Gå til innhold

Diett


Gjest Positiv

Anbefalte innlegg

Gjest Positiv

Hei!

Jeg har en gutt med ADHD som har levd etter Feingold dietten i snart to år. Vi er veldig fornøyde med resultatet det har gitt i forbindelse med redusert aktivitetsnivå og aggresjons-anfall, men når det gjelder konsentrasjonproblemene hjelper det desverre ikke like godt. Dette synes jeg for øvrig virker ganske så logisk nå, etter å ha lest tretthets-forklaringen" til Dampmor og Oftedal i forbindelse med ADHD. Dietten kontrollerer nemlig aktivitetsnivået - så da er jo den "stimulansen" borte...

Fordi gutten min sliter veldig på skolen har vi nå bestemt oss for å prøve ut medisin til høsten, og jeg skulle gjerne høre erfaringer fra andre som har kombinert diett med Ritalin

e.l.

Er også intresert i tilbakemeldinger fra dere som har benyttet samme diett som oss uten medisiner, og hvordan det har fungert i hverdagen.

Hilsen Optimist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunnar Oftedal, barnelege

Det går helt greit å kombinere Feingold diett med Ritalin- flere av mine pasienter gjør det. Mange har kommet til det resultat at det er mulig å lempe på den strenge dietten under behandling, og det er det mange barn som opplever som positivt.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen Gunnar Oftedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Positiv

Hei,

Hva går Feingold dietten ut på ?

Feingolddietten er forsket og utviklet frem (fra 1970)av

Dr. Ben Feingold - for barn og

ungdom med høyt aktivitetsnivå og dårlig konsentrasjon.

Og spesielt for MBD/ADHD behandling!

Dietten går ut på å unngå en del fargestoffer, konserverings-midler, BHA og BBHT i mat og drikke, samt naturlig salisyl fra frukt og bær.

Dietten er ikke vanskelig å leve med når man har kommet inn i den, og jeg vil absoulutt anbefale en bok som heter:

"E-NUMMER I MATEN- boken for deg som vil vite hva du spiser" av forfatteren Tron Soot Ryen.

Boken får du kjøpt hos bokhandlere og helsekostforretninger, og den definerer alle tilsetning-stoffer som hyperaktive kan reagere negativt på.

Vi har levd etter denne dietten i snart to år - med svært godt resultat når det gjelder redusert aktivitetsnivå og aggresjons-anfall.

Det er verdt et forsøk for den

som er intressert. Det er ingenting å tape - og kansje mye å vinne....

Jeg kan hjelpe med mer detaljert informasjon hvis noen er intresert.

Hilsen kjempePositiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Feingolddietten er forsket og utviklet frem (fra 1970)av

Dr. Ben Feingold - for barn og

ungdom med høyt aktivitetsnivå og dårlig konsentrasjon.

Og spesielt for MBD/ADHD behandling!

Dietten går ut på å unngå en del fargestoffer, konserverings-midler, BHA og BBHT i mat og drikke, samt naturlig salisyl fra frukt og bær.

Dietten er ikke vanskelig å leve med når man har kommet inn i den, og jeg vil absoulutt anbefale en bok som heter:

"E-NUMMER I MATEN- boken for deg som vil vite hva du spiser" av forfatteren Tron Soot Ryen.

Boken får du kjøpt hos bokhandlere og helsekostforretninger, og den definerer alle tilsetning-stoffer som hyperaktive kan reagere negativt på.

Vi har levd etter denne dietten i snart to år - med svært godt resultat når det gjelder redusert aktivitetsnivå og aggresjons-anfall.

Det er verdt et forsøk for den

som er intressert. Det er ingenting å tape - og kansje mye å vinne....

Jeg kan hjelpe med mer detaljert informasjon hvis noen er intresert.

Hilsen kjempePositiv

Min erfaring med Feingold-dietten er ikke udelt positiv. Den er meget vanskelig å gjennomføre, og fører ofte til flere konflikter omkring mat enn godt er. Dessuten er virkningen hos de aller fleste meget beskjeden. Det som er gjort av forskning på dietter av denne type har heller ikke vært særlig oppmuntrende. På den annen kjenner også jeg flere barn som foreldrene mener er hjulpet av diett. Min konklusjon er at du skal være meget sterkt motivert for å forsøke diett, og forholdene skal ligge godt tilrette slik at ikke barnet ditt får mat eller godterier andre steder enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...