Gå til innhold

ekstraslag / hoppe over et slag, usikker


Gjest sjlfølksg

Anbefalte innlegg

Gjest sjlfølksg

Hei!!

Jeg har et spørsmål som jeg lurer på og som gjør at jeg er litt bekymret. Jeg er gravid i uke 21 og har siden påske hatt noe ekkelt med hjertet. Det kjennes som om hjertet hopper over et slag. Jeg blir sliten av det (vet ikke om det er fysisk eller psykisk sliten). Det støkker liksom til i kroppen, og det kjennes ubehagelig. Noen dager er det nesten ingenting, mens andre dager har jeg det nesten hele tiden. Jeg fikk tatt ekg tidligere, men selvfølgelig under den kjente jeg ingenting av plagene, og heller ingenting vistes. Hva kan dette være, og kan det være noe farlig. Burde dette undersøkes nærmere? (Jeg er 27 år) Jeg lurer også på noe angående kolesterolverdi. Jeg har hatt forhøyede verdier, ved siste måling var den 5,8. Jeg har hørt at den stiger under graviditeten. Er dette farlig, og burde jeg ta en ny prøve nå?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Kjære sjlfølksg.

Dette er et vanlig og helt uskyldig fenomèn. Det som foregår er ikke at hjertet hopper over noe slag, men at du får et ekstra slag (som kommer så tidlig at det gir liten eller puls). Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg ekstra godt med blod, og det neste slaget blir derfor kraftig. Det kan av og til føles ubehagelig, men er helt ufarlig. Noen merker slike ekstraslag, som vi alle har noen av i løpet av døgnet, mens andre kan ha flere tusen pr. døgn uten at de kjenner noe som helst.

Det at du er gravid har forandret endel i kroppen din, bl.a. plassen i bukhulen, med den følge at hjertet får en litt forandret posisjon. Dette alene kan gi slike ekstraslag.

Din kolesterol bør du ta helt med ro, og evt. ta en ny prøve i god tid etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Kjære sjlfølksg.

Dette er et vanlig og helt uskyldig fenomèn. Det som foregår er ikke at hjertet hopper over noe slag, men at du får et ekstra slag (som kommer så tidlig at det gir liten eller puls). Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg ekstra godt med blod, og det neste slaget blir derfor kraftig. Det kan av og til føles ubehagelig, men er helt ufarlig. Noen merker slike ekstraslag, som vi alle har noen av i løpet av døgnet, mens andre kan ha flere tusen pr. døgn uten at de kjenner noe som helst.

Det at du er gravid har forandret endel i kroppen din, bl.a. plassen i bukhulen, med den følge at hjertet får en litt forandret posisjon. Dette alene kan gi slike ekstraslag.

Din kolesterol bør du ta helt med ro, og evt. ta en ny prøve i god tid etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Kjære sjlfølksg.

Dette er et vanlig og helt uskyldig fenomèn. Det som foregår er ikke at hjertet hopper over noe slag, men at du får et ekstra slag (som kommer så tidlig at det gir liten eller puls). Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg ekstra godt med blod, og det neste slaget blir derfor kraftig. Det kan av og til føles ubehagelig, men er helt ufarlig. Noen merker slike ekstraslag, som vi alle har noen av i løpet av døgnet, mens andre kan ha flere tusen pr. døgn uten at de kjenner noe som helst.

Det at du er gravid har forandret endel i kroppen din, bl.a. plassen i bukhulen, med den følge at hjertet får en litt forandret posisjon. Dette alene kan gi slike ekstraslag.

Din kolesterol bør du ta helt med ro, og evt. ta en ny prøve i god tid etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...