Gå til innhold

Fjerning av amalgan?Forbedret helse?


Gjest Naturbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Naturbarn

Heisann!

Jeg er nå igang med å fjerne ALT av amalgan i munnen og lurer på om flere har gjort det samme?

Føler du deg bedre av den grunn?

Min mor fikk fjernet amalganen og hun følte seg mye bedre (allmenntilstand)

Jeg har vært svært trøtt i en årrekke og håper nå at dette kan hjelpe...

Hvis ikke har jeg iallefall fått nye fyllinger...til 5500kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Det er fortsatt ikke bevisst at amalgam i tenner utgjør en helserisiko.

Du burde kanskje sjekke om du er allergisk/ overfølsom for noen av innholdsstoffene i fyllingsmaterialet?

Kanskje moren din var det? Eller var det en psykologisk effekt? Ikke vet jeg, men noen blir bedre.

En ting å tenke på er jo at alle, i hvert fall over 40 år, har massevis av amalgam i munnen. Og skulle amalgam være så farlig burde jo alle disse være alvorlig sjuke.. Men det er de jo ikke..

Forøvrig er det registrert mange flere tilfeller av allergi mot plast materialer i fyllinger enn det er mot amalgam, enda amalgam har vært i bruk flerfoldige tiår lenger enn plast!

Ellers synes jeg bare det er flott at folk vil skifte gamle stygge amalgamfyllinger, men vil advare om å legge all skyld når det gjelder diffuse sykdomstegn på dette tross alt veldig vanlige fyllingsmaterialet. Det blir litt hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

hei!

Det er fortsatt ikke bevisst at amalgam i tenner utgjør en helserisiko.

Du burde kanskje sjekke om du er allergisk/ overfølsom for noen av innholdsstoffene i fyllingsmaterialet?

Kanskje moren din var det? Eller var det en psykologisk effekt? Ikke vet jeg, men noen blir bedre.

En ting å tenke på er jo at alle, i hvert fall over 40 år, har massevis av amalgam i munnen. Og skulle amalgam være så farlig burde jo alle disse være alvorlig sjuke.. Men det er de jo ikke..

Forøvrig er det registrert mange flere tilfeller av allergi mot plast materialer i fyllinger enn det er mot amalgam, enda amalgam har vært i bruk flerfoldige tiår lenger enn plast!

Ellers synes jeg bare det er flott at folk vil skifte gamle stygge amalgamfyllinger, men vil advare om å legge all skyld når det gjelder diffuse sykdomstegn på dette tross alt veldig vanlige fyllingsmaterialet. Det blir litt hysterisk.

Takk for svar.

Jeg prøver bare å "luke ut" potensielle syndere som kan påvirke meg ,siden jeg er så trøtt bestandig.

Men de har nå slutta med amalgan til barn iallefall, så det må da være en god grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg prøver bare å "luke ut" potensielle syndere som kan påvirke meg ,siden jeg er så trøtt bestandig.

Men de har nå slutta med amalgan til barn iallefall, så det må da være en god grunn til det?

Vi som tannleger legger stort sett ikke amalgam i det hele tatt lenger, såfremt det ikke foreligger spesielle tilfeller.

Årsaken er jo muligheten for skadevirkninger fra kvikksølvet i amalgam, og at plastmaterialer nå er så sterke at de kan erstatte amalgamet.

Forskriften fra Helsetilsynet er en anbefaling om redusert bruk av amalgam, men slett ikke noe forbud mot å legge det på hverken på barn eller voksne.

I praksis vil det si at pasienter og tannleger ikke synes det er særlig populært å legge amalgam i tanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Vi som tannleger legger stort sett ikke amalgam i det hele tatt lenger, såfremt det ikke foreligger spesielle tilfeller.

Årsaken er jo muligheten for skadevirkninger fra kvikksølvet i amalgam, og at plastmaterialer nå er så sterke at de kan erstatte amalgamet.

Forskriften fra Helsetilsynet er en anbefaling om redusert bruk av amalgam, men slett ikke noe forbud mot å legge det på hverken på barn eller voksne.

I praksis vil det si at pasienter og tannleger ikke synes det er særlig populært å legge amalgam i tanner.

Så du kjenner ikke til noen tilfeller hvor pasienten får bedre allmenntilstand ved å fjerne amalgan?

(kuuult å få svar fra en tannlege!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pirkete

Vi som tannleger legger stort sett ikke amalgam i det hele tatt lenger, såfremt det ikke foreligger spesielle tilfeller.

Årsaken er jo muligheten for skadevirkninger fra kvikksølvet i amalgam, og at plastmaterialer nå er så sterke at de kan erstatte amalgamet.

Forskriften fra Helsetilsynet er en anbefaling om redusert bruk av amalgam, men slett ikke noe forbud mot å legge det på hverken på barn eller voksne.

I praksis vil det si at pasienter og tannleger ikke synes det er særlig populært å legge amalgam i tanner.

For øvrig heter det for øvrig, ikke forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du kjenner ikke til noen tilfeller hvor pasienten får bedre allmenntilstand ved å fjerne amalgan?

(kuuult å få svar fra en tannlege!)

Har aldri vært borti noen pasienter selv som har fått bedre allmenn helsetilstand etter amalgamsanering.

Men selvsagt har jeg hørt historier om folk som har blitt bedre etter fjerningen.

Men så er det jo slik at den psykiske effekten av å tro at man nå har fjernet årsaken til alle ens plager spiller en veldig stor rolle (placebo-effekten). Dermed er det utrolig vanskelig å fastslå om amalgamet virkelig var årsaken til alle plagene. De er gjerne diffuse og kan godt skyldes mange andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffffiiu

Jeg hadde en unormal tretthet i over to år.

Legen fant ikke ut hva grunnen var. I ettertid ser jeg for meg at det kan ha vært a) hormonforstyrrelse (gjerne etter stress i jobben), B) virus/bakterie c) amalgam-fyllinger.

Jeg ble bra igjen 5 måneder etter et svangerskap, så mulighet for at det var hormoner som var løpske ser jeg for meg.

Men husker også at jeg byttet ut to amalgam-fyllinger (husker ikke helt om det var i samme tidspunkt nå da). Tanna hadde i hvertfall en sprekk, og fyllingene som ble tatt bort var store.

Har ikke kjent denne unormale trettheten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Jeg hadde en unormal tretthet i over to år.

Legen fant ikke ut hva grunnen var. I ettertid ser jeg for meg at det kan ha vært a) hormonforstyrrelse (gjerne etter stress i jobben), B) virus/bakterie c) amalgam-fyllinger.

Jeg ble bra igjen 5 måneder etter et svangerskap, så mulighet for at det var hormoner som var løpske ser jeg for meg.

Men husker også at jeg byttet ut to amalgam-fyllinger (husker ikke helt om det var i samme tidspunkt nå da). Tanna hadde i hvertfall en sprekk, og fyllingene som ble tatt bort var store.

Har ikke kjent denne unormale trettheten etterpå.

Takk for svar!

Jeg har vært trøtt i over 10 år nå,så jeg vet ikke helt om det er hormoner...

Jeg har ei jente på 14mnd, har ikke merket noe etter graviditeten,om mulig, bare blitt enda trøttere...

Jeg kommer tilbake etter jeg har fjernet all amalgaM:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilene1365380268

Takk for svar!

Jeg har vært trøtt i over 10 år nå,så jeg vet ikke helt om det er hormoner...

Jeg har ei jente på 14mnd, har ikke merket noe etter graviditeten,om mulig, bare blitt enda trøttere...

Jeg kommer tilbake etter jeg har fjernet all amalgaM:-)

Du har sikkert hørt om kronisk tretthetsyndrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Du har sikkert hørt om kronisk tretthetsyndrom?

Ja,men vet du hva det kommer av?

Jeg har noen teorier selv når det gjelder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffffiiu

Ja,men vet du hva det kommer av?

Jeg har noen teorier selv når det gjelder meg.

Hvilke teorier har du?

tror ikke noen vet hva den sykdommen kommer av.

Men har du testet for borrelia og stoffskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Hvilke teorier har du?

tror ikke noen vet hva den sykdommen kommer av.

Men har du testet for borrelia og stoffskifte?

Jeg mente det ikke slik at jeg vet hva sykdommen kommer av,men det var noe som hendte meg da jeg var rundt 18 år som kan være grunnen.

Jeg var med på en ekstrem fysisk øvelse, uten mat og lite drikke, hvor jeg kollapset tilslutt og svimte av. Dette har jeg slitt med lenge.

Men jeg merker også at jeg blir mer trøtt av sukkerholdige matvarer,men det er jo vanskelig å holde seg unna. Du har vel hørt om Sugar blues?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fffiffiiu

Jeg mente det ikke slik at jeg vet hva sykdommen kommer av,men det var noe som hendte meg da jeg var rundt 18 år som kan være grunnen.

Jeg var med på en ekstrem fysisk øvelse, uten mat og lite drikke, hvor jeg kollapset tilslutt og svimte av. Dette har jeg slitt med lenge.

Men jeg merker også at jeg blir mer trøtt av sukkerholdige matvarer,men det er jo vanskelig å holde seg unna. Du har vel hørt om Sugar blues?

Sukkerholdig mat kan jo også være en forklaring sikkert. Men du HAR vært hos lege? Og sjekket det overnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Hvilke teorier har du?

tror ikke noen vet hva den sykdommen kommer av.

Men har du testet for borrelia og stoffskifte?

Hva er borrelia?

Jeg har vært hos lege flere ganger, de tar masse blodprøver,men det eneste de finner er at jernlagrene mine er lave.

Har ikke så mye tillit til leger lenger etter 10 år med trøtthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg måtte skifte 2 amalganfyllinger for noen år siden og fikk tannlegen til bruke plast.

Var veldig plaget med tretthet etter måltidene, særlig middag. Etter 1-2 mnd forsvant all tretthet. Tror ikke det var tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffffiu

Hva er borrelia?

Jeg har vært hos lege flere ganger, de tar masse blodprøver,men det eneste de finner er at jernlagrene mine er lave.

Har ikke så mye tillit til leger lenger etter 10 år med trøtthet..

En blir trett av for lite jern...Og sukkerhodlig mat gjør jernopptaket og vitaminopptaket dårlig mener jeg å ha hørt/lest...

Borellia er en bakterie som følger med flått/hantikker. Ta blodprøve for å finne ut om du har denne bakterien. Men det er helst ved leddvondter og lammelser en mistenker denne. Men verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fffffiu

Hva er borrelia?

Jeg har vært hos lege flere ganger, de tar masse blodprøver,men det eneste de finner er at jernlagrene mine er lave.

Har ikke så mye tillit til leger lenger etter 10 år med trøtthet..

Når tid skal du bytte ut fyllingene? Hadde vært interesant å høre fra deg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er borrelia?

Jeg har vært hos lege flere ganger, de tar masse blodprøver,men det eneste de finner er at jernlagrene mine er lave.

Har ikke så mye tillit til leger lenger etter 10 år med trøtthet..

Har du tatt jern-tilskudd da, så du får opp jernlagrene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Jeg måtte skifte 2 amalganfyllinger for noen år siden og fikk tannlegen til bruke plast.

Var veldig plaget med tretthet etter måltidene, særlig middag. Etter 1-2 mnd forsvant all tretthet. Tror ikke det var tilfeldig.

Takk for svar!

Jeg er også spesielt trøtt etter middag,men det kommer litt an på hva jeg spiser:-)

Tvi-tvi for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...