Gå til innhold

Til legen / syfilis


Gjest Fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet

Jeg er ei jente i midten av tjuårene. Jeg er gravid for andre gange. Under første svangerskapskontroll ble det tatt de vanlige blodprøvene og testene. Det viste seg at jeg hadde syfilis. Jeg har vært sammen med samme mann i syv år. Dette kom selvfølgelig som et sjokk på oss begge.... Det skal nevnes at jeg er adpoteret fra et asiatisk land. Legen mente jeg kunne hatt sykdommen siden jeg var født. Hvordan er det mulig? Jeg har ikke hatt noen syptomer. De siste par årene har jeg vært plaget med betente og hovne svettekjertler i lysken, noe legen min nå mente kunne være et symptom.... Mannen min har ennå ikke fått svar på prøvene. Heller ikke min datter på knapt året. De har forøvrig heller ikke hatt noen symptomer. Jeg vet at dette lar seg greit behandle, men jeg kan ikke la vær å bekymre meg en del.... Hvordan vil medesinene jeg må ta påvirke barnet jeg har i magen? Vil hun/han bli fri for sykdommen? Det hadde vært fin med litt mer info og eventuell din/deres teori om hva som kan ha skjedd...?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er dessverre ikke oppdatert på syfilis som er så sjelden her i Norge. Jeg forsøker meg likevel på et svar.

Man kan ha medfødt syfilis og vil derfor teste positivt for bestandig. Mon ikke det er testet for det før adopsjonen og du evt har fått behandling som barn?

Var det slik at man oppdaget positiv test i første svangerskap? Var det da nødvendig med behandling?

Jeg tror ikke de betente kjertler du beskriver er tegn på aktiv syfilis.

Man behandler syfilis med penicillin og det er ikke skadelig for fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...