Gå til innhold

ferie og attføring?


undrende

Anbefalte innlegg

har vært på yrkesrettet attføring ca et år, etter tre års sykdom,operasjoner osv. jeg ble sjokkert da en fortalte meg at hvis jeg tar ferie, mister jeg utbetaling av attføringspenger. har jeg ikke krav på ferie, og hvordan skal jeg få råd til det uten noen utbetaling, vi får jo ikke feriepenger? er på arbeidstrening på en arbeidsplass som er positive til at jeg tar ferie,og det er jo først nå jeg har såpass helse at jeg har glede av en ferie! hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg spent på hva Irene svarer når hun kommer hjem fra ferie! Jeg bladde opp i trygdeloven og fant ingenting som tydet på at man skulle miste attføringspengene i ferieuttak, heller tvertimot.

Men jeg har selv attføringspenger under ventetid på jobb, og fikk beskjed at om jeg tar ferie, mister jeg pengene i mellomtiden, da ble jeg så perpleks at jeg glemte å spørre hvor i loven det står hen.

Ikkeferierende hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Nå er jeg spent på hva Irene svarer når hun kommer hjem fra ferie! Jeg bladde opp i trygdeloven og fant ingenting som tydet på at man skulle miste attføringspengene i ferieuttak, heller tvertimot.

Men jeg har selv attføringspenger under ventetid på jobb, og fikk beskjed at om jeg tar ferie, mister jeg pengene i mellomtiden, da ble jeg så perpleks at jeg glemte å spørre hvor i loven det står hen.

Ikkeferierende hilsen

Dere får attføringspenger - OG eventuelle attføringsstønader også i ferien. Det står klart og tydelig i rundskrivet til § 11-8 første ledd, se "ad pkt 2" på http://www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19980400-0048-007.html#map057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får attføringspenger - OG eventuelle attføringsstønader også i ferien. Det står klart og tydelig i rundskrivet til § 11-8 første ledd, se "ad pkt 2" på http://www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19980400-0048-007.html#map057

Så flott! Hvis jeg tør skal jeg gå på aetat og slå de i hodet med den og si jeg tar ferie likevel.

Håper du har hatt en utmerket ferie og at jeg ikke har svart altfor galt på trygdespørsmål mens du har vært borte.

Kanskjeferierende hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Så flott! Hvis jeg tør skal jeg gå på aetat og slå de i hodet med den og si jeg tar ferie likevel.

Håper du har hatt en utmerket ferie og at jeg ikke har svart altfor galt på trygdespørsmål mens du har vært borte.

Kanskjeferierende hilsen fra

Takk :-) Jo, jeg har hatt det skikkelig trivelig, selv uten PC'en ;-) Fint vær, billig drikke og masse god mat - nå er det salat resten av sommeren ;-)

Jeg har ikke sjekket alt, men jeg er imponert over det jeg har sett av svarene dere har gitt. Dere er blitt skikkelig flinke! :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasient

Leste svaret ditt vedr. attføring og ferie - gjelder dette også når man mottar rehabiliteringspenger ? Jeg har nemlig fått beskjed om at hvis jeg tar lovbestemt ferie har jeg ikke krav på rehab.penger ! Står nå i et dilemma da jeg har en datter som MÅ ta 3 uker sammenhengende ferie fra SFO (fra uke 30 - 32). Jeg er skilt og faren er bosatt et annet sted og lite flink til å følge opp ferier. Vet nå verken ut eller inn, da jeg ikke har råd til å være uten rehab.penger og samtidig kan jeg ikke ha med prinsessa på jobb !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest IreneG

Leste svaret ditt vedr. attføring og ferie - gjelder dette også når man mottar rehabiliteringspenger ? Jeg har nemlig fått beskjed om at hvis jeg tar lovbestemt ferie har jeg ikke krav på rehab.penger ! Står nå i et dilemma da jeg har en datter som MÅ ta 3 uker sammenhengende ferie fra SFO (fra uke 30 - 32). Jeg er skilt og faren er bosatt et annet sted og lite flink til å følge opp ferier. Vet nå verken ut eller inn, da jeg ikke har råd til å være uten rehab.penger og samtidig kan jeg ikke ha med prinsessa på jobb !

Når du har rehabiliteringspenger får du full ytelse hvis du tar ferie (f.eks hvis du er i 50% jobb og får 50% rehab, skal du ha 100% rehab. i ferien.

Trygdekontoret har ikke hjemmel for å trekke deg for ferie. Et kortvarig avbrudd på 3 uker er ikke nok til å fastslå at du har brutt et behandlingsopplegg, med mindre helt spesielle ting tilsier at du "spekulerer" (f.eks tar ferie hver gang du skal inn til en operasjon el.l.)

Men det forutsetter at du oppholder deg i Norge i ferien. Hvis ikke, må du søke spesielt om å få beholde rehab.pengene i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...