Gå til innhold

Råd ang valg av prevansjon: kobber- eller hormon-spiral


annemax

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år og fødte et barn for 3 mnd siden. Jeg er sånn i tvil hvilken prevansjon jeg skal velge, og det hadde vært fint å få noen råd.

Jeg strevde med vektøkning når jeg begynte med p-piller, derfor er jeg veldig usikker på om jeg bør unngå homonspiral pga det. Min normale mens blødning er ganske stor, derfor hadde det vært fristende med hormonspiral. Jeg prøvde p-sprøyte som siste prevansjon før jeg ble gravid og mistet menstrusjonen i 3mnd og hadde uregelmessigeblødniger deretter. Jeg hadde fremdeles ikke eggløsning 18 mnd etter at sprøyten var satt. Jeg vet jeg kan få blødningsforstyrrelser av hormonspiralen, men kan jeg få problemer med eggløsning i lang tid etter at spiralen er tatt ut ? Kan man få nedsatt sex-lyst av hormonene i hormonspiralen ? (jeg merket litt av det når jeg brukte vanlige p-piller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til annemax

Mon ikke du burde forsøke hormonspiralen?

For denne taler:

1. Den reduserer blødningen, den blir evt helt borte

2. Den er veldig sikker

3. Du kan bli gravid med en gang den fjernes

4. Den har få bivirkninger, sexlyst påvirkes neppe, vektøkning ses ikke

5. Fjerner man hormonspiralen er effekten ute av kroppen etter meget kort tid (dager)

Problemer:

1. Småblødning i starten

2. Pris over 1000 kroner (den holder i 5 år)

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...