Gå til innhold

VOndt ved søtt


Fragle

Anbefalte innlegg

Hei, får vondt når jeg spiser sjokolade/søtsaker, spesielt sjokolade og karamell som gjerne sitter litt igjen i tennene. Hvorfor? Tannlegen sier jeg ikke har et eneste hull....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har følsomme tannhalser.

Bruk sensodyne tannkrem.

Bruk soft eller supersoft tannbørste.(medium er for hard hvis du trøkker på litt når du pusser)

Har tannkjøttet trukket seg tilbake på noen tenner så iser det fort, eller man kan oppleve smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ising i tennene kan du få av søtt/surt også, ikke bare varmt/kaldt.

Takker alle for svar!

Tingen er at det iser ikke...vet hvorda n det er når det iser, men her er det snakk om at det verker, som om jeg skulle hatt hull. Rett og slett tannpine i et minutt etter å ha spist sjokolade...btw, får sjelden reaksjon på brus f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for svar!

Tingen er at det iser ikke...vet hvorda n det er når det iser, men her er det snakk om at det verker, som om jeg skulle hatt hull. Rett og slett tannpine i et minutt etter å ha spist sjokolade...btw, får sjelden reaksjon på brus f eks...

Har det samme jeg også, men de kaller det ising. Det er av og til helt groteskt vondt, og så går det over etter litt.

Kommer ikke av noe jeg drikker, men sjokolade, karameller og sjokoladekaker f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Det kan være ømme tannhalser (f.eks. v/ pusseskader, der du enten har slitt bort emaljen med bruk av for mye tannkrem, eller at du har pusset bort tannkjøtt v/ bruk av for hard tannkost, slik at tannkjøttet har dradd seg oppover. Eller det kan være slitasjer i tyggeflatene i tennene. Dette kan du få ved tanngnissing, eller at du har drukket endel syreholdig drikke. Da etser noe av emaljen bort, og du har små små innganger til tannbeinet som varsler nerven om at noe er feil.

Anbefaler at du bruker tanntråd og enten fluorskyllevann eller fluortabletter hver dag i tillegg til den daglige pussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...