Gå til innhold

...litt om prolapsoperasjon...


kaoset

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter å ha gått nesten tre år med dobbel skiveprolaps i korsryggen er tilstanden nå blitt så ille at jeg skal opereres i slutten av november.

Da jeg var hos ortoped ble jeg nok litt paff da jeg fikk vite at operasjon var så påkrevd at det skulle skje innen seks uker at jeg ikke fikk stilt alle de spørsmålene jeg burde stilt, og derfor håper jeg det er noen her som kan svare meg på litt av det jeg lurer på.

1: I etterkant av operasjon... er det mye smerter? Og i såfall hvor lenge kan jeg regne med å gå med smerter?

2: Jeg er - utover ryggsmertene - ei frisk jente, og jeg vil sette meg selv i båsen "treningsfreak". Løfter frivekter, og må si jeg gruer meg litt til lang tid uten trening i etterkant av operasjonen. Når kan jeg ta opp igjen treningen min?

3: Denne gufne følelsen av å være lam i venstrebeinet... vil den forsvinne etter operasjon?

4: Prognosen for å bli helt bra... hvor stor er den?

Ja.. jeg både gruer og gleder meg til denne operasjonen ... litt pysete må man ha lov til å være... ;-)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trene min venn.....det kan du nok begynne med etter ikke så lang tid...men vektene må nok ligge en god stund på hyllen. Det å trene seg opp etter en operasjon kan være hardt nok, og det gjelder å trene de rette musklene opp for å stabilisere ryggen.

Smertene får du vanligvis god smertelindring mot med diverse medikamenter.

Og den fæle nummenheten i foten vil jeg da tro skal forsvinne. Det er vel litt av grunnen til at de operer skal jeg tro, for å fjerne det presset på nerven som gjør at du blir nummen.

Prognosen varierer fra person til person og fra rygg til rygg...ingen fasit der. Men...dersom du røyker; Prognosen er bedre for ikke-røykere, så det lønner seg i så fall å slutte å røyke!

Lykke til, håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...