Gå til innhold

Eser ut...


MicroMy

Anbefalte innlegg

serendipity

Hei

Hørte at for å forbrenne måtte man gå/jogge langsomt, lenge! Så - å gå sånn suuuugende i 1 time, var mer effektivt enn å råløpe i 1 time hva fettforbrenning angår. Det var han eksperten på Extreme Makeover som sa det!

Men forbrenner ikke mye før man har vært aktiv i 30 min. Det er derfor flott mosjon å gå i raskt tempo 1. time, 4 ganger i uken. (gjerner mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • MicroMy

    37

  • BettyBlue

    8

  • tonil

    7

  • serendipity

    6

Og hvor var grønnskaene til middagen? 1. potet? Makaroni; saus og medisterkaker? stort "værre" kan det nesten ikke bli! (når regner jeg ikke med at dere spiser dette hver dag da). Men det var et godt eksempel hva hva som absolutt IKKE er særlig sunt.Baguette? Da bør den iallefall være grov. Hva med et par skiver med grovbrød med magert påleggg. Ikke noe galt i salat, men jeg antar det er med dressing. Spis heller litt mindre fet mat og litt oftere, mer frukt og grønt hadde på ingen måte skadet!

Har allerede sagt at dette var kun et eksempel på hva slags MENGDE jeg spiser. Og - jeg spiser salat UTEN dressing - bruke en teskje olje, hvis jeg syns det blir tørt. Baguette var også et eksempel. Har spist EN baguette på de siste 3 åra, og det var forrige onsdag.

Veldig grovt brød klarer jeg ikke. Det hele kornet får meg til å få brekninger. Aner ikke hvorfor, men slik har jeg vært siden jeg gikk med førstemann. Før spiste jeg mye helkornet grovbrød, men jeg klarer det regelrett ikke - og ikke tro jeg ikke VIL og ikke har PRØVD - jeg orker bare ikke å spise noe jeg brekker meg av...

Jeg spiser grønnsaker så ofte som mulig, men jeg har matallergi, så de må være veldig kokte. Det er vel også usunt har jeg hørt... Jeg sa det til min svigerinne som bare damper grønnsakene så de er steinharde. Da hovner jeg opp i halsen, så det kan jeg ikke spise. Hun ble direkte fornærmet, så da vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Du har misfortstått: jeg har ikke lett for å legge på meg! Jeg HAR lagt på meg - 25-30 kg for å være presis - i perioden 1996-1997. Har ligget på samme vekt (et par kilo opp/ned) siden (med unntak av to graviditeter) siden 1997.

Jeg lever ikke FOR mat. Jeg liker mat - all slags mat - ikke mat som flyter i fett, men som er laget på en fin måte og som SMAKER noe! Liker sterke krydderier. Og - jeg spiser f.eks. 1 medisterkake + 1 potet + saus og makaroni til middag. Til frokost spiser jeg 1 skive med magert kjøttpålegg eller noe på. Til lunsj spiser jeg salat/baguett m/salat og skinke, og til kveldsmat spiser jeg 1 skive. Spiser jeg mye???? Det er ikke hver dag jeg spiser lunsj, og ikke hver dag jeg spiser kveldsmat.

Du sier her at du ikke har lett for å legge på deg, men litt lengre opp i tråden sier du at du gikk ned 9 kg på Grete Rode kurs for så å gå opp igjen rett etter kurset...

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2154338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Du har (som så mange andre) utrolig mange unnskyldninger for ikke å gjøre noe med ditt problem.

Sannsynligvis vil Fedons opplegg passe for deg, men det spørs om du har motivasjon til å gjennomføre. Han nevner i sin bok "Kokeboken naturlig slank" spesielt at mennesker som har PCO vil ha nytte av karbohydratfattig kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier her at du ikke har lett for å legge på deg, men litt lengre opp i tråden sier du at du gikk ned 9 kg på Grete Rode kurs for så å gå opp igjen rett etter kurset...

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2154338

Ja, jeg vet hva jeg skrev. Jeg gikk ned 9 kg, fordi jeg drakk mye vann, spiste ofte og regelmessig og riktig. Da jeg sluttet kurset, gikk jeg tilbake til gamle vaner. Jeg orker ikke spise når jeg ikke er sulten, og vannet vårt smaker pyton så vi må kjøpe vann for å kunne drikke det som det er. Dessuten sluttet jeg i jobben som avisbud hvor jeg gikk hver morgen - ikke langt og ikke lenge, men jeg tror kanskje det hjalp endel da det var 6 dager i uka. Går ikke så mye lenger, men skal skjerpe meg - vi har jo skauen rett bak huset, og bikkja trenger også mosjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Ja, jeg vet hva jeg skrev. Jeg gikk ned 9 kg, fordi jeg drakk mye vann, spiste ofte og regelmessig og riktig. Da jeg sluttet kurset, gikk jeg tilbake til gamle vaner. Jeg orker ikke spise når jeg ikke er sulten, og vannet vårt smaker pyton så vi må kjøpe vann for å kunne drikke det som det er. Dessuten sluttet jeg i jobben som avisbud hvor jeg gikk hver morgen - ikke langt og ikke lenge, men jeg tror kanskje det hjalp endel da det var 6 dager i uka. Går ikke så mye lenger, men skal skjerpe meg - vi har jo skauen rett bak huset, og bikkja trenger også mosjon...

Ser du skriver gang på gang at du antar at du spiser for lite, men at du ikke orker å spise når du ikke er sulten. Er det da realistisk å tro at du har motivasjon nok til å klare å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest petrinem

Jeg var ute etter konkrete tips fra folk om hva som funker. Jeg har prøvd en masse, men jeg går ned til et visst punkt, så stopper det seg.

Ja, jeg er deprimert fordi jeg ikke klarer å gå ned. Ja, jeg har mye oppi huet mitt som skulle vært løst, men det er ting som ikke egner seg her. Kanskje jeg skulle vært til psykolog, mener selv at det ikke er så ille fatt med meg. Du skulle møtt meg for 10 år siden... Jeg har hatt enorm hjelp i min mann. Han er en utrolig støtte for meg. Jeg var et vrak da jeg møtte ham.

Nei, jeg syns ikke synd på meg selv. Jeg er forbanna på meg selv fordi jeg ikke klarer å gå ned. Jeg vet at motivasjonen er lav til tider. Nei, jeg mener ikke at jeg skal spise så mye jeg vil av kaker og sjokolade. Ja, jeg liker kaker og sjokolade, men jeg spiser det sjelden så mye som en gang i uka! Ja, jeg liker mat, men jeg spiser ikke mye. Jeg elsker å lage mat, eksprimentere med nye smaker. Og - jeg lager så sunn mat som jeg har kunnskaper til, jeg leser mye om ernæring over alt, og jeg tar imot de tips og råd jeg får.

Jeg skrev ikke inn her for å få en masse kritikk som ikke bunner i noe. Jeg trenger tips. Jeg trenger å høre fra noen om noe som funker, uten at man må legge om HELE livet sitt. Ja, jeg vet man må legge om kostholdet, og jeg har gjort det også, men jeg vet også at jeg spiser for lite, for sjelden. Det er bare det å huske på at man må gjøre dette og hint. Og - jeg rører på meg. Har masse turstier rundt huset og jeg danser et par dager i uka sammen med venner - det er i alle fall trim!

Jeg tror at man kan gå ned om man ikke følger Grete Roede sin livsstil eller Fedon Lindberg for den del. Man kan bruke litt av hver kur og blande det sammen til man finner noe som passer for seg. Jeg vet at det ikke finnes noe magisk pille eller shake som får deg til å rase ned i vekt og bli der. Jeg vet at jeg heller ikke i sommer vil bade ute fordi jeg skammer meg over kroppen min. Om andre syns det er dumt og idiotisk, kan jeg ikke hjelpe med, det er slik jeg føler det. Jeg er et følelsesmenneske, og jeg prøver å snu det litt, for enkelte ganger kan det bli litt mye for meg... Jeg VET at jeg trenger et realt spark bak, og en holdningsendring som jeg jobber hardt med nettopp nå. Jeg har byttet ut brus med Pepsi Max. Jeg spiser salat uten dressing og jeg skal prøve å la vær å spise så mye brød. Jeg vet det ikke blir lett, men jeg skal ned i vekt. Jeg har et bilde av meg selv sammen med min mann jula 95, og jeg blir lei meg når jeg ser personen i speilet, og det ønsker jeg ikke. Jeg ønsker å kunne se på meg selv uten avsky, og det er det jeg jobber mot!

Hvorfor er det så vanskelig for deg å gi avkall på den livsstilen du har nå? Troen på at du kan plukke litt fra ulike kurer kan vel også være en måte å lure seg selv på; du vil gjerne både få spise alt du har lyst på (og du har faktisk gitt ganske mange eksempler på at du spiser mye mer enn du sier i andre innlegg) - men samtidig vil du gjerne gå ned i vekt.

Ingen grunn til å innbille seg at man vil oppnå stor vektnedgang uten å forsake noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Jeg var ute etter konkrete tips fra folk om hva som funker. Jeg har prøvd en masse, men jeg går ned til et visst punkt, så stopper det seg.

Ja, jeg er deprimert fordi jeg ikke klarer å gå ned. Ja, jeg har mye oppi huet mitt som skulle vært løst, men det er ting som ikke egner seg her. Kanskje jeg skulle vært til psykolog, mener selv at det ikke er så ille fatt med meg. Du skulle møtt meg for 10 år siden... Jeg har hatt enorm hjelp i min mann. Han er en utrolig støtte for meg. Jeg var et vrak da jeg møtte ham.

Nei, jeg syns ikke synd på meg selv. Jeg er forbanna på meg selv fordi jeg ikke klarer å gå ned. Jeg vet at motivasjonen er lav til tider. Nei, jeg mener ikke at jeg skal spise så mye jeg vil av kaker og sjokolade. Ja, jeg liker kaker og sjokolade, men jeg spiser det sjelden så mye som en gang i uka! Ja, jeg liker mat, men jeg spiser ikke mye. Jeg elsker å lage mat, eksprimentere med nye smaker. Og - jeg lager så sunn mat som jeg har kunnskaper til, jeg leser mye om ernæring over alt, og jeg tar imot de tips og råd jeg får.

Jeg skrev ikke inn her for å få en masse kritikk som ikke bunner i noe. Jeg trenger tips. Jeg trenger å høre fra noen om noe som funker, uten at man må legge om HELE livet sitt. Ja, jeg vet man må legge om kostholdet, og jeg har gjort det også, men jeg vet også at jeg spiser for lite, for sjelden. Det er bare det å huske på at man må gjøre dette og hint. Og - jeg rører på meg. Har masse turstier rundt huset og jeg danser et par dager i uka sammen med venner - det er i alle fall trim!

Jeg tror at man kan gå ned om man ikke følger Grete Roede sin livsstil eller Fedon Lindberg for den del. Man kan bruke litt av hver kur og blande det sammen til man finner noe som passer for seg. Jeg vet at det ikke finnes noe magisk pille eller shake som får deg til å rase ned i vekt og bli der. Jeg vet at jeg heller ikke i sommer vil bade ute fordi jeg skammer meg over kroppen min. Om andre syns det er dumt og idiotisk, kan jeg ikke hjelpe med, det er slik jeg føler det. Jeg er et følelsesmenneske, og jeg prøver å snu det litt, for enkelte ganger kan det bli litt mye for meg... Jeg VET at jeg trenger et realt spark bak, og en holdningsendring som jeg jobber hardt med nettopp nå. Jeg har byttet ut brus med Pepsi Max. Jeg spiser salat uten dressing og jeg skal prøve å la vær å spise så mye brød. Jeg vet det ikke blir lett, men jeg skal ned i vekt. Jeg har et bilde av meg selv sammen med min mann jula 95, og jeg blir lei meg når jeg ser personen i speilet, og det ønsker jeg ikke. Jeg ønsker å kunne se på meg selv uten avsky, og det er det jeg jobber mot!

Desverre så forsvinner noe av poenget med de ulike kurene om man bare skal plukke ut det som passer seg selv best fra hver diett. Den eneste som kan gjøre noe med vekta di er deg selv. Og de aller fleste (med neoen unntak) av de som er normalvektig må foratisk forsake en hel masse for å ikke legge på seg, men for meg er det iallefall verdt det.

Jeg velger mellom hva jeg vil "skeie" ut med.

Fordi jeg er veldig glad i rødvin og har lyst på ett glass eller to elelr tre i helgen, må jeg faktisk droppe kake om vi er på cafè på lørdag, jeg må droppe potetgull ved siden av rødvinen. Er jeg på besøk og de serverer kake så spiser jeg ikek for å være høflig, emn takker pent nei. Skulle man unnet seg noe hver gang det var noe ekstra å ser du fort at det blir annenhver dag.

Og når man har en syksom dom du har som gjør at man lett legger på seg, så må man jo bare være ennå mer bevist. eller kommer man ingen vei.

Jeg skulle gjerne ha klart å overbevise deg om at du burde kle av deg og ut å sole deg og bade i sommer. Brun flesk er langt penere enn hvitt, og så hjelper det på humøret og selvfølelsen. Og faktisk så er det kun deg selv som legger merke til at du er overvektig, for de fleste andre blåser langt i det. Men jeg skjønner at du ikke ser det på den måten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå til legen og prøve å få både Xenical og noe annet som heter Reductil. Jeg var med på prøveprosjektet til Xenical og det funker slik at du skal ta tabletten hver gang du spiser. Tabletten gjør at du må på do og blir kvitt alt "overflødig" fett som du tar i deg ved måltidet.

Reductil hjelper først og fremst på søtbehovet ditt. Det skal hjelpe deg med å ikke være så sulten. Men... dette er dyre preparater. Du må regne 700-1000kr måneden.

Reductil hemmer matlysten generelt, og gjør at man blir fortere mett. Og det er slett ikke så dyrt som du antyder, drøye 500 pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reductil hemmer matlysten generelt, og gjør at man blir fortere mett. Og det er slett ikke så dyrt som du antyder, drøye 500 pr måned.

Okey, Xenicalen koster iallfall 700kr i mnd. Reductilen er jeg ikke ¨så kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forbrenner ikke mye før man har vært aktiv i 30 min. Det er derfor flott mosjon å gå i raskt tempo 1. time, 4 ganger i uken. (gjerner mer :-)

Når skal jeg få gjort det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver gang på gang at du antar at du spiser for lite, men at du ikke orker å spise når du ikke er sulten. Er det da realistisk å tro at du har motivasjon nok til å klare å gå ned i vekt?

Jobber litt med både motivasjon og vilje... Dessverre må jeg innrømme det. Har problemer med unger som ikke eier respekt for tiden - har slitt med dem i over 6 måneder nå, så det tar på.

Men - jeg orker ikke å være slik lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Når skal jeg få gjort det da?

Igjen et svar som viser motviljen mot å innse at det faktisk er du som må gjøre noe dersom vekten skal reduseres.

I mellomtiden kan vi selvfølgelig være enige med deg i at det er kjipt å veie så mye, og at du ikke har tid til å trene, ikke har motivasjon til å legge om kostholdet, ikke kan spise siden du ikke er sulten, og ikke kan la være å spise det du har lyst på siden det er altfor krevende.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Desverre så forsvinner noe av poenget med de ulike kurene om man bare skal plukke ut det som passer seg selv best fra hver diett. Den eneste som kan gjøre noe med vekta di er deg selv. Og de aller fleste (med neoen unntak) av de som er normalvektig må foratisk forsake en hel masse for å ikke legge på seg, men for meg er det iallefall verdt det.

Jeg velger mellom hva jeg vil "skeie" ut med.

Fordi jeg er veldig glad i rødvin og har lyst på ett glass eller to elelr tre i helgen, må jeg faktisk droppe kake om vi er på cafè på lørdag, jeg må droppe potetgull ved siden av rødvinen. Er jeg på besøk og de serverer kake så spiser jeg ikek for å være høflig, emn takker pent nei. Skulle man unnet seg noe hver gang det var noe ekstra å ser du fort at det blir annenhver dag.

Og når man har en syksom dom du har som gjør at man lett legger på seg, så må man jo bare være ennå mer bevist. eller kommer man ingen vei.

Jeg skulle gjerne ha klart å overbevise deg om at du burde kle av deg og ut å sole deg og bade i sommer. Brun flesk er langt penere enn hvitt, og så hjelper det på humøret og selvfølelsen. Og faktisk så er det kun deg selv som legger merke til at du er overvektig, for de fleste andre blåser langt i det. Men jeg skjønner at du ikke ser det på den måten :-)

Jeg har en sykdom, ja, og jeg HAR lagt på meg, men jeg har stabilisert meg på en vekt, har vært der nå i snart 10 år, så enda en gang - jeg har ikke lett for å legge på meg - problemet er at jeg ikke går ned igjen.

Jeg vet at man må forsake for å kunne gå ned, og jeg spiser ikke kaker mer enn høyst 1 gang i uka, om det er så mye. Det er kun i forbindelse med bursdager, og dem kryr det jo ikke av.

Jeg har ingen sånne spesielle preferanser. Jeg har saltkick en gang i måneden, og da må jeg simpelthen ha noe salt, og det hender jeg har lyst på en sjokolade, men det hender kanskje 1 gang hver 14. dag, så jeg spiser lite snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så forsvinner noe av poenget med de ulike kurene om man bare skal plukke ut det som passer seg selv best fra hver diett. Den eneste som kan gjøre noe med vekta di er deg selv. Og de aller fleste (med neoen unntak) av de som er normalvektig må foratisk forsake en hel masse for å ikke legge på seg, men for meg er det iallefall verdt det.

Jeg velger mellom hva jeg vil "skeie" ut med.

Fordi jeg er veldig glad i rødvin og har lyst på ett glass eller to elelr tre i helgen, må jeg faktisk droppe kake om vi er på cafè på lørdag, jeg må droppe potetgull ved siden av rødvinen. Er jeg på besøk og de serverer kake så spiser jeg ikek for å være høflig, emn takker pent nei. Skulle man unnet seg noe hver gang det var noe ekstra å ser du fort at det blir annenhver dag.

Og når man har en syksom dom du har som gjør at man lett legger på seg, så må man jo bare være ennå mer bevist. eller kommer man ingen vei.

Jeg skulle gjerne ha klart å overbevise deg om at du burde kle av deg og ut å sole deg og bade i sommer. Brun flesk er langt penere enn hvitt, og så hjelper det på humøret og selvfølelsen. Og faktisk så er det kun deg selv som legger merke til at du er overvektig, for de fleste andre blåser langt i det. Men jeg skjønner at du ikke ser det på den måten :-)

Et lite tillegg - jeg avskyr å se meg selv. Kanskjeg jeg burde sole flesket, men jeg orker det bare ikke. Mange ser rart på meg når jeg sier jeg ikke har bada ute på sommeren siden 95, men det er nå slik det er... Det er selvfølelsen som har fått seg en skikkelig knekk, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for deg å gi avkall på den livsstilen du har nå? Troen på at du kan plukke litt fra ulike kurer kan vel også være en måte å lure seg selv på; du vil gjerne både få spise alt du har lyst på (og du har faktisk gitt ganske mange eksempler på at du spiser mye mer enn du sier i andre innlegg) - men samtidig vil du gjerne gå ned i vekt.

Ingen grunn til å innbille seg at man vil oppnå stor vektnedgang uten å forsake noe...

Hvordan mener du at jeg spiser mer enn jeg gir inntrykk av? Jeg spiser toppen 3 ganger om dagen. F.eks. i dag spiste jeg frokost (1 tallerken corn flakes) og så middag (gryte + salat + ris) og kanskje jeg spiser noe nå etterpå, for jeg er sulten, selv om jeg vet det er sent.

Jeg har ikke kombinert noe sånn bevisst. Jeg prøvde GAIA-kuren for 2 år siden, og den virket, men jeg modifiserte den litt. Jeg skulle være foruten karbohydrater i 1 uke, jeg gikk uten i 4 uker, for så å spise litt og litt, men det ble så innmari ensformig kost etter hvert... Sikkert jeg som ikke satte meg godt nok inn i programmet, men jeg har funnet igjen brosjyren og noen oppskrifter jeg har skrevet ned, så jeg skal hive meg på igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for deg å gi avkall på den livsstilen du har nå? Troen på at du kan plukke litt fra ulike kurer kan vel også være en måte å lure seg selv på; du vil gjerne både få spise alt du har lyst på (og du har faktisk gitt ganske mange eksempler på at du spiser mye mer enn du sier i andre innlegg) - men samtidig vil du gjerne gå ned i vekt.

Ingen grunn til å innbille seg at man vil oppnå stor vektnedgang uten å forsake noe...

Jeg har heller ingen spesiell livsstil, jeg spiser normal, norsk kost. Ikke mye søtt, og slettes ikke mye snop! Jeg bruker konsekvent lettprodukter i stedet for vanlige, og jeg spiser ikke sjokoladepålegg eller slikt klin. Jeg spiser mye magert kjøttpålegg og knekkebrød og slikt. Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med min livsstil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Hvordan mener du at jeg spiser mer enn jeg gir inntrykk av? Jeg spiser toppen 3 ganger om dagen. F.eks. i dag spiste jeg frokost (1 tallerken corn flakes) og så middag (gryte + salat + ris) og kanskje jeg spiser noe nå etterpå, for jeg er sulten, selv om jeg vet det er sent.

Jeg har ikke kombinert noe sånn bevisst. Jeg prøvde GAIA-kuren for 2 år siden, og den virket, men jeg modifiserte den litt. Jeg skulle være foruten karbohydrater i 1 uke, jeg gikk uten i 4 uker, for så å spise litt og litt, men det ble så innmari ensformig kost etter hvert... Sikkert jeg som ikke satte meg godt nok inn i programmet, men jeg har funnet igjen brosjyren og noen oppskrifter jeg har skrevet ned, så jeg skal hive meg på igjen!

F.eks. "Da kan jeg spise 4-5 skiver - lett! Selv om jeg ikke er sulten!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrinem

Jeg har heller ingen spesiell livsstil, jeg spiser normal, norsk kost. Ikke mye søtt, og slettes ikke mye snop! Jeg bruker konsekvent lettprodukter i stedet for vanlige, og jeg spiser ikke sjokoladepålegg eller slikt klin. Jeg spiser mye magert kjøttpålegg og knekkebrød og slikt. Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med min livsstil...

Cornflakes, som du et annet sted nevner som dagens frokost, er vel ikke akkurat ansett å tilhøre de sunne alternativer?

Og så hjelper det vel ikke med lettprodukter dersom du dytter i deg 4-5 brødskiver når du baker?

Mener ikke å være ekkel med deg, men synes en del av det du skriver bærer litt preg av selvbedrag - eller muligens litt lite kunnskap om kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...