Gå til innhold

Halebein


mariusen77

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt en merkelig liten smerte nede ved rompa nå. For 2 mnd var det veldig vondt, spesielt å løpe, gå ned på huk, eller å sitte på hardt underlag, men nå har det blitt betydelig bedre.

Nå kommer smertene mest når jeg skal stramme rompa, og da kjenner jeg det. Også når jeg sitter på hardt underlag og skal komme opp på beina igjen. Da gjør det f eks vondt å stramme rompa.

Noen som vet hva dette er? smile.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har hatt en merkelig liten smerte nede ved rompa nå. For 2 mnd var det veldig vondt, spesielt å løpe, gå ned på huk, eller å sitte på hardt underlag, men nå har det blitt betydelig bedre.

Nå kommer smertene mest når jeg skal stramme rompa, og da kjenner jeg det. Også når jeg sitter på hardt underlag og skal komme opp på beina igjen. Da gjør det f eks vondt å stramme rompa.

Noen som vet hva dette er? smile.png 

Svaret skriver du egentlig i overskriften din, og ref. det andre spørsmålet du la inn her: Det er halebeinet du kjenner, og du har sikkert slått det på et tidspunkt, og derfor har du hatt smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret skriver du egentlig i overskriften din, og ref. det andre spørsmålet du la inn her: Det er halebeinet du kjenner, og du har sikkert slått det på et tidspunkt, og derfor har du hatt smerter.

Nei, jeg har ikke slått meg etter det jeg kan komme på. Men jeg har sittet veldig mye i sommer skal sies. Nå gjør det egentlig bare litt vondt når jeg strammer rumpa eller sitter på hardt og skal stramme rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva slags smerte snakker vi om? Er det en strålende smerte? Jeg tenker at det kan være piriformis muskelen som klemmer på isjasnerven. Denne er festet i sacrum som er basen til halebeinet.

 

Dersom du har et problem med bekkenbunnen (f.eks vondt å gjøre fra seg), kan stramhet i disse musklene føre til økt drag i coccyx (halebeinet) og dermed smerte. Om du har falt på halebeinet eller på rumpa, kan også dette ha ført til andre feilplasseringer slik som hooked coccyx, eller iliosakral dysfunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags smerte snakker vi om? Er det en strålende smerte? Jeg tenker at det kan være piriformis muskelen som klemmer på isjasnerven. Denne er festet i sacrum som er basen til halebeinet.

Dersom du har et problem med bekkenbunnen (f.eks vondt å gjøre fra seg), kan stramhet i disse musklene føre til økt drag i coccyx (halebeinet) og dermed smerte. Om du har falt på halebeinet eller på rumpa, kan også dette ha ført til andre feilplasseringer slik som hooked coccyx, eller iliosakral dysfunksjon.

Nei ingen strålende smerte. Har egentlig ingen smerter. Men kjenner smertene når jeg sitter på halebeinet på et hardt underlag, og spesielt når jeg skal stramme halebeinet. :)

For 2 mnd kunne jeg såvidt løpe, men siden da har det vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ingen strålende smerte. Har egentlig ingen smerter. Men kjenner smertene når jeg sitter på halebeinet på et hardt underlag, og spesielt når jeg skal stramme halebeinet. :)

For 2 mnd kunne jeg såvidt løpe, men siden da har det vært bedre.

Kan også legge til: Kan gjøre bittelitt vondt i halebeinet/rompa når jeg skal stramme og få ut det siste dryppet etter at jeg pisser. Endret av mariusen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bekkenbunnmuskulaturen er festet i halbeinet.

 

coccyx-pelvic-floor-muscles.jpg

 

Høres ut som at halebeinet ditt har fått en smell, eller er for 'åpent' pga iliosakralproblem.

Noen har et kroket halebein. Eksperter innen manuellterapi for bekkenbunn kan fikse dette.

Like sannsynlig er det at ilium (bekkenet) har glidd på sacrum (hvor ryggrad blir bekken), da dette vil føre til at halebenet blir mer prominent og mottakelig for press.

 

En dyktig (merk: dyktig) kiropraktor, osteopat eller manuellterapeut kan hjelpe med iliosakralproblemet. Anbefaler at du mailer noen terapeuter med problemstillingen og går til den som gir deg det mest fornuftige svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bekkenbunnmuskulaturen er festet i halbeinet.

coccyx-pelvic-floor-muscles.jpg

Høres ut som at halebeinet ditt har fått en smell, eller er for 'åpent' pga iliosakralproblem.

Noen har et kroket halebein. Eksperter innen manuellterapi for bekkenbunn kan fikse dette.

Like sannsynlig er det at ilium (bekkenet) har glidd på sacrum (hvor ryggrad blir bekken), da dette vil føre til at halebenet blir mer prominent og mottakelig for press.

En dyktig (merk: dyktig) kiropraktor, osteopat eller manuellterapeut kan hjelpe med iliosakralproblemet. Anbefaler at du mailer noen terapeuter med problemstillingen og går til den som gir deg det mest fornuftige svaret.

Okey, takk for et bra svar. :). Men jeg har ikke slått halebeinet? Ikke som jeg vet om illefall, er vel heller det at jeg har sittet veldig mye på rumpa noe som kan gi skade på rumpa, har jeg lest.

Behøver jeg virkelig å gå til en slik lege nå da? Smertene(er egentlig ikke smerter, bare når jeg strammer).plager meg ellers ingen ting i hverdagen. Det har jo gått bedre siden sommeren, da fikk jeg vondt når jeg dret, nød, løp etc. Nå kan jeg gjøre alt det, så må vel bety at det kan fikses alene bare at det trengs tid? Kunne vel heller vært lurere å se ann de neste mnd, for så å ta kontakt? Halebeinet tar visstnok langt tid, før det er helt fit.

Endret av mariusen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for et bra svar. :). Men jeg har ikke slått halebeinet? Ikke som jeg vet om illefall, er vel heller det at jeg har sittet veldig mye på rumpa noe som kan gi skade på rumpa, har jeg lest.

Behøver jeg virkelig å gå til en slik lege nå da? Smertene(er egentlig ikke smerter, bare når jeg strammer).plager meg ellers ingen ting i hverdagen. Det har jo gått bedre siden sommeren, da fikk jeg vondt når jeg dret, nød, løp etc. Nå kan jeg gjøre alt det, så må vel bety at det kan fikses alene bare at det trengs tid? Kunne vel heller vært lurere å se ann de neste mnd, for så å ta kontakt? Halebeinet tar visstnok langt tid, før det er helt fit.

Hvis du ikke er så plaget, så er det sikkert ingen krise. Forteller  deg bare hva du *kan* gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er så plaget, så er det sikkert ingen krise. Forteller deg bare hva du *kan* gjøre :-)

Igjen, takk. :). Er du lege?

Jeg sliter jo også litt med sykehusangst, så blir jo bekymra litt. Men du tror at min skade ikke er noen alvorlig? Utifra hva jeg beskriver.

Om du skulle tatt en råsjans, hva hadde du gjettet på? Jeg har som sagt ikke slått halebeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk. :). Er du lege?

Jeg sliter jo også litt med sykehusangst, så blir jo bekymra litt. Men du tror at min skade ikke er noen alvorlig? Utifra hva jeg beskriver.

Om du skulle tatt en råsjans, hva hadde du gjettet på? Jeg har som sagt ikke slått halebeinet.

Hei igjen.

 

Jeg er ikke lege eller autorisert helsepersonell.

 

Høres ikke særlig alvorlig ut, ganske mange som har fått en smell i halebeinet.

 

Kan være bekkenbunnen som er for stram, men i så fall vil man vanligvis ha vansker med avføring og urinering, ettersom disse musklene 'åpner'. Vanskelig å si hva som er mest sannsynlig, når du ikke har noen særlige symptomer.

 

Kan være så enkelt som at du sitter med dårlig stilling, og at dette irriterer halebeinet.

 

Fin video her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg er ikke lege eller autorisert helsepersonell.

Høres ikke særlig alvorlig ut, ganske mange som har fått en smell i halebeinet.

Kan være bekkenbunnen som er for stram, men i så fall vil man vanligvis ha vansker med avføring og urinering, ettersom disse musklene 'åpner'. Vanskelig å si hva som er mest sannsynlig, når du ikke har noen særlige symptomer.

Kan være så enkelt som at du sitter med dårlig stilling, og at dette irriterer halebeinet.

Fin video her

https://www.youtube.com/watch?v=-raLUFs8Y7s

Ok takk igjen.

For å presisere litt så kan jeg si at jeg får mest smerter når jeg tar rumpeballene og presser dem sammen, og når jeg da strammer rumpa så kjennes det litt. Også litt når jeg sitter framoverbøyd. Spesielt disse to tingene jeg kjenner mest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada. Smertene dine stammer nok fra halebeinet, alt du sier peker mot det. Men nøyaktig hva som irriterer halebeinet kan jeg ikke svare på, men har gitt deg noen alternativer og potensielle årsaker ovenfor i denne tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Smertene dine stammer nok fra halebeinet, alt du sier peker mot det. Men nøyaktig hva som irriterer halebeinet kan jeg ikke svare på, men har gitt deg noen alternativer og potensielle årsaker ovenfor i denne tråden :-)

Er det vanlig med slike smerter, selvom man ikke har slått seg?

Og hvor lenge varer disse symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med slike smerter, selvom man ikke har slått seg?

Og hvor lenge varer disse symptomene?

Har ingen statistikk dessverre, men det skjer noen.

Bedringstid kommer helt an på årsaken til problemet, helt umulig å svare på over nett dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen statistikk dessverre, men det skjer noen.

Bedringstid kommer helt an på årsaken til problemet, helt umulig å svare på over nett dessverre.

 

Er mariusen77 ansatt hos deg?

Anonymous poster hash: 7c62e...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen statistikk dessverre, men det skjer noen.

Bedringstid kommer helt an på årsaken til problemet, helt umulig å svare på over nett dessverre.

Så du tenker at jeg burde oppsøke lege, eller burde jeg se ann litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...