Gå til innhold

zoloft og perikum ( johannesurt )


sniks

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med depresjon og angst i ca 3,5 mnd nå, og har brukt 50 mg Zoloft i ca 1 mnd. Jeg lurer på om det er farlig å spise johannesurt i tillegg til zoloft, og i tilfelle hvilke bivirkninger en slik kombinasjon kan gi. Jeg har selv avsluttet johannesurt en uke før jeg begynte på zoloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor vil du kombinere johannesurt med zoloft?

virker det ikke slik det skal?

(med bare zoloft altså)

jeg prøvde selv johannesurt før jeg begynte med seroxat og det ga meg ingen virkning i det hele tatt.

Brukte det i 2 måneder.

venlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du kombinere johannesurt med zoloft?

virker det ikke slik det skal?

(med bare zoloft altså)

jeg prøvde selv johannesurt før jeg begynte med seroxat og det ga meg ingen virkning i det hele tatt.

Brukte det i 2 måneder.

venlig hilsen

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg istedet for å øke zoloft dosering tenkte at jeg kunne kompensere med johannesurt, da dette er et naturlig produkt. Jeg er også skremt over hvordan Zoloft ble beskrevet i media ( Redaksjon 21 ). Jeg hadde ikke lyst til å bruke antidepresiva i det hele tatt, men jeg var til slutt nødt å få noe som kunne dempe angsten jeg hele tiden gikk med. Zoloft virker veldig bra på meg, og min dosering er 50mg pr dag. Jeg vurderte å oppdosere, men slo det fra meg igjen etter en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil bestemt fraråde kombinasjonen.

Jeg ser på johannesurt som en "SSRI light".

En anbefaler alltid monoterapi (en medisin) i høyere dose fremfor flere medisiner med omtrent samme effekt dosert hver for seg i lavere doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...