Gå til innhold

har samboeren herpes?


kre

Anbefalte innlegg

Hei1 Jeg skriver og lurer på dette med herpes!

Samboeren min han får ofte munnsår. (blemme aktig)

Spessielt ved kulde, stress etc..

Her om dagen oppdaget jeg at han hadde et slags eksemlignene utslett på pungen...

Han sa det var fordi han klødde, og at det av den grunnen ble sår....

Men kan dette være herpes?????

Hvor smittsomt er det i såfall??

(jeg er gravid, er det farlig for barnet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er eksemliknende kan det likesågodt være sopp eller vanlig eksem. Den klør den også (som du sikkert vet). Prøv med hydrokortison krem/salve mot eksem eller Canesten mot sopp.

Herpes på kjønnsorganet eller i området rundt, viser seg som røde væskefylte blemmer som åpner seg etterhvert, likner på munnherpes.

Hvis han stadig vekk klør er det nok ikke herpes, men hvis det bare er innimellom (sjeldnere enn en gang pr måned og ikke mer enn 7 dager etter hverandre), kan det være det. Få ham til legen tidlig i et utbrudd for å ta en test.

Det er ikke bra for en kvinne å få førstegangsutbrudd (primærutbrudd) under graviditet eller fødsel. Hvis kvinnen har førstegangsutbrudd ved fødsel fødes barnet ved keisersnitt fordi man er redd for å smitte barnet, noe som kan være svært farlig. Under senere (sekundær) utbrudd kan kvinnen føde normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme må jeg også anbefale dere å kjøpe salve hvis dere er ute og reiser. I nesten alle andre land, Danmark, Hellas etc. finnes aciklovir-salve uten resept (5%). Den heter bl.a. Zovir i Danmark og et eller annet på "A" i Hellas (men det holder jo å vite navnet på virkestoffet, for de som jobber på apoteket kan hjelpe dere med resten). Salven er meget effektiv og mye billigere enn hva den koster her hjemme.

Dessuten vil jeg anbefale samboeren din å forsøke Valtrex-tabletter (på resept) hvis han har ofte og hissige utbrudd, selv rundt munnen. Jeg har prøvd disse og hvis man starter tablettkuren med en gang det begynner å klø, så blir det nesten ikke utbrudd. KAN ANBEFALES!! (Men som gravid bør man holde seg langt unna disse, men du er vel heller ikke smittet)

Håper det var litt hjelp. Ønsker dere lykke til! Så heldige dere er som venter barn!! Håper det snart er min tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme må jeg også anbefale dere å kjøpe salve hvis dere er ute og reiser. I nesten alle andre land, Danmark, Hellas etc. finnes aciklovir-salve uten resept (5%). Den heter bl.a. Zovir i Danmark og et eller annet på "A" i Hellas (men det holder jo å vite navnet på virkestoffet, for de som jobber på apoteket kan hjelpe dere med resten). Salven er meget effektiv og mye billigere enn hva den koster her hjemme.

Dessuten vil jeg anbefale samboeren din å forsøke Valtrex-tabletter (på resept) hvis han har ofte og hissige utbrudd, selv rundt munnen. Jeg har prøvd disse og hvis man starter tablettkuren med en gang det begynner å klø, så blir det nesten ikke utbrudd. KAN ANBEFALES!! (Men som gravid bør man holde seg langt unna disse, men du er vel heller ikke smittet)

Håper det var litt hjelp. Ønsker dere lykke til! Så heldige dere er som venter barn!! Håper det snart er min tur :-)

Takk for rådene! Jeg vet jo ikke om det er herpes han har....

Jeg har selv hatt ca 3munnsår i mitt liv, så jeg har det nok ikke!

Men det re bedre å være føre var....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til kre

Det er veldig vanskelig å stille diagnoser uten å se et utslett, det må gjøres ved direkte legekontakt! Genital herpes vil gjerne se ut som munnherpes, sår med blemmer som brister. Sikker diagnose kan man bare få ved å ta prøve fra utslettet, gjerne så fort som mulig mens det er mulighet for å påvise virus (hvis det da er det!). Herpes er bare farlig hos gravide fødende. Har kvinnen utslett ved fødsel, utføres keisersnitt. SE dessuten forrige svaret.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...