Gå til innhold

Eser ut...


MicroMy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal først gjøre unna sommerferien og prøve å gjøre "folk" av våre to småramper - de har sklidd helt ut... Så skal jeg se om jeg klarer å gå ned noe i sommer! Vi skal TRÅLE skogene rundt her! Pokker! Nå er det slutt på flesket! JEG HATER Å VÆRE SLIK!!!

Kanskje jeg ikke har behov for noen kur til vinteren, men føler jeg fremdeles behov, skal jeg pokker meg hive meg på et, for jeg orker ikke gå slik lenger! Kanskje jeg kan bli str 38 til 35-årsdagen min....?

Jo, men husk dette med små og hyppige måltider da.

Og dropp pølsene og medisterkakene...tenk litt fettprosent og kutt ned på karbohydratene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • MicroMy

    37

  • BettyBlue

    8

  • tonil

    7

  • serendipity

    6

Jeg må bare kommmentere det:

"Liker sterke krydderier." Du kan bruke så mye krydder du vil i magrere mat!

"jeg spiser f.eks. 1 medisterkake + 1 potet + saus og makaroni til middag."

Dette er ikke spesielt lite. Medisterkaker er fullt med fett og spekk. Hva med å bruke karbonadedeig, blandet med 1 egg og masse krydder som du liker? Stek dem i 1 ss olje i teflonpanne - så har du NYDELIGE kjøttkaker!

1 potet er bra, og litt saus er ok, særlig kjøttkakesaus på pose har lite kcal, eller du kan lage kjøttkakesjy med pepper og melk/buljong.

Makaroni? Hvorfor det? Det er ekstra og unødvendige karbohydrater. Pasta omdannes dessverre lett til fett på kroppen, noe ikke alle vet! Spis heller en karbonadekake ekstra, og du blir lengre mett.

"Til frokost spiser jeg 1 skive med magert kjøttpålegg eller noe på." Det er bra! Kanskje du kan spise 2 tynne grove skiver, så er du lengre mett.

"Til lunsj spiser jeg salat/baguett m/salat og skinke," Det sannsynligvis hvitt brød (baguette), tilsvarende 2-3 loffskiver. Dessverre ugunstig med tanke på raske karbohydrater som omdannes til sukker/fett på kroppen, og som gjør blodsukkeret mindre stabilt. Salat og skinke er bra, men er det ikke ost og smør på den også?

"og til kveldsmat spiser jeg 1 skive." En skive er bra, med skinke, mager leverpostei, lettost, cottage cheese m banan - pålegget har jo mye å si. Og smøret på skiva...

"Spiser jeg mye???? Det er ikke hver dag jeg spiser lunsj, og ikke hver dag jeg spiser kveldsmat."

Du bør virkelig spise lunsj og kveldsmat hver dag, for å holde blodsukkeret jevnt og fettforbrenningen stabil.

Jeg er sikker på at om du blir mer bevisst, greier du dette.

Ha alltid et grønt eple (eller annen frukt du liker) i veska, og en Yoplait 0,1% yoghurt i kjøleskapet som du kan ta mellom måltidene.

Tror du ikke selv?

Takk for gode råd! Det med medisterkakene var bare et eksempel. Vi har det kanskje 1 gang i måneden... Og - makaronistuing ER godt...

Sjelden jeg spiser baguette, det var også bare et eksempel.

Ja, jeg spiser smør, men jeg bruker lettsmør og liten mengde. Syns brød uten smør er helt forferdelig... Vet jeg kan bruke magerost i stedet, men det er ikke alt pålegg som går sammen med det. Når vi er inne på pålegg: Hva tror du om brisling i tomatsaus? VELDIG godt...

Jeg har matallergi... Jeg er allergisk mot epler, pærer, fersken, nøtter, jordbær (kan spise noen bær), gulrot, kålrot, erter... Jeg kan ikke fordra yoghurt. Tro meg, jeg har prøvd å like det, men jeg klarer det ikke. Når melka er sur, hiver jeg den... Det er slik jeg ser det, for det ER ikke godt!!!

Prøver å spiser 4 ggr om dagen. Ikke like lett å huske, etter å ha gått og hangla på matsida i flere år... Men - jeg merker nå etter å ha mint meg selv på det i 2-3 uker, at jeg blir sulten etter ca 3 timer. Da er det på tide å finne seg noe godt: Knekkebrød med salablad og kokt skinke og agurk - det er bare såååå lekkert!

Skrev ut oppskrifter fra Inger (Ingers grovbrød) side, og har tenkt å prøve de! Gleder meg, for det så skikkelig godt ut på papiret!

Og - jeg krydrer. Salt er jeg litt for glad i tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier her at du ikke har lett for å legge på deg, men litt lengre opp i tråden sier du at du gikk ned 9 kg på Grete Rode kurs for så å gå opp igjen rett etter kurset...

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2154338

Gikk ikke opp igjen umiddelbart, men over noen måneder. Prøvde å holde meg til Grete Roede maten og var flink lenge, men så skar det ut...

Jeg må være strukturert, og jeg trenger et spark bak... Med det meste, faktisk... Er kjempeusikker på meg selv - og har ikke selvfølelse i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornflakes, som du et annet sted nevner som dagens frokost, er vel ikke akkurat ansett å tilhøre de sunne alternativer?

Og så hjelper det vel ikke med lettprodukter dersom du dytter i deg 4-5 brødskiver når du baker?

Mener ikke å være ekkel med deg, men synes en del av det du skriver bærer litt preg av selvbedrag - eller muligens litt lite kunnskap om kosthold.

Jeg mente bare det jeg skrev som eksempel. Jeg spiser sjelden corn flakes. Det går mest i brød. Jeg har begynt å bruke grovt mel, da jeg spiser mer når jeg baker finbrød - syns det er mye bedre... Jeg er ikke så innmari glad i grovbrød, for hele korn får meg til å kaste opp...

Jeg prøver bare å svare på hvert enkelt innlegg - jeg har ikke oversikten over hele tråden, og jeg vet jo litt om kosthold, uten å være noe ekspert!

Jeg vet at man må legge om litt for å kunne gå ned og for å bli mer "sunn", men jeg spiser ærlig talt ikke mye usunn mat - ser ikke på vanlig norsk kost som særlig usunn. Vi stapper ikke Grandiosa og wienerpølser flere ganger i uka, men det er vanskelig å lage middag med unger som ikke spiser mat med farge på og ikke liker ditten og ikke vil spise datten! Det er en prøvelse hver eneste dag, skal jeg si deg. Derfor har vi brukt mye kylling (som vi kjøper billig i Sverige) og karbonadedeig som vi også kjøper der - mindre fett i den enn i kjøttdeig og den er dessuten mye bedre. Bruker ikke mye fett når jeg steker, og lager brun saus med bare en teskje smør i - kun vann og mel og buljong og krydderier. Prøver å spiser mye salat, og digger vilt vannmelon... Har svært vanskelig med frukt og grønt ettersom jeg har matallergi. Kan spiser grønnsaker som jeg ikke tåler råe om de er skikkelig kokt, så det er jo ikke noe problem, men eple har jeg ikke spist siden 1980 eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete sier at man *skal* kose seg og unne seg noe ekstra iblant!

Du husker kosemerkene? Ti kosemerker/uke brukes under kurset. Når GR-kurset er ferdig, kan du skeie ut kanskje en gang i uka. Og det er vel nok?

Kurset er jo en kur, gå et par kurs til du har oppnådd det du ønsker, så kan du øke kosten etterpå. Grete har jo kurs i det også. Det er virkelig nyttig - og antakelig den sunneste måten å gå ned i vekt på.

Ja, da har det forandret seg siden jeg gikk... Man fikk ikke spise NOEN vanlig sjokolade da...

Jeg vil gjerne kose meg, ja! Man lever bare en gang - og ikke bruk det mot meg som motvilje mot å gå ned - jeg mener bare at man ikke skal mistrives med tilværelsen sin! Jeg mistrives som så tung, og jeg er lei av det! Men - jeg vil gjerne kunne kose meg med en sjokolade eller en neve potetgull en gang i uka! Jeg har seriøst saltkick innimellom - noen ganger også søtkick, men det er sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest litchi

Åjada, jeg prøvde Grete Roede i 2000. Gikk ned 9 kg på 8 uker. Så fort jeg sluttet på kurset, raste jeg opp igjen... Vil ikke utsette hele familien for Grete Roede mat. Kan nok hende det er sunt, men særlig godt i lengden er det IKKE! Steke mat uten å bruke noe som helst i panna virker ikke, og selv om JEG slanker meg, betyr ikke det at jeg ønsker å slanke resten av familien!

Grete Roede mat er da ikke vond mat !!? Vi lager ofte middager fra Grete Roede - kokeboken, vi, og alle liker det.

Mat stekt i masse smør/margarin er da verken særlig godt eller særlig sunt - heller ikke for de sylslanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litchi

Ja, da har det forandret seg siden jeg gikk... Man fikk ikke spise NOEN vanlig sjokolade da...

Jeg vil gjerne kose meg, ja! Man lever bare en gang - og ikke bruk det mot meg som motvilje mot å gå ned - jeg mener bare at man ikke skal mistrives med tilværelsen sin! Jeg mistrives som så tung, og jeg er lei av det! Men - jeg vil gjerne kunne kose meg med en sjokolade eller en neve potetgull en gang i uka! Jeg har seriøst saltkick innimellom - noen ganger også søtkick, men det er sjeldnere.

Hvis du gikk på GR - kurs i 2000 så var kosemerkene med ! Du har i så fall bare glemt det, eller så fikk du det ikke med deg da du gikk på kurs - og det er i så fall veldig underlig. Jeg slanket meg nemlig 20 kg i -98, og da var kosemerkene med.

Du har jo valget - å spise snop ofte, og å kose deg med det, eller å håndtere vekten din. Posen og sekken er nok ikke mulig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede mat er da ikke vond mat !!? Vi lager ofte middager fra Grete Roede - kokeboken, vi, og alle liker det.

Mat stekt i masse smør/margarin er da verken særlig godt eller særlig sunt - heller ikke for de sylslanke.

Steker ikke mat i MASSE smør. Litt (en teskje) trengs for å få bedre smak - det er det mange som syns, ikke bare jeg og mine. Maten blir både tørr og smakløs når man steker i vann/uten noen ting! Og - det har jeg prøvd! Sier ikke at GR mat IKKE er godt, bare at det blir smakløst i lengden å BARE leve på det, og at jeg ikke har behov for å slanke noen andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gikk på GR - kurs i 2000 så var kosemerkene med ! Du har i så fall bare glemt det, eller så fikk du det ikke med deg da du gikk på kurs - og det er i så fall veldig underlig. Jeg slanket meg nemlig 20 kg i -98, og da var kosemerkene med.

Du har jo valget - å spise snop ofte, og å kose deg med det, eller å håndtere vekten din. Posen og sekken er nok ikke mulig i dette tilfellet.

Har ikke nektet på at kosemerkene fantes, bare at man ikke fikk lov til å spise VANLIG sjokolade f.eks. Det var noe som het LoLight eller noe slikt, en besk sjokolade som smakte mest som papir...

Jeg sitter ikke å stapper godterier. Jeg spiser kanskje et eller annet en gang i uka, men jeg mener selv at skal man først kose seg, skal man kose seg, ikke spise noe som smaker som papir fordi det er DET man FÅR LOV til å spise i følge en dame som har tjent MILLIONER på at andre folk blir feite... Det er IKKE å kose seg når man sitter der med en besk sjokolade som smaker mest salt. Da er det bare for å få spist nettopp sjokolade, og det er ikke DERFOR jeg liker sjokolade, fordi det HETER sjokolade. Du skjønte åpenbart ikke hva jeg mente.

Kosemerkene til GR er greie nok. Det jeg mente var at de erstatningsgreiene som de har funnet opp IKKE kan erstatte "the real thing". Da kan man like godt gi F i å spise noe godt i det hele tatt!

Jeg har ikke gått opp fordi jeg spiser mye snacks og feit mat. Jeg har gått opp fordi jeg har PCOS - ikke for noe annet. Før 1995 hadde jeg ALDRI vektproblemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nektet på at kosemerkene fantes, bare at man ikke fikk lov til å spise VANLIG sjokolade f.eks. Det var noe som het LoLight eller noe slikt, en besk sjokolade som smakte mest som papir...

Jeg sitter ikke å stapper godterier. Jeg spiser kanskje et eller annet en gang i uka, men jeg mener selv at skal man først kose seg, skal man kose seg, ikke spise noe som smaker som papir fordi det er DET man FÅR LOV til å spise i følge en dame som har tjent MILLIONER på at andre folk blir feite... Det er IKKE å kose seg når man sitter der med en besk sjokolade som smaker mest salt. Da er det bare for å få spist nettopp sjokolade, og det er ikke DERFOR jeg liker sjokolade, fordi det HETER sjokolade. Du skjønte åpenbart ikke hva jeg mente.

Kosemerkene til GR er greie nok. Det jeg mente var at de erstatningsgreiene som de har funnet opp IKKE kan erstatte "the real thing". Da kan man like godt gi F i å spise noe godt i det hele tatt!

Jeg har ikke gått opp fordi jeg spiser mye snacks og feit mat. Jeg har gått opp fordi jeg har PCOS - ikke for noe annet. Før 1995 hadde jeg ALDRI vektproblemer!

Men - det ER lov å bruke prinsippene i GR-kostholdet, og justere det litt ift. egen fornuft og ønsker om fx å spise sjokolade og andre ting med måte fx en gang i uken... :-)

Man MÅ ikke følge et opplegg så slavisk for å lykkes. Kanskje går det litt saktere enn om man gjør alt etter boka, men det går rette veien.

Jeg er overvektig sjøl og sliter med å få av kiloene, men er nå igang med å snu om på uvaner og legge om til et sunnere kosthold, uten å bli fanatisk. For da ville jeg uansett sprekke. Mannen min er dessuten i motsatt ende av BMI-skalaen, og trenger ikke gå ned et eneste gram, helst opp. Så det er ikke bare-bare, jeg sier heller ikke det, men vi KAN få ting til med viljestyrke og litt oppbacking... :-)

Anbefaler deg å registrere deg på www.slankenett.no og føre dagbok der, dersom du vil ned i vekt. Da kommer du i kontakt med andre som jobber mot samme mål og får masse støtte på veien. Det er også et diskusjonsforum der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - det ER lov å bruke prinsippene i GR-kostholdet, og justere det litt ift. egen fornuft og ønsker om fx å spise sjokolade og andre ting med måte fx en gang i uken... :-)

Man MÅ ikke følge et opplegg så slavisk for å lykkes. Kanskje går det litt saktere enn om man gjør alt etter boka, men det går rette veien.

Jeg er overvektig sjøl og sliter med å få av kiloene, men er nå igang med å snu om på uvaner og legge om til et sunnere kosthold, uten å bli fanatisk. For da ville jeg uansett sprekke. Mannen min er dessuten i motsatt ende av BMI-skalaen, og trenger ikke gå ned et eneste gram, helst opp. Så det er ikke bare-bare, jeg sier heller ikke det, men vi KAN få ting til med viljestyrke og litt oppbacking... :-)

Anbefaler deg å registrere deg på www.slankenett.no og føre dagbok der, dersom du vil ned i vekt. Da kommer du i kontakt med andre som jobber mot samme mål og får masse støtte på veien. Det er også et diskusjonsforum der.

Tusen takk for matnyttige råd :-). Jeg prøver å legge om til noe GR og noe vanlig kost, men det er ikke lett. Jeg er fremdeles et brødmenneske av dimensjoner, men jeg er jo klar over det, så da går det an å gjøre noe med det. Man må bare være ekstra konsekvent. Jeg skal sette meg ned og sette opp en slags meny. Har ferie nå, så da passer det litt mer med tida!

Mannen min er nok i samme BMI som meg, men han er en muskelbunt av dimensjoner, så det er jo allikevel litt annerledes. Andre syns han er feit (svigermor/svigerfar f.eks.), men magen hans er helt knallhard, som hos de gutta som er med i Verdens Sterkeste Mann. De har kulemage, men det er muskler. Hans blir litt mindre når han jobber mye, da. Men - ellers på kroppen er han slank... Tynne bein... Men - overkroppen hans har gått opp 3 størrelser i skjorter de siste 10 åra, og det er IKKE over magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...