Gå til innhold

Hvor vanlig er tette eggledere og "dårlig" sædkvalitet?


Mari

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har 1 barn på 4, og nå ønsker min mann og jeg barn nr. 2. Vi har prøvd i nesten 1 år, men siden jeg har lange sykluser tilsvarer det 8 prøve perioder. 
Har vært på UL hos GU og tatt all slags prøver, alt er fint.

Har 1 KS fra før.

 

Ble gravid svært raskt med første barn, men denne gangen har det tatt lengere tid. Vi passer på å ha samleie annenhverdag før EL, og samme dag som EL. (Bruker EL tester for å fastslå EL - får alltid mensen 14 dager etterpå).

Nå er jeg så bekymret for om jeg kan ha tette eggledere, og min mann dårlig sædkvalitet.
Har aldri hatt klamydia, og siden jeg ble gravid sist har jeg kun hatt 1 UVI. Ellers frisk og rask (nedentil). Min mann har ikke hatt noe plager nedentil.

Har jeg grunn til bekymring? Min GU mente de ikke kunne ha kuttet egglederne under KS. 
Hvis man ønsker sædtest, så må dette gjøres hos fastlege? Har lest om hjemmetester, men vil tro disse ikke er så gode?

 

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det tar lengre tid å bli gravid, jo eldre man blir. Du opplyser dessverre ikke om din alder, men 4 år kan bety en del. Man kan ikke ødelegge egglederne ved et ukomplisert keisersnitt, så det behøver du ikke  tenke på. Det har vært diskutert om det kan oppstå små sammenvoksinger inne i livmoren etter keisersnitt som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men ultralyd har vist fine forhold (det kan dog være vanskelig å se sammenvoksinger ved ultralyd).

 

Eggløsningstester er unødvendige, når du har så regelmessige menstruasjoner. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig.

 

Du har altså bare hatt 8 'prøveperioder' hvor det normalt er 13 sykler på et år . Jeg synes at dere skal vente noen måneder (året ut ?) før dere starter utredning. Det skjer vanligvis hos gynekolog som rekvirerer de nødvendige undersøkelser. Sædprøve er ikke aktuelt foreløpig, jeg kjenner ikke kvaliteten på hjemmetester, men har det betydning? man har ikke mulighet for å bedre sædkvaliteten, men henviser til prøverørsbehandling. Det samme skjer ved evt. skade på eggledere. Man setter ikke i gang slik behandling før det har gått minst ett år.

 

Så ha litt mer tålmodighet før dere starter utredning, det er mitt råd. Lev sundt med hensyn til kost og mosjon, ikke røking og husk folat.

 

Lykke til.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...