Gå til innhold

Spm ang. endo -Langt


Tittin

Anbefalte innlegg

Fikk diagnose endo da jeg var 19 år idag 34 år. Sykhuset reagerte på smertene jeg hadde i maven og skjeden i forbindelse med en SpntanAbort da jeg var 18 1/2 år.

Da jeg ble utskrevet etter lap. fikk jeg info om skjokolade syster og prøverør hvis jeg ikke fikk barn innen et par år.

Gikk på "danocrine"? i 8 mnd. Nok en SA, fikk sønn når jeg var 21 år. Fjernet fyrstikk hoder og en syste med laser da jeg var 24 år fikk forståelsen av at jeg nå var frisk. To nye SA så en sønn da jeg var 28 år. Etter siste barn ingen mens-smerter og kun samleie smerter ved dypestøt rett før mens.

Men leste symptom listen på hjemmesiden til Endo.foreningen.

Smerter ved menstruasjon

og/eller gjennom hele syklusen

* Ikke mens-smerter nå. Men diffuse mavesmerter. Som kommer og går.

Smerter ved samleie

* Litt ved dype støt. Ved tenning får jeg smerter "knute følelse" inn i hver side av skjeden mellom inngang og anus. Går bort ved massasje. Da kommer også fuktigheten.

Smerter under eggløsning

* JA intense "veer" som varer fra 20 min til 4 timer. Som smertene rett før full åpning i forbindelse med fødsel. Føler at hele underlivet går i kramper og vrenger seg.

Korsryggsmerter

*JA nærmest invalid i perioder, ingen funn på ct el. vnalig rø. bilder. Heldigvis bedre nå, men blir lett sliten i ryggen.

Infertilitet

* 1 1/2 år uten prev ingen graviditet.

Kraftige og/eller uregelmessige blødninger

* For et år siden begynte mensen og komme med alt fra 22 dager til 36 dagers mellomrom. Mistet PMS symptomer som ømme bryster ol. Noen ganger sparsomt andre nattbind i 10 dager.

Kvalme

*JA diffus kvalme som kommer og går.

Forstoppelse og/eller diaré

*Veksler

Smertefulle tarmbevegelser eller andre fordøyelsesproblemer ved menstruasjon

* Mensen starter med kraftige kramper i tarm(smertefulle) og løs mave etter 4-5 dager med forstoppelse.

Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

* Ikke vært i form på mange år, værre og værre. Nå sykmeldt på 3 mnd.

Lav feber

* Normal temp = 36-36,4 grader. Føler meg feberhet ved 38 grader. Fryser mye.

Lav motstandskraft mot infeksjoner

* Får alt som går, hangler lenge etterpå.

Følelsesmessige svingninger

* Oppgitt over situasjonen, lei av å ikke føle meg i form, nedstemt.

Urinveisplager

* Ja, bruker nå CraneMax(tranebær) fra helsekost. Da jeg får sopp av antibiotica/penselin.

Har siste året fått ledd-smerter, ikke leddgikt men disp. for og få. Betenelser og hevelser. Stive fingre særlig langefinger.

De finner ikke så mye galt med meg og Endo gidder de ikke høre om. Da jeg ikke har mens smerter lenger.

Kan det være Endoen som gjør alt dette???

Hvordan kan jeg få skjekket dette? kun med lap? eller finnes det andre muligheter.

Finnes det noen behandling??

Kan du anbefale en lege/senter el. i Oslo omeng. Som tar dette på alvor.

Gyn. jeg går hos virker totalt uinntresert.

Sliter da jeg føler jeg stanger hode i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet at endometriose-pasientgruppene setter opp slike lister med en lang rekke tilstander og symptomer som rapporteres fra kvinner med endometriose, men det behøver ikke å bety at det er en sammenhang. Min erfaring er at endometriosepasienter sjelden er helt uarbeidsdyktige og må ha lang tids sykmelding.

Vi har ingen mulighet for å teste om det er endometriose som gir deg disse symptomer. Du må regne med at du fortsatt kan ha endometriose. Vi regner det som en kronisk sykdom som man kan slå ned med medisin eller operasjon, men i de fleste tilfeller kommer den tilbake etterhvert frem til overgangsalderen.

Med hensyn til behandling synes jeg først du skal forsøke medikamenter av typen NSAID (Ibux, Napren osv), de kan kjøpes i mindre mengder uten resept. Hjelper det ikke, kan du evt forsøke en 'endometriosekur' med GnRH-analog i f.eks. tre måneder. Er det effekt, kan du fortsette og få tilleggsbehandling for evt bivirkninger. Er det ikke virkning av behandlingen kan det være et tegn på at det kanskje likevel ikke er endometriose som gir plagene og at man tenker i andre baner.

Man kan ikke anbefale leger på Doktoronline, du får selv prøve deg frem og lytte til andre. Du kan evt be om henvisning til det sykehus som tidligere har behandlet deg.

Du er så heldig at du har fått to barn. Ta det som noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

jeg er 39 år, og ble sterilisert for 3 år siden.

ble gravid utenfor livmoren ca 3 uker etter operasjonen, med påfølgende tubarabort? det ordnet seg altså selv...

etter dette har jeg vært plaget av premenstruelle spenninger, uro, søvnproblemer og ryggsmerter den siste uka før mens.

smertene starter øverst i ryggen, rett under skulderbladene, og "beveger" seg nedover til å omfatte hele korsrygg/hoftepartiet - dette skjer gradvis i løpet av uka.

når jeg så får mens "letter" de igjen

jeg har vært hos lege og fått undersøkt ryggen, men det er ikke funnet noe galt

legen trodde det kunne være betennelse i muskelfestene

jeg har også vært hos gynekolog p.g.a. menssmerter - hun fant at det var noe sammenvoksninger på venstre side etter steriliseringen

menssmertene har imidlertid avtatt - nå er det ryggen uka før som tar knekken på meg- hva kan det være?

Jeg har 2 barn, 16 og 19 år, og hadde normale svangerskap med lette fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...