Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Å? Jeg trodde sløret var en kulturell sak, kun delvis tolket religiøst. Turbanen er en del av religionen, det stemmer. Sammen med de fire andre delene. At korset et et religiøst symbol er greit nok, men det er ikke påkrevet for katolikker å bære kors.

Så jeg ser ikke hvor musikeren blandet religion inn i dette. Det var det du som gjorde.

Nei, å dekke hodet kommer fra koranen. Det er basis-kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

*Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?*

Kanskje fordi det ikke er helt kosher i det muslimske mijøet å gå uten?

*#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.*

Du mener at når de steiner/pisker kvinnene fordi de har fått barn/hatt sex/blitt voldtatt utenfor ekteskapet, men lar mennene gå uten konsekvenser, så misforstår vi?

#Kanskje fordi det ikke er helt kosher i det muslimske mijøet å gå uten? #

Jeg er selv muslim og har vært i mange forskjellige muslimske miljøer, siden jeg har flyttet en del rundt. At det ikke er helt kosher, er bare tull. Og om det var tilfelle, så tror jeg neppe noen ville gå med det av den grunn.

#Du mener at når de steiner/pisker kvinnene fordi de har fått barn/hatt sex/blitt voldtatt utenfor ekteskapet, men lar mennene gå uten konsekvenser, så misforstår vi?#

Hvor mange muslimske land er det og hvilke muslimske land og steder finner du noe slikt? Har du noen gang deltatt i et slikt rettsmøte? Ikke det? Kanskje du burde tenke at det er en del som ikke kommer ut også. I islam så skal begge bli straffet, dersom de har hatt sex uten for ekteskapet. Voldtatte kvinner får sjelden skylden. Men som alle andre dommmer, så kan islamsk dom også ta feil. Mennesker feiler. Du blander tre forskjellige saker inn her også. Det å bli voldtatt og det å ha sex uten for ekteskapet er to VELDIG forskjellige ting. At mennene går uten konsekvenser er tull. Selv om du har hørt ett eller to groteske saker, så representerer ikke de rettsgangen i alle muslimske land og steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette vet du selvfølgelig bedre enn Taj Mahal, selv om hun er muslim og ikke du?

Jeg har diskutert det inngående med min muslimske venninne og jeg vet hva jeg snakker om. Men dette er ting jeg har fått vite i hemmelighet og som er ting ikke-muslimske ikke skal vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at jenter på 3 år og gamle kjerringer på 80 går med skaut? For å ikke tiltrekke seg menn?

Underlig grei det der. Vikarierende årsaker.

Menn tvinger kvinner til å gå med skaut pga sjalusi. Unger skal læres til det fra barnsben av så de lettere godtar det. At det er "frivillig" går jeg ikke på, like lite som det er frivillig at ei høyt utdannet 20-årig jente gifter seg med en analfabet fetter fra landsbygda og/eller en 30 år eldre mann.

Så derfor skal du nekte dem, istedet for å la kvinnene bestemme selv?

Det er latterlig at du (og enkelte fundamentalistiske imamer) vil bestemme hva kvinner skal ha på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er haram å ha sex når man har mensen. Derfor må kvinnene kle seg med langarmede nattkjoler den uka. Dersom ektefellene likevel har sex har kvinnen skylda.

Det samme med maten. Svinekjøtt er forbudt. Hvis mannen spiser det er det kvinnens skyld fordi hun ikke har passet på mannen.

Skulle tro muslimske menn ikke hadde hjerne sjøl i disse og flere andre eksempler.

Hvor i all verden har du fått dette våset fra? Det er vel det desidert dummeste jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at jenter på 3 år og gamle kjerringer på 80 går med skaut? For å ikke tiltrekke seg menn?

Underlig grei det der. Vikarierende årsaker.

Menn tvinger kvinner til å gå med skaut pga sjalusi. Unger skal læres til det fra barnsben av så de lettere godtar det. At det er "frivillig" går jeg ikke på, like lite som det er frivillig at ei høyt utdannet 20-årig jente gifter seg med en analfabet fetter fra landsbygda og/eller en 30 år eldre mann.

Håret er kvinnes pryd vet du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har diskutert det inngående med min muslimske venninne og jeg vet hva jeg snakker om. Men dette er ting jeg har fått vite i hemmelighet og som er ting ikke-muslimske ikke skal vite.

*ler så jeg griner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ting som ikke bør være lov å bestemme selv fordi det er diskriminerende.

Bare se på den nye husleie loven som skal forby huseierne å ikke leie ut til utlendinger fordi det er diskriminerende.

Diskriminering av alle er en uting og i dette tilfelle er det kvinnediskriminering.

Men så lenge det er religionsfrihet i Norge, og kvinnene bærer det frivillig, så er det åpenbart ikke diskriminasjon.

Jeg vet til og med om kvinner i 20 års alderen som har begynt å bruke skaut, selv om moren aldri har gjort det (og forsåvidt er imot).

Poenget er at dette må individene få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du fått dette våset fra? Det er vel det desidert dummeste jeg har hørt!

Det er bare fordi du ikke vil at jeg skal vite det. Venninnen min er universitetsutdannet i et muslimsk land og jeg har diskutert masse med henne og bl.a sett forbudte videofilmer som ingen ikke-muslimer skal se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så derfor skal du nekte dem, istedet for å la kvinnene bestemme selv?

Det er latterlig at du (og enkelte fundamentalistiske imamer) vil bestemme hva kvinner skal ha på hodet.

Jeg driter i hva de har på hodet, men min kone skal ikke tvinges til noe slikt.

Er de voksne dumme nok til å la seg undetrykke med et skaut så får de det, men jeg liker ikke religiøse symboler og symboler på undertrykkelse, særlig ikke blant småbarn på skolen. La barna i fred i hvert fall, og så håper jeg inderlig at de slipper mishandling og tvangsgifting, men det er vel for mye å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg at de velger det selv men når jeg har fått forklart hvorfor kjenner jeg at jeg blir ganske arg.

Det er feil tankegang og vranglære og jeg synes det er helt forferdelig at det er kvinnenes ansvar at de ikke blir antastet og at mennene går fri.

Kanskje du skulle tilegne deg litt nøytral informasjon. For eksempel bøker?

Det er ganske naivt å tro at din venninne representerer såpass mange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det går helt fint for mine muslimske venninner å gå uten slør. Jeg kjenner de som går i miniskjørt og lærjakke også.

2) Eller LRA (kristen) som voldtar jenter på 10-12 år, og har dem som slaver....

Nr.1. Jeg stillte ikke spørsmålet til deg.

Nr.2. Du kjenner garantert ikke mange muslimske jenter som ferdes i det muslimske mijøet som sprinter rundt i miniskjørt.

Nr.3. Jeg har ikke anelse hva LRA er for noe. Ikke ser jeg relevansen hva gjelder muslimsk praksis i mange land overfor jenter som "trår feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge det er religionsfrihet i Norge, og kvinnene bærer det frivillig, så er det åpenbart ikke diskriminasjon.

Jeg vet til og med om kvinner i 20 års alderen som har begynt å bruke skaut, selv om moren aldri har gjort det (og forsåvidt er imot).

Poenget er at dette må individene få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt klar over at det er slik. Likevel er jeg imot sløret fordi jeg er i mot diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driter i hva de har på hodet, men min kone skal ikke tvinges til noe slikt.

Er de voksne dumme nok til å la seg undetrykke med et skaut så får de det, men jeg liker ikke religiøse symboler og symboler på undertrykkelse, særlig ikke blant småbarn på skolen. La barna i fred i hvert fall, og så håper jeg inderlig at de slipper mishandling og tvangsgifting, men det er vel for mye å håpe.

Du er jo akkurat like ille som de fundamentalistiske imamene - begge vil bestemme hva kvinnene skal ha på hodet, og begge umyndiggjør kvinnene i prosessen.

For du tør vel ikke la kvinnene velge selv? Du er akkurat som en fundamentalistisk imam - han tør heller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Håret er kvinnes pryd vet du :o)

Jeg vet det, og selv liker jeg kort og mørkt eller lang mørk, tjukk flette.

Men egentlig spiller det liten rolle. Detaljer.

Å skule det for ikke å hisse opp meg er forgjeves, jeg ser andre ting, hører også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hva de har på hodet, men min kone skal ikke tvinges til noe slikt.

Er de voksne dumme nok til å la seg undetrykke med et skaut så får de det, men jeg liker ikke religiøse symboler og symboler på undertrykkelse, særlig ikke blant småbarn på skolen. La barna i fred i hvert fall, og så håper jeg inderlig at de slipper mishandling og tvangsgifting, men det er vel for mye å håpe.

Du har alt for mange Pakistanske venner, i forhold til folk fra andre land. *konkluderer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å dekke hodet kommer fra koranen. Det er basis-kunnskap.

Så alle de muslimske jentene du kjenner bryter med Koranen? Din basiskunnskap er tydeligvis ikke kjent i en hel del muslimske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.1. Jeg stillte ikke spørsmålet til deg.

Nr.2. Du kjenner garantert ikke mange muslimske jenter som ferdes i det muslimske mijøet som sprinter rundt i miniskjørt.

Nr.3. Jeg har ikke anelse hva LRA er for noe. Ikke ser jeg relevansen hva gjelder muslimsk praksis i mange land overfor jenter som "trår feil".

1) Du stilte spørsmålet på et offentlig forum hvor alle kan svare. Hvis du ikke liker innleggene mine, kan du la være å lese dem.

2) Jeg kjenner nok.

3) Eksempelet med LRA (Lord's Resistance Army) viser at slikt foregår både blant kristne og muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du er jo akkurat like ille som de fundamentalistiske imamene - begge vil bestemme hva kvinnene skal ha på hodet, og begge umyndiggjør kvinnene i prosessen.

For du tør vel ikke la kvinnene velge selv? Du er akkurat som en fundamentalistisk imam - han tør heller ikke!

Dine sammenligninger er ikke bare på jordet, de er på feil jorde.

Ingen er mer for frihet under ansvar enn meg, men det skal være ekte frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle de muslimske jentene du kjenner bryter med Koranen? Din basiskunnskap er tydeligvis ikke kjent i en hel del muslimske land.

Ja, mange av dem, akkurat som de fleste kristne jeg kjenner ikke følger bibelen til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...