Gå til innhold

Implantat


perlerad

Anbefalte innlegg

Har en tannbro der roten på den ene festetannen smuldrer sakte men sikkert hen. Gamle tannleger sverger til å slipe ned en frisk tann, mens yngre sverger til de nye og fancy implantatklinikkene der man kan få feste på stift i kraniet. Hvem skal jeg høre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MonaXXVI

Jeg vil si at det kommer an på hvor gammel du er....

Jeg mistet 3 fortenner i en alder av 22, og fikk samme "dilemma", noen mente jeg skulle ha bro, og slipe ned to friske tenner, andre mente implantater var løsningen. Jeg valgte implantater, hadde ikke lyst til å gå med følelsen av "gebiss" resten av livet.. Blir jo et mellomrom mellom broen og tannkjøttet, og når to tenner skal bære tyggekraften til 5, må man være forsiktig med gulrøttene...

Jeg er kjempefornøyd med implantatene, selv om det var et år med en del vodt, operasjoner og tilpassing. Nå tenker jeg ikke på det i det hele tatt, de er like sterke som vanlige tenner, ser 100% ekte ut, ingen gliper mellom tenner og tannkjøtt...

Jeg fikk hele "kalaset" dekket av forsikring, men det er jo temmelig dyr behandling. Hvis det bare er snakk om en enkelt tann, er det kanskje mer verd å vurdere enn i mitt tilfelle...

Men har du råd, vil jeg helt klart anbefale implantater.. Jeg gikk med midlertidig bro en stund under behandlingen, og kan ikke akkurat si jeg savner følelsen av å tenke på tennene hele tiden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei perlerad.

Lytt til begge. Dette er jo viktig for deg og problemet bør belyses fra begge sider.

Det er ikke slik at gamle tannleger anbefaler naturlige tenner som bropillarer og unge tannleger sverger til implantater.

Det er en helhetlig vurdering der flere faktorer spiller inn, som avgjør dette. Kanskje i samråd med ditt syn, behov og økonomi. Skaff deg bred og saklig informasjon før du bestemmer deg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Erik og Mona XXVI,

Siden jeg er en faktafrik skal dere få brospesifikasjonene på legmansspråk hvis det kan trigge ytterligere kommentarer fra dere eller andre.

Dagens bro er en tre-leddsbro og innbefatter begge fortenner og de to ved siden av.

Den høyre sidetannen ble slipt ned da jeg var 17 (i 1986) og den roten er fremdeles frisk.

Høyre fortannskanal ble rotfylt den gangen, og en gullstift er festet i den som støtte til broen.

Venstre fortann er helt borte, og rotfyllingen (og roten!) forsvant gradvis fra ulykkestidspunktet da jeg var 11 til 1986 da den var løs. Rottuppen fra den gamle fortannen ligger dessuten igjen oppi der et sted, og der har jeg visstnok en kronisk betennelse siden 1986 (som det skal sies ikke plager meg i det hele tatt).

Venstre sidetann er slipt ned (som høyre) men det er denne roten som smuldrer vekk. Jeg fikk denne rotfylt på samme måte som høyre fortann, og satt inn gullstift under noe tvil fra tannlegens side som helst ville slipe ned hjørnetannen. Broen har derfor mest støtte på høyre side selv om jeg ikke har merket noe til det i hverdagen.

Siden uhellet skjedde mens jeg var på skolen er alt som har med dette å gjøre forsikret så lenge jeg lever.

Det tannlivet MonaXXVII skrev om hørtes helt herlig ut, men siden min venstre fortann + rotkanal ikke eksisterer i dag må vel en implantatløsning ha kun tre fester, eller kan den gamle kanalen "vekkes til live" igjen på en eller annen måte? Hvis ikke, går det an å kombinere bro og implantatløsning, eller må hver tann på stift være uavhengig av de andre?

På forhånd takk for eventuelt nye kommentarer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Tusen takk for svar Erik og Mona XXVI,

Siden jeg er en faktafrik skal dere få brospesifikasjonene på legmansspråk hvis det kan trigge ytterligere kommentarer fra dere eller andre.

Dagens bro er en tre-leddsbro og innbefatter begge fortenner og de to ved siden av.

Den høyre sidetannen ble slipt ned da jeg var 17 (i 1986) og den roten er fremdeles frisk.

Høyre fortannskanal ble rotfylt den gangen, og en gullstift er festet i den som støtte til broen.

Venstre fortann er helt borte, og rotfyllingen (og roten!) forsvant gradvis fra ulykkestidspunktet da jeg var 11 til 1986 da den var løs. Rottuppen fra den gamle fortannen ligger dessuten igjen oppi der et sted, og der har jeg visstnok en kronisk betennelse siden 1986 (som det skal sies ikke plager meg i det hele tatt).

Venstre sidetann er slipt ned (som høyre) men det er denne roten som smuldrer vekk. Jeg fikk denne rotfylt på samme måte som høyre fortann, og satt inn gullstift under noe tvil fra tannlegens side som helst ville slipe ned hjørnetannen. Broen har derfor mest støtte på høyre side selv om jeg ikke har merket noe til det i hverdagen.

Siden uhellet skjedde mens jeg var på skolen er alt som har med dette å gjøre forsikret så lenge jeg lever.

Det tannlivet MonaXXVII skrev om hørtes helt herlig ut, men siden min venstre fortann + rotkanal ikke eksisterer i dag må vel en implantatløsning ha kun tre fester, eller kan den gamle kanalen "vekkes til live" igjen på en eller annen måte? Hvis ikke, går det an å kombinere bro og implantatløsning, eller må hver tann på stift være uavhengig av de andre?

På forhånd takk for eventuelt nye kommentarer.

mvh

Dersom det etter grundig undersøkelse og vurdering viser seg at man kan benytte seg av implantatbehandling så synes jeg det høres fornuftig ut.

Fordelen er jo at man slipper å belaste flere friske tenner med sliping.

Dersom røntgen viser at det er igjen en rotrest i kjeven så bør denne fjernes før implantatbehandlingen kan iverksettes.

Når dette skal betales over folketrygden må den kirurgiske behandlingen foretas av en spesialist. Det samme gjelder nå kronene på implantatene skal lages.

Du må derfor være nøye med valg av tannlege når du setter i gang.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...