Gå til innhold

antidepressiva = lobotomering??


Silja

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leste en artikkel i Dagbladet i går om en bok om antidepressiva som er skrevet av en psykolog. Hun hevder bl.a. at lykkepiller er lobotomi, og at de kan gi hukommelsestap, grunnhet i personligheten, tidlig aldring, alvorlig sykdom og dessuten at AD skaper det de skal kurere. Ingen burde bruke sånne tabletter, sier hun. Jeg har nettopp begynt med Cipramil på grunn av at jeg er veldig deprimert, men etter å ha lest denne artikkelen vurderer jeg å slutte. Jeg blir kjempe-bekymra over at jeg kanskje kan påføre kroppen min alt det som hu psykologen nevner. Derfor lurer jeg, er det noen eksempler på at dette har skjedd?? Kan jeg risikere å komme i en "robot-liknende" tilstand slik som denne psykologen hevder?

Håper noen kan svare meg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir skremt når jeg leser slikt. Om hun tar feil eller ei det får andre ta seg av... Men dama er jo med på å bygge opp under de fordommene som allerede eksisterer ang. antidep. Og det synes jeg er forferdelig synd.. fordi av og til trenger deprimertepas. å komme seg opp på et visst nivå for i det hele tatt å kunne jobbe seg gjennom "ting" de synes er vanskelig..

Jeg er skeptisk til antidep., -jeg er i grunnen skeptisk til alt som heter medikamenter.. Jeg er skeptisk fordi jeg mener det er viktig å føle,- -det er viktig å arbeide seg gjennom ting uten å måtte få tilførsel av kunstige kjemikalier..

En lege/psykiater skriver aldri ut antidep. uten å foreta et "intervju". Her blir det kartlagt om pas. virkelig har behov for med. eller ikke. Har liten tro på at man klarer å komme seg gjennom en dep. uten noe slags form for samtaleterapi i tillegg..

Jeg synes jeg ofte hører om at det er psykologer som er imot antidep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på Seroxat og Fontex periodevis over flere år. Og det var så godt å få mildnet de skarpe, vonde tankene og følelsene! Jeg er heller ikke noen medikamentmisbruker, hodet blåser nesten av før jeg tar en Paracet, men antidep. kunne/kan jeg ikke være foruten!! Men jeg vil ha et så ålreit liv som mulig. Så får følgene bli det de blir, tenker nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne psykologen som forøvrig ikke er spesialist i klinisk psykologi, og som driver som privatpraktiserende psykolog i Oslo, fremsatte de samme påstandene for noen år siden. Hun ble da bedt om å dokumentere dem, men ingen har sett noe til denne dokumentasjonen. I stedet har hun brukt tiden til å skrive en bok om de samme udokumenterte påstander.

Det som er spesielt ille, er at folk tar henne alvorlig fordi hun er psykolog. I psykofarmakologi er hun imidlertid som en legperson å regne. Du blir ikke autoritet på konstruksjon av fly og aerodynamikk selv om du har jobbet i et reisebyrå og solgt biletter for SAS.

Det finnes utallige vitenskapelige artikler som bekrefter antidepressivas virkning og bivirkninger. Det er ingen støtte for hennes teorier og påstander i anerkjent vitenskapelig litteratur - ikke heller i psykologiske tidsskrifter.

Når hun nå på denne måte har påtatt seg et enormt ansvar, må det påligge henne et betydelig krav om grundig dokumentasjon eller dementi av påstandene.

I motsatt fall vil mange redde pasienter skremmes til å slutte med medisiner de trenger, noe som for mange kan gi katastrofale resultater deriblant selvmord.

Jeg vil på nytt og på nytt på det sterkeste oppfordre folk til å søke råd for sin helse hos sine egne leger og ikke i tabloidpressen eller folk som misbruker sin embetseksamen til å fremstå med en faglig autoritet de ikke besitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Silja,jeg forstår din bekymring.Leste selv artikkelen,

og jeg er nok litt enig med henne at det brukes alt for mye antidepressiva nå.Jeg er av den oppfatning at leger ikke skulle ha lov til å skrive ut antidepressiva.Det skulle kun psykiaterene kunne gjøre.

Men så er jeg en av de som har dårlig erfaring med antidpressiva,da jeg har mistet nyansen i følelsene mine pga et SSRI prepatat,har ikke evnen til å føle verken sorg eller glede lenger.Så jeg angrer på at jeg prøvde det.

Og jeg var først hos legen og han skrev ut medisin,så kom jeg seinere til psykiater og han sa at medisiner ville ikke hjelpe meg,så det jeg vil fram til er at psykiaterene har mye større kompetanse til å vurdere om vedkommenede kan ha hjelp av antidepressiva heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norgesglasset

Denne psykologen som forøvrig ikke er spesialist i klinisk psykologi, og som driver som privatpraktiserende psykolog i Oslo, fremsatte de samme påstandene for noen år siden. Hun ble da bedt om å dokumentere dem, men ingen har sett noe til denne dokumentasjonen. I stedet har hun brukt tiden til å skrive en bok om de samme udokumenterte påstander.

Det som er spesielt ille, er at folk tar henne alvorlig fordi hun er psykolog. I psykofarmakologi er hun imidlertid som en legperson å regne. Du blir ikke autoritet på konstruksjon av fly og aerodynamikk selv om du har jobbet i et reisebyrå og solgt biletter for SAS.

Det finnes utallige vitenskapelige artikler som bekrefter antidepressivas virkning og bivirkninger. Det er ingen støtte for hennes teorier og påstander i anerkjent vitenskapelig litteratur - ikke heller i psykologiske tidsskrifter.

Når hun nå på denne måte har påtatt seg et enormt ansvar, må det påligge henne et betydelig krav om grundig dokumentasjon eller dementi av påstandene.

I motsatt fall vil mange redde pasienter skremmes til å slutte med medisiner de trenger, noe som for mange kan gi katastrofale resultater deriblant selvmord.

Jeg vil på nytt og på nytt på det sterkeste oppfordre folk til å søke råd for sin helse hos sine egne leger og ikke i tabloidpressen eller folk som misbruker sin embetseksamen til å fremstå med en faglig autoritet de ikke besitter.

Takk for et utfyllende svar, NHD. Jeg er enig i det du sier. Påstander av den art hun kommer med må kunne dokumenteres. Dog tror jeg kanskje at enkelte allmennleger er for snare med reseptblokka i enkelte tilfeller, kanskje.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt når jeg leser slikt. Om hun tar feil eller ei det får andre ta seg av... Men dama er jo med på å bygge opp under de fordommene som allerede eksisterer ang. antidep. Og det synes jeg er forferdelig synd.. fordi av og til trenger deprimertepas. å komme seg opp på et visst nivå for i det hele tatt å kunne jobbe seg gjennom "ting" de synes er vanskelig..

Jeg er skeptisk til antidep., -jeg er i grunnen skeptisk til alt som heter medikamenter.. Jeg er skeptisk fordi jeg mener det er viktig å føle,- -det er viktig å arbeide seg gjennom ting uten å måtte få tilførsel av kunstige kjemikalier..

En lege/psykiater skriver aldri ut antidep. uten å foreta et "intervju". Her blir det kartlagt om pas. virkelig har behov for med. eller ikke. Har liten tro på at man klarer å komme seg gjennom en dep. uten noe slags form for samtaleterapi i tillegg..

Jeg synes jeg ofte hører om at det er psykologer som er imot antidep..

Det er synd at det går ann og være så svart/hvitt tenkende.

Det liker jeg ikke.

Jeg tenker at vi med medisiner demper følelsesoversvømmelse som invalidiserer og ødelgger for et vedig liv. Noen velger

selvmordet.

Jeg vil leve som alle andre i samfunnet; arbeide og få lønn. Leve med barn, familie, venner, ferdes blandt mennesker og leve nå.

Uten medisiner blir mange mennesker invalidisert, noen begår selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei Silja,jeg forstår din bekymring.Leste selv artikkelen,

og jeg er nok litt enig med henne at det brukes alt for mye antidepressiva nå.Jeg er av den oppfatning at leger ikke skulle ha lov til å skrive ut antidepressiva.Det skulle kun psykiaterene kunne gjøre.

Men så er jeg en av de som har dårlig erfaring med antidpressiva,da jeg har mistet nyansen i følelsene mine pga et SSRI prepatat,har ikke evnen til å føle verken sorg eller glede lenger.Så jeg angrer på at jeg prøvde det.

Og jeg var først hos legen og han skrev ut medisin,så kom jeg seinere til psykiater og han sa at medisiner ville ikke hjelpe meg,så det jeg vil fram til er at psykiaterene har mye større kompetanse til å vurdere om vedkommenede kan ha hjelp av antidepressiva heller ikke.

Depresjon er dessverre en folkesykdom som til enhver tid rammer ca. 5% av den voksne befolkning.

Jeg regnet en gang ut at dersom alle deprimerte i vårt område (88.000 personer i søndre Nord-trøndelag) skulle gå i psykiatrisk poliklinikk, ville hver av de 15 ansatte til enhver tid ha ansvaret for ca. 250 pasienter. Dersom disse kun skulle fordeles på de tre legene, ville hver lege ha ansvar for over 1000 deprimerte.

Med en behandlingstid på 10 mnd blir det 100 nye per måned eller ca. 25 per uke. Da ble det lite tid til kontroller og til å behandle pasienter med andre diagnoser.

Derfor er det helt nødvendig at Ad forskrives av allmennleger. Det er de også godt kvalifiserte til. Spesielt om de følger rådene om å diagnostisere ved hjelp av et strukturert intervju som f.eks. SPIFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rottweiler2000

Det er synd at det går ann og være så svart/hvitt tenkende.

Det liker jeg ikke.

Jeg tenker at vi med medisiner demper følelsesoversvømmelse som invalidiserer og ødelgger for et vedig liv. Noen velger

selvmordet.

Jeg vil leve som alle andre i samfunnet; arbeide og få lønn. Leve med barn, familie, venner, ferdes blandt mennesker og leve nå.

Uten medisiner blir mange mennesker invalidisert, noen begår selvmord.

Selv var jeg vitne til et menneske som var nede i det mørke hullet. Han fikk foreskrevet seroxat, og det begynte det å se lysere ut.

Dermed fikk personen nok overskudd til å ta sitt eget liv.

Som jeg ser det, har nok vedkommende kommunelege et liv på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hebbe-lille

Som flere har sagt i diskusjonen om boken til psykolog Ellen Kolsrud Finnøy så har hun ingen vitenskapelige referanser til sine påstander i boken. Det hun gjør er å gre alle under en kam. I noen tilfeller kan hennes påstander sikkert ha et lite snev av fornuft, men på langt nær alle som hun hevder. Om en pasient skal gå på ad./medikamenter så må det vær opp til lege/psykiatriker/psykolog å avgjøre det i de individuelle tillfellene. Har legen din satt det på ad. så skal du stole på at han/hun har tatt den riktig avgjørelsen. Ikke hør på "utenforstående-kilder" (som bla. Tabloid-pressen) som ikke kjenner din situasjon. Bruken og virkningene av ad./medikamenter er helt individuelt. Stol på legen din er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv var jeg vitne til et menneske som var nede i det mørke hullet. Han fikk foreskrevet seroxat, og det begynte det å se lysere ut.

Dermed fikk personen nok overskudd til å ta sitt eget liv.

Som jeg ser det, har nok vedkommende kommunelege et liv på samvittigheten.

Jeg tenker det er feil å gi kommunelegen skylden for at han valgte selvmord. Det er mange som får AD hos allmennpraktisker og som starter opp med medisiner.- Og kan være suicidale. Ansvaret for eget liv har hver enkelt av oss. Nå er det vansklig å uttale seg i den spesielle saken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rottweiler2000

Jeg tenker det er feil å gi kommunelegen skylden for at han valgte selvmord. Det er mange som får AD hos allmennpraktisker og som starter opp med medisiner.- Og kan være suicidale. Ansvaret for eget liv har hver enkelt av oss. Nå er det vansklig å uttale seg i den spesielle saken.....

selv om personen tryglet og ba om å bli lagt inn på psykiatrisk.(hadde vært innlagt før)????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...