det seg jo når man blir voksen og får litt andre verdier enn de ytre. Det er mange hyggelige mennesker i alle skjønnhets-klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får piggene litt ut når en mann snakker om hvor "snille" de er og klager over at kvinner ikke vil ha sex med dem. At enkelte sier de vil ha en snill kjæreste betyr ikke at de tiltrekkes av alle menn som faller innenfor denne vide, vage kategorien. I min erfaring gjelder dette ofte menn som selv er rimelig utseende-fiksert (og faller for de vakreste) og som dømmer venninnenes valg etter sin egen standard for hva som er en passende partner for dem. Det er utrolig lite attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv vært en "snill gutt". Det kommer ofte i selskap med "sjenert" og av og til "tafatt".



Anonymous poster hash: a9533...0bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror unge menn vil ha pene kvinner også, så det er vel ingen stor nyhet at det også kan være omvendt ;-) Kanskje det er likestilling? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror det er helt normalt.  ( Jeg er ikke ung lenger, men det samme gjelder nå som da jeg var ung)

 

 

Viktigste punkt nr. 1 - Jeg vil ha en partner jeg tiltrekkes av. Hva er ellers vitsen ? Det er ikke en venn jeg vil ha.

 

Så kommer de andre egenskapene på de neste punktene. De er også viktige, men de rekker jeg ikke å finne ut av hvis ikke punkt nr. 1 er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er myndighetene enn lurer jeg på? Rart at slik diskriminering skal få lov til å foregå helt åpentlyst!



Anonymous poster hash: 32e18...25b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diskriminering? Dette går da begge veier? Jeg vil ha en pen dame, sue me.



Anonymous poster hash: 44a46...51b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

De single jeg kjenner er ikke mindre pene enn andre, men det er mulig noen ønsker seg en partner som er mer attraktiv enn hva de selv er. Det gjelder gjerne også de som er ganske attraktive selv.

 

Jeg tror menn med under middels utseende har litt flere muligheter til å gjøre seg attraktiv enn hva en kvinne har. Jeg tror de som utmerker seg på en eller annen måte (sport, musikk, jobb, dominerende oppførsel) får litt ekstra damedrag. En kvinne som utmerker seg får ikke fullt så mye uttelling hos motsatt kjønn.

 

Jeg lurer litt på det med å "snakke om følelser". Hva handler det om? Vil damer ofte sitte og snakke om følelser? Jeg har vel "snakket om følelser" noen få ganger fordi det har vært helt nødvendig å ta opp ting, men jeg ville heller hatt en rotfylling uten bedøvelse. Jeg har gruet meg flere dager i forveien. Det er mulig det er selve begrepet forvirrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke dette helt likt eller enda mer gjeldende for unge gutter? At de først og fremst ønsker seg pene jenter, ihvertfall virker det slik når man er ung og singel? Jeg skjønner ikke helt poenget hans, jeg. Folk er folk. Jenter er som andre folk. Dette er ikke et nytt fenomen, men utseendefikseringen er veldig stor for tiden. Jeg tror likevel det var slik før også, bare med andre idealer for hva som er attraktivt. Det er ihvertfall ikke noe som bare jenter har endret seg på, gutter er vel så utseendefiksert og har alltid vært det. Mulig jenter la mer vekt på andre ting som forsørgerevne/bankkonto og familiebakgrunn/yrke i virkelig gamle dager da man måtte ha en forsørger. Men de yngste, klart de ønskert at han skulle være kjekk i tillegg, hvis de kunne velge.



Anonymous poster hash: 767b0...2ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Leserinnlegg fra avisa:
 
Når damer blir spurt om hvilke menn de tiltrekkes av, svarer de ofte snille menn. Og når man leser sånne spalter som denne, får man inntrykk av at alle damene ønsker seg menn som kan snakke om følel-ser. Menn som ser dem og forstår dem. Men sånn er det jo ikke i praksis! 
 
Det er i alle fall ikke min erfaring. Jeg er en ung mann i midten av 20-årene. Jeg vil ka-rakterisere meg selv som helt vanlig hva utseende angår. Jeg er ikke spesielt pen eller kjekk, men jeg ser hel-ler ikke stygg ut. Det tror jeg ingen vil si. Derimot vil jeg si at jeg er snill og omtenksom, og jeg er ganske sikker på at de aller fleste som kjenner meg, oppfatter meg på samme måte. Jeg er også åpen og snakker lett om mine egne og andres følelser. Og jeg er oppmerk-som og interessert i menneskene rundt meg. Men det er altså ikke meg damene faller for. De liker meg som venn, men jeg er liksom ikke en aktuell kjæreste. 
 
De guttene som kommer i kjærestekategorien, er først og fremst de pene - selv om de kan være ganske selvopptatte typer, som er mer opptatt av å være kule og trendy enn av hvordan damene deres har det. Så lenge de ser bra ut, har de massevis av drag. At skjønnhet kommer innenifra, er bare svada. Jeg skriver ikke dette ut fra bitterhet, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg har et bra liv med man-ge gode venner (og venninner), jeg holder på med en god utdannelse, har en fin familie som betyr masse for meg, og jeg er aktiv i idrett. 
 
Jeg stresser heller ikke med å finne meg en kjæreste - tenker at det faller på plass etter hvert. Men jeg synes jo det er ganske rart da, at det er så stort sprik mellom det som damene tilsynelatende ønsker seg, og det de faktisk går etter på kjønnsmarkedet. Jeg bygger ikke dette bare på mine egne erfaringer. Jeg ser det samme mønsteret rundt meg. I mitt nok-så store nettverk av venner og bekjente, treningskam-merater og medstudenter, er det påfallende hvor mye et bra utseende og en veltrent kropp betyr for draget på damene. Sånne som meg som ser helt vanlige ut, har enten alltid vært single eller har i høyden hatt ett eller noen få forhold så langt i livet. Jeg er som sagt ikke så bekymret på egne vegne -jeg er mer forundret. Men når jeg ser på noen av guttene rundt meg som virkelig lider under at de ennå ikke har funnet seg en kjæreste, blir jeg skikkelig provosert. For noen av dem har nesten gitt opp, og de begynner mer og mer å se på seg selv som tapere på kjønnsmarkedet. Mens de egentlig er fine typer som helt sikkert kunne blitt gode kjærester hvis de bare fikk muligheten til å vise det. Jeg blir spesielt provosert når jeg tenker på at mange av damene som faller for en av de pene guttene, selv blir avvist når han går lei og finner seg en ny kjæreste. Men i stedet for å lete etter noen litt mindre pene som de faktisk kan bli lykkelige med, ser de nesten uten unntak etter nye typer av samme sort. 
 
Det jeg lurer på, er om det alltid har vært sånn, eller om dette er et nytt fenomen? Er dagens jenter og unge damer (og kanskje de eldre også?) blitt så utseende- og kroppsfikserte at de bare ser etter det ytre, mens indre egenskaper ikke lenger teller?

Anonymous poster hash: a89a7...035

 

Hei!

 

For meg er helt andre ting enn utseendet på en mann viktig.

 

Lidenskap for fag er viktiigst, jeg forelsket meg i en matematiker på over 70 år som ifølge andre var udelikat,

(jeg oppdaget ikke det før andre sa det)

Det jeg likte ved han, var at han var like rask i beregninger som min kalkulator, i tillegg tenkte han på matematikk døgnet rundt, vi har et godt forhold og om jeg sender han et spørsmål kl ca 23.00 så kan han svare kl 03.00 rett og slett fordi han tenker og engasjerer seg.

 

Hadde jeg giftet meg i dag, med den kunnskap jeg har, ville jeg definitivt giftet meg med en som er" professor" i matematikk, og har dette som hovedpreferanse forran kvinner og mennesker generelt.

 

Altså det handler om lidenskap, interesser og fag. det er det viktgste for meg, slik tror jeg det er for mange om man får valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror påstanden stemmer om unge kvinner, de vil bare ikkke innrømme det. Min sønn på 21 har useende veldig med seg. Han har aldri anstrengt seg for å finne kjæreste. Og han er nokså sjenert og fåmælt. Likevel - jentene har siklet etter ham. De har kommet rekende etter veien her for å finne ut mer om hvor han bor osv. De har tatt initiatiet til kontakt, ikke ham. Han har hatt ulike kjærester helt siden puberteten nesten sammenhengende.



Anonymous poster hash: 9f965...2b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror det er helt normalt.  ( Jeg er ikke ung lenger, men det samme gjelder nå som da jeg var ung)

 

 

Viktigste punkt nr. 1 - Jeg vil ha en partner jeg tiltrekkes av. Hva er ellers vitsen ? Det er ikke en venn jeg vil ha.

 

Så kommer de andre egenskapene på de neste punktene. De er også viktige, men de rekker jeg ikke å finne ut av hvis ikke punkt nr. 1 er oppfylt.

 

Helt enig med deg at vi vil ha en partner vi tiltrekkes av, men du kan ikke sette likhetstegn mellom å være tiltrekkende og å være pen. Noen av de mest tiltrekkende mennene jeg har truffet opp gjennom har ikke vært spesielt pene, dvs. pene etter vanlige normer (regelmessige trekk/modellansikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som kravene til gutter og menns utseende er noe høyere nå enn de var før. Folk, og særlig unge, er veldig opptatt av utseende, sunnhet og trening, og da er det ikke så rart at de også ønsker seg partnere med godt utseende. Før kunne en pen kvinne dra fordeler av å velge en mann med mindre godt utseende. Hun kunne bli tatt for å være ekstra klok, godhjertet og uselvisk. Full pott på image altså. Nå lurer vi på hva som kan være galt med en pen dame som er sammen med en mindre pen mann, på samme måte som vi alltid har lurt på hva som er galt med en pen mann som velger en mindre pen dame. 

 

På TV ser vi omtrent bare kombinasjonen pen dame + pen mann, så det er nok bestemt at det er sånn det skal være. Det er vel snart bare familieunderholdningen på TV som fortsatt kjører på med ung, pen kvinnelig programleder og halvgammel, middels mannlig? Og sporten, såklart, men den er laget for et mannlig publikum.

 

Sånn er det blitt. Du får gjøre det beste ut av det du har og satse på sjarmen. Drit i følelsespratet, sjarm og humor er bra! Om det kan være noen trøst, det er sånn kvinner alltid har hatt det på sjekkemarkedet. Jeg tror menn fortsatt er litt mer kravstore når det gjelder partners utseende enn kvinner er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som kravene til gutter og menns utseende er noe høyere nå enn de var før. Folk, og særlig unge, er veldig opptatt av utseende, sunnhet og trening, og da er det ikke så rart at de også ønsker seg partnere med godt utseende. Før kunne en pen kvinne dra fordeler av å velge en mann med mindre godt utseende. Hun kunne bli tatt for å være ekstra klok, godhjertet og uselvisk. Full pott på image altså. Nå lurer vi på hva som kan være galt med en pen dame som er sammen med en mindre pen mann, på samme måte som vi alltid har lurt på hva som er galt med en pen mann som velger en mindre pen dame. 

 

På TV ser vi omtrent bare kombinasjonen pen dame + pen mann, så det er nok bestemt at det er sånn det skal være. Det er vel snart bare familieunderholdningen på TV som fortsatt kjører på med ung, pen kvinnelig programleder og halvgammel, middels mannlig? Og sporten, såklart, men den er laget for et mannlig publikum.

 

Sånn er det blitt. Du får gjøre det beste ut av det du har og satse på sjarmen. Drit i følelsespratet, sjarm og humor er bra! Om det kan være noen trøst, det er sånn kvinner alltid har hatt det på sjekkemarkedet. Jeg tror menn fortsatt er litt mer kravstore når det gjelder partners utseende enn kvinner er.

 

Jeg tror også dette er resultat av likestillingen - som du sier har kvinner bestandig vært målt på utseendet. I mange miljøer var en kvinnes utseendet langt mer betydningsfullt enn hva hun kunne prestere eller hvilken personlighet hun hadde - og noen vil kanskje si det fremdeles er slik.  I dag har heldigvis kvinner langt større muligheter i livet enn å gifte seg mer eller mindre godt. Og ikke overraskende stiller vi også større krav til mennene - de skal helst både være tiltrekkende, ha høy utdannelse, en viss status og samtidig være sympatiske og familiekjære.

 

Det er et utrolig utseende- og kroppsfokus i dagens samfunn, ikke så rart at dette også avspeiler seg i valg av partnere.

 

Merker meg forøvrig at kroppsfokuset er et helt annet nå enn da jeg var ung (yngre) for 20-30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra hvis fokus er på kropp og ikke på penger makt og status slik det vanligvis er  :D   :P  :lol:  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...