Gå til innhold

Situp eller crunches og hvordan?


Gjest StianJH

Anbefalte innlegg

Gjest StianJH

Hei! Har begynt å ta crunches, men lurer på et par-tre ting:

Har begynt med 15 x 3 repetisjoner vanlig og skrå.

Hvor lenge skal jeg spenne musklene/holde meg oppe?

Hva er egentlig best av situps og crunches?

Målet er å få "six-pac" og sterkere magemuskler slik at jeg får en bedre holdning.

Skal jeg øke hver dag og se hvor mye jeg orker?

Gjør dette hjemme ved å legge meg på et teppe på gulvet og beina på sengekanten.

Håper på svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    20

  • favn

    14

  • IngenLurerDenneGutten

    5

  • Lurveline

    1

Gjest Mr Papp

Vær først klar over at du gjerne får forskjellige svar, alt ettersom hvem du spør.

Du spør: "Hvor lenge skal jeg spenne musklene/holde meg oppe?"

Her kan du få mange ulike svar. Jeg sier bare, varier!

Du spør: "Hva er egentlig best av situps og crunches?"

Crunches er en øvelse som isolerer magen. Situps isolerer ikke magen, men aktiviserer også hoftebøyerne. Skal du kun trene magen, kan du nøye deg med crunches.

Du spør: "Skal jeg øke hver dag og se hvor mye jeg orker?"

Du kan alltids gi magen noen fridager.

Du spør: "Hvor lenge bør man vente mellom hver repetisjon?"

Jeg går ut i fra at du faktisk mener "repetisjon", og ikke "serie"? Vent ikke lenge, med en gang du er nede, pass på at magemuskulaturen er spent og korsryggen presses ned i gulvet, og gå opp igjen. Konsentrasjon og fokus er alfa omega når du gjør crunches.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått bra svar fra Mr Papp her. Men vær også klar over at 6-pack får du ikke av å trene alene. Om du så har verdens beste magemuskler, så blir det ingen synlig 6-pack med mindre du har lav nok fettprosent. Hvor lav prosent du trenger varierer fra person til person, men du må nok regne med å komme ned mot 10%. Og det betyr ommlegging av kosthold hvis du ikke allerede er i gang med det.

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StianJH

Vær først klar over at du gjerne får forskjellige svar, alt ettersom hvem du spør.

Du spør: "Hvor lenge skal jeg spenne musklene/holde meg oppe?"

Her kan du få mange ulike svar. Jeg sier bare, varier!

Du spør: "Hva er egentlig best av situps og crunches?"

Crunches er en øvelse som isolerer magen. Situps isolerer ikke magen, men aktiviserer også hoftebøyerne. Skal du kun trene magen, kan du nøye deg med crunches.

Du spør: "Skal jeg øke hver dag og se hvor mye jeg orker?"

Du kan alltids gi magen noen fridager.

Du spør: "Hvor lenge bør man vente mellom hver repetisjon?"

Jeg går ut i fra at du faktisk mener "repetisjon", og ikke "serie"? Vent ikke lenge, med en gang du er nede, pass på at magemuskulaturen er spent og korsryggen presses ned i gulvet, og gå opp igjen. Konsentrasjon og fokus er alfa omega når du gjør crunches.

Hei, og takk for svar!

Jeg mente egentlig mellom hver serie.

Mr Papp: Er det sant at man ikke skal tøye ut hvis man vil ha "sic pac"?

Prozak: Jeg er 183 høy og veier 75 kilo, så jeg har ikke akkurat problemer med vekta, men har litt fett på magen jeg gjerne vil bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Jeg mente egentlig mellom hver serie.

Mr Papp: Er det sant at man ikke skal tøye ut hvis man vil ha "sic pac"?

Prozak: Jeg er 183 høy og veier 75 kilo, så jeg har ikke akkurat problemer med vekta, men har litt fett på magen jeg gjerne vil bli kvitt.

"men har litt fett på magen jeg gjerne vil bli kvitt."

Og det blir du ikke kvitt ved å ta sit-ups. Kosthold, deffing, kardio :-)

Hvor gammel er du? Desverre er det slik at jo eldre vi menn blir, jo lettere har det for å legge seg et ekstra lag på magen som blir vanskeligere og vanskeligere å få vekk.

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StianJH

"men har litt fett på magen jeg gjerne vil bli kvitt."

Og det blir du ikke kvitt ved å ta sit-ups. Kosthold, deffing, kardio :-)

Hvor gammel er du? Desverre er det slik at jo eldre vi menn blir, jo lettere har det for å legge seg et ekstra lag på magen som blir vanskeligere og vanskeligere å få vekk.

".........................."

Hei!

Vet at jeg ikke blir kvitt det ved bare å trene magen. Har lagt om kostholdet. Holder meg unna brus og søtsaker.

Jeg er en gutt på 21 år. Å trene på et helsestudio, som SATS, er dessverre uaktuelt for meg nå, da jeg ikke har råd. Vurderer å kjøpe ergometersykkel. De koster jo ikke all verden nå. Så en til 1500 kr som virket ganske grei.

Har nå lest at å trene magen hver dag ikke er særlig effektivt. Hva med ennenhver dag?

Er det sant at man ikke skal tøye magen etter man har trent hvis man vil ha "six pac", da man får lange og slanke muskler istedenfor?

Takk for svar! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet at jeg ikke blir kvitt det ved bare å trene magen. Har lagt om kostholdet. Holder meg unna brus og søtsaker.

Jeg er en gutt på 21 år. Å trene på et helsestudio, som SATS, er dessverre uaktuelt for meg nå, da jeg ikke har råd. Vurderer å kjøpe ergometersykkel. De koster jo ikke all verden nå. Så en til 1500 kr som virket ganske grei.

Har nå lest at å trene magen hver dag ikke er særlig effektivt. Hva med ennenhver dag?

Er det sant at man ikke skal tøye magen etter man har trent hvis man vil ha "six pac", da man får lange og slanke muskler istedenfor?

Takk for svar! :-)

Mvh

Det med tøyingen er jeg ikke sikker på. Men man trenger uansett ikke drive noen utstrakt tøying i forbindelse med styrketrening. Men litt bør du nok tøye, for mykheten og bevegelighetens skyld.

Siden du ikke er eldre enn 21, så vil det neppe by på problemer å få frem sixpacken så lenge du gjør ting riktig.

Ergometersykkel er helt fin kardiotrening. Et annet alternativ er jo selfølgelig å sykle på ordentlig - personlig synes jeg det er hakket morsommere.

Lykke til :-)

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StianJH

Det med tøyingen er jeg ikke sikker på. Men man trenger uansett ikke drive noen utstrakt tøying i forbindelse med styrketrening. Men litt bør du nok tøye, for mykheten og bevegelighetens skyld.

Siden du ikke er eldre enn 21, så vil det neppe by på problemer å få frem sixpacken så lenge du gjør ting riktig.

Ergometersykkel er helt fin kardiotrening. Et annet alternativ er jo selfølgelig å sykle på ordentlig - personlig synes jeg det er hakket morsommere.

Lykke til :-)

"........................"

Selvsagt er det mye mer morsomt å sykle på ordentlig! :-) Er bare det at det er litt vanskelig nå som vinteren nærmer seg ;-)

Uansett: Takk for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mye mer morsomt å sykle på ordentlig! :-) Er bare det at det er litt vanskelig nå som vinteren nærmer seg ;-)

Uansett: Takk for alle svar! :-)

Selfølgelig. Jeg tenkte faktisk ikke på at vinteren nesten er her når jeg skrev det :-)

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Hei!

Vet at jeg ikke blir kvitt det ved bare å trene magen. Har lagt om kostholdet. Holder meg unna brus og søtsaker.

Jeg er en gutt på 21 år. Å trene på et helsestudio, som SATS, er dessverre uaktuelt for meg nå, da jeg ikke har råd. Vurderer å kjøpe ergometersykkel. De koster jo ikke all verden nå. Så en til 1500 kr som virket ganske grei.

Har nå lest at å trene magen hver dag ikke er særlig effektivt. Hva med ennenhver dag?

Er det sant at man ikke skal tøye magen etter man har trent hvis man vil ha "six pac", da man får lange og slanke muskler istedenfor?

Takk for svar! :-)

Mvh

Du skriver: "Er det sant at man ikke skal tøye magen etter man har trent hvis man vil ha "six pac", da man får lange og slanke muskler istedenfor?"

Du kan gjerne strekke magemuskulaturen litt, men det er ingen vits å holde strekket veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Det med tøyingen er jeg ikke sikker på. Men man trenger uansett ikke drive noen utstrakt tøying i forbindelse med styrketrening. Men litt bør du nok tøye, for mykheten og bevegelighetens skyld.

Siden du ikke er eldre enn 21, så vil det neppe by på problemer å få frem sixpacken så lenge du gjør ting riktig.

Ergometersykkel er helt fin kardiotrening. Et annet alternativ er jo selfølgelig å sykle på ordentlig - personlig synes jeg det er hakket morsommere.

Lykke til :-)

"........................"

Jeg har aldri tøyd ut etter trening, og jeg har holdt det gående ei stund. Jeg tror ikke at det er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tøyd ut etter trening, og jeg har holdt det gående ei stund. Jeg tror ikke at det er så viktig.

Hvis man aldri tøyer i det hele tatt, så risikerer man at muskelfester, sener etc. blir litt ufleksible. Dette kan gi problemer når man blir litt eldre. Men det er forskjell på tøying, og tøying utover vanlig bevegelighet (for å hindre at man ikke klarer å klø seg på ryggen etc.) er ingen nødvendighet ved styrketrening.

":........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mr Papp

Jeg har aldri tøyd ut etter trening, og jeg har holdt det gående ei stund. Jeg tror ikke at det er så viktig.

Pass på hoftebøyerne nå, gammer'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet at jeg ikke blir kvitt det ved bare å trene magen. Har lagt om kostholdet. Holder meg unna brus og søtsaker.

Jeg er en gutt på 21 år. Å trene på et helsestudio, som SATS, er dessverre uaktuelt for meg nå, da jeg ikke har råd. Vurderer å kjøpe ergometersykkel. De koster jo ikke all verden nå. Så en til 1500 kr som virket ganske grei.

Har nå lest at å trene magen hver dag ikke er særlig effektivt. Hva med ennenhver dag?

Er det sant at man ikke skal tøye magen etter man har trent hvis man vil ha "six pac", da man får lange og slanke muskler istedenfor?

Takk for svar! :-)

Mvh

Jeg er jente og totalt uenig med karene her om man skal tøye ut etter styrketrening.

Uttøyning lar blodet fosse fritt gjennom kroppen og gir muskler som ikke knorter og klumper seg sammen. Det kjennes helt fantastisk ut og få tøyd alt etter en skikkelig runde - og det er en ganske god indikator på at det er riktig å strekke musklaturen godt ut etter treningen.

Tøy ut! Det gjorde både jenter/kvinner og gutter/menn der jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Jeg er jente og totalt uenig med karene her om man skal tøye ut etter styrketrening.

Uttøyning lar blodet fosse fritt gjennom kroppen og gir muskler som ikke knorter og klumper seg sammen. Det kjennes helt fantastisk ut og få tøyd alt etter en skikkelig runde - og det er en ganske god indikator på at det er riktig å strekke musklaturen godt ut etter treningen.

Tøy ut! Det gjorde både jenter/kvinner og gutter/menn der jeg trente.

Nå er det bare én av karene i tråden som ikke anbefaler uttøying, da.. Og heller ikke han avviser det.

Uttøyning er styrketrening er helt ok, men ikke strekk særlig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Nå er det bare én av karene i tråden som ikke anbefaler uttøying, da.. Og heller ikke han avviser det.

Uttøyning er styrketrening er helt ok, men ikke strekk særlig hardt.

F... Etter styrketrening, for pokker. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Nå er det bare én av karene i tråden som ikke anbefaler uttøying, da.. Og heller ikke han avviser det.

Uttøyning er styrketrening er helt ok, men ikke strekk særlig hardt.

Uttøying er ihvertfall ikke skadelig.

Jeg tror ikke at det er skadelig å ikke gjøre det heller.

Så foresten en artikkel på tekst-tv for ei stund siden der det sto at det var flere toppidrettsutøvere som ikke tøyde etter endt treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare én av karene i tråden som ikke anbefaler uttøying, da.. Og heller ikke han avviser det.

Uttøyning er styrketrening er helt ok, men ikke strekk særlig hardt.

Jeg strakk og strakk og det var utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...