Gå til innhold

Tilbakevendende soppinfeksjon


athene

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24 som har problemer med soppinfeksjon. Det siste halvåret har jeg fått det regelmessig en gang i måneden. Det er veldig plagsomt, og begrenser sexlivet mitt (jeg har fast kjæreste). For øyeblikket går jeg på trionetta p-piller, og det har jeg brukt i ca. 2 år. Har vært til lege flere ganger, og fått resept på conludag minipiller. Har ikke begynt å bruke de, da jeg synes det ikke virker som et sikkert prevensjonsmiddel.

Har brukt canesten salve, stikkpille og vivag stikkpiller.Synes ikke det hjelper skikkelig. Har også prøvd å smøre med naturell youghurt. Det hjalp litt, men så ble det plutselig sårt. Ingenting ser ut til å virke, men det er ikke sikkert jeg bruker det på riktig måte?

Jeg ville bli veldig glad for råd om behandling og ikke minst forebyggende behandlig.

Jeg blir gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker kjæresten din cannesten salve samtidig som du? Det bør han gjøre, og hvis dere har sex før kuren er over må dere bruke kondom! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kjæresten din cannesten salve samtidig som du? Det bør han gjøre, og hvis dere har sex før kuren er over må dere bruke kondom! :-)

For det første har vi ikke sex når jeg har soppinfeksjon. Det er ekstremt ubehagelig! For det andre så er ikke kondom tingen for noen som er plaga av soppinfeksjon!

Prøver dessuten ikke bruke så mye canesten, det forstyrrer bare balansen i skjenden enda mer.

Trenger nok mer konkrete tips, men ellers takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har vi ikke sex når jeg har soppinfeksjon. Det er ekstremt ubehagelig! For det andre så er ikke kondom tingen for noen som er plaga av soppinfeksjon!

Prøver dessuten ikke bruke så mye canesten, det forstyrrer bare balansen i skjenden enda mer.

Trenger nok mer konkrete tips, men ellers takk for svar :)

Ja det forstår jeg godt!

Jeg har heller aldri hatt sex under soppinfeksjon for det ble for ubehageligt! Det var bare rådet jeg fikk av gynekologen.

Men blir han behandlet også?

Jeg var nemlig svært plaget med soppinfeksjon med en tidligere partner, og det varte til jeg skiftet fra vanlig lege til Gynekolog, da først fikk vi vite at han også måtte behandles for infeksjonen, for hvis ikke så ble jeg smittet på nytt av partneren etter kuren!

Noen leger gav meg tredagerskurer og det hjelpte aldri! Jeg trengte Minst 6 dager!

Etter at jeg sluttet med p-pillen har jeg ikke hatt en eneste infeskjon, om det har noe å si får du sikkert vite av gynekologen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til athene

Er du sikker på at det er sopp og ikke noe annet? Det kan bare din lege avgjøre ved å ta prøver.

Noen får mer sopp ved bruk av p-pille, men det er ikke vitenskapelig bevist at det er en sammenhang. Om det er bedre med minipille, vet jeg ikke, det er bare å prøve seg fram, men de er mer usikre.

Ved tilbakevendende infeksjoner anbefales forebyggelse med tikkpiller før og etter mensen, evt tablett -Diflucan- hver 14. dag i flere måneder.

Partner skal bare behandles hvis han har symptomer, ellers ikke.

Yoghurt og Vivag har ikke dokumentert effekt selvom mange mener det er bra.

Det er mange som sliter med samme problem som du, og det er ikke lett å gjøre noe effektivt mot. Snakk med dine lege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...