Gå til innhold

Situp eller crunches og hvordan?


Gjest StianJH

Anbefalte innlegg

"Jeg vet ikke hva du sikter til med 'ikke nødvendig'?"

Det kan vel ikke bety så mye annet enn akkurat det jeg sier, vel? Hvis du f.eks ikke har behov for å gå i spagaten, så har du ikke behov for stretching. De fleste styrketrenere har ikke behov for dette, med mindre andre områder i livet nyter godt av det.

"Uttøying er rett og slett ekstremt godt etter at det meste av musklatur har knytt seg sammen på grensen til det forsvarlige."

Siden du drar inn begrepet forsvarlig, så må jeg igjen gjenta at hvis du trener slik at du "tømmer" musklene helt, så kan det være direkte skadelig å tøye mer enn litt forsiktig. Ellers kan det selfølgelig være uforsvarlig å aldri tøye i det hele tatt, iom. at senefester etc. mister en del fleksibilitet, og musklene evt. blir for korte.

Jeg tror imidlertid du fokuserer litt for mye på at du liker å strekke, og ergo konkluderer med at det er bra, og evt. nødvendig, for alle. Slik behøver det naturligvis ikke være.

":.........................."

Hva er 'streching' (jeg skjønner hva ordet betyr), en spesiell avart innenfor trening?

Jeg driver ihvertfall ikke med 'streching'.

Spagaten er ganske ekstrem, så akkurat det var vel ikke så relevant å trekke inn.

Dett er da ikke vanskelig? Muskler som knyter seg sammen, har godt av å bli strukket. Man kjenner jo det.

Men - for sikkerhets skyld - jeg kan jo ikke sverge at det gjelder alle nålevende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    20

  • favn

    14

  • IngenLurerDenneGutten

    5

  • Lurveline

    1

Hva er 'streching' (jeg skjønner hva ordet betyr), en spesiell avart innenfor trening?

Jeg driver ihvertfall ikke med 'streching'.

Spagaten er ganske ekstrem, så akkurat det var vel ikke så relevant å trekke inn.

Dett er da ikke vanskelig? Muskler som knyter seg sammen, har godt av å bli strukket. Man kjenner jo det.

Men - for sikkerhets skyld - jeg kan jo ikke sverge at det gjelder alle nålevende mennesker.

"Hva er 'streching' (jeg skjønner hva ordet betyr), en spesiell avart innenfor trening?"

Stretching er tøying for å bli myk. Altså, mer "avansert" tøying enn det som er nødvendig for å unngå å bli stiv. Hvis du sitter og tøyer i 15 min. etter en treningsøkt, så vil jeg kalle dette stretching, iom. at det er mye mer enn man trenger å gjøre.

"Spagaten er ganske ekstrem, så akkurat det var vel ikke så relevant å trekke inn."

Ikke relevant? Sa jeg ikke noe slikt som at man ikke har behov for stretching hvis man ikke f.eks skal ut i spagaten? For noen er spagaten ekstremt, for andre er det noe de har kunnet uten å gjøre noe for det.

"Dett er da ikke vanskelig? Muskler som knyter seg sammen, har godt av å bli strukket"

Ja. OG - som jeg gjentar for siste gang: muskler som er skadet (etter en hard treningsøkt) kan ha vondt av å strekkes for mye. Har du trent til du er helt utkjørt i en muskel, kan du med fordel vente en stund med å tøye ut.

Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at man ikke skal tøye. Imidlertid har jeg sagt at det er mindre nødvendig enn mange tror.

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er 'streching' (jeg skjønner hva ordet betyr), en spesiell avart innenfor trening?"

Stretching er tøying for å bli myk. Altså, mer "avansert" tøying enn det som er nødvendig for å unngå å bli stiv. Hvis du sitter og tøyer i 15 min. etter en treningsøkt, så vil jeg kalle dette stretching, iom. at det er mye mer enn man trenger å gjøre.

"Spagaten er ganske ekstrem, så akkurat det var vel ikke så relevant å trekke inn."

Ikke relevant? Sa jeg ikke noe slikt som at man ikke har behov for stretching hvis man ikke f.eks skal ut i spagaten? For noen er spagaten ekstremt, for andre er det noe de har kunnet uten å gjøre noe for det.

"Dett er da ikke vanskelig? Muskler som knyter seg sammen, har godt av å bli strukket"

Ja. OG - som jeg gjentar for siste gang: muskler som er skadet (etter en hard treningsøkt) kan ha vondt av å strekkes for mye. Har du trent til du er helt utkjørt i en muskel, kan du med fordel vente en stund med å tøye ut.

Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at man ikke skal tøye. Imidlertid har jeg sagt at det er mindre nødvendig enn mange tror.

"........................."

Greit, greit, greit... din stokk.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, greit, greit... din stokk.

:-)

Faktisk er det et eller annet i hoftene som er så kort at jeg har aldri kunnet sitte på gulvet med bena rett ut og ryggen rak :-)

"..........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det et eller annet i hoftene som er så kort at jeg har aldri kunnet sitte på gulvet med bena rett ut og ryggen rak :-)

"..........................."

Etter litt grubling kom jeg fram til at du mao er så kort i hoftepartiet at 'å sitte' for deg fortoner seg som ligge, evt stå, for oss andre. Det er simpelthen ingen knekk midt på. Eh...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusting er viktig når man trener, ja. Nå er jeg ikke noen ekspert, og jeg er altfor dårlig på å trene mage selv. Men noen andre her (SDD, for eksempel) kommer sikkert med en god oppskrift :-)

"............................"

OK!

Puste riktig, holde i så og så mange sekunder og telle samtidig er litt vanskelig ;-)

Nå har jeg holdt på i en uke... tok 3x30 i går, vanlig og skrå. Ble ikke støl. Lurer på om det begynner å gå seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter litt grubling kom jeg fram til at du mao er så kort i hoftepartiet at 'å sitte' for deg fortoner seg som ligge, evt stå, for oss andre. Det er simpelthen ingen knekk midt på. Eh...?

Neida :-) Så lenge jeg kan bøye bena, så kan jeg sitte rett i ryggen (f.eks slik man sitter på en stol, eller på gulvet på normalt vis). Men i det jeg strekker ut bena, så må må vineklen mellom overkroppen og underkroppen være mer enn 90 grader, med mindre jeg skal krumme ryggen.

"............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Puste riktig, holde i så og så mange sekunder og telle samtidig er litt vanskelig ;-)

Nå har jeg holdt på i en uke... tok 3x30 i går, vanlig og skrå. Ble ikke støl. Lurer på om det begynner å gå seg til...

At du ikke blir støl er normalt etter en stund. Uansett er det fryktelig ubehagelig å være skikkelig støl i magemusklene :-)

I tillegg til situps/crunches kan du gjøre benhev. Selv synes jeg det er en mer behagelig øvelse.

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :-) Så lenge jeg kan bøye bena, så kan jeg sitte rett i ryggen (f.eks slik man sitter på en stol, eller på gulvet på normalt vis). Men i det jeg strekker ut bena, så må må vineklen mellom overkroppen og underkroppen være mer enn 90 grader, med mindre jeg skal krumme ryggen.

"............................."

Da må jeg klart og tydelig slå fast at du trenger å tøye ut i legg- og lårmusklatur. Det der høres helt vilt ut. Eller tuller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke blir støl er normalt etter en stund. Uansett er det fryktelig ubehagelig å være skikkelig støl i magemusklene :-)

I tillegg til situps/crunches kan du gjøre benhev. Selv synes jeg det er en mer behagelig øvelse.

"............................"

Om du trener sammen med en annen, prøv mageøvelser med medisinball!! Helt konge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke blir støl er normalt etter en stund. Uansett er det fryktelig ubehagelig å være skikkelig støl i magemusklene :-)

I tillegg til situps/crunches kan du gjøre benhev. Selv synes jeg det er en mer behagelig øvelse.

"............................"

Æsj.. Den skulle ikke til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg klart og tydelig slå fast at du trenger å tøye ut i legg- og lårmusklatur. Det der høres helt vilt ut. Eller tuller du?

Mulig forklaringen høres helt villt ut, men da høres det enten feil ut, eller du misforstår. Det er ikke ekstrewmt - det finnes flere andre som er like stive.

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at det er viktig med pusteteknikk når man gjør crunches?

Puste ut, så komme rolig opp mens man puster dypt inn med magen. Fortsette med å puste inn når man ikke får mer luft.

Du drengen :P... Etter det du skriver under her virker det som du kjører noe enspora. Varier magetreninga! Om du trener sammen med en annen, er det ingenting som slår øvelser med medisinball. Jeg har gjort slike i flere år med kjemperesultat, det samme har utøvere på landslagsnivå i padling, svømming og judo. Har selv snakka med et par av dem, de anbefaler medisinball for det varmeste. Bra for stabiliseringsmuskulaturen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du trener sammen med en annen, prøv mageøvelser med medisinball!! Helt konge :-)

Vil gjerne trene på treningsstudio, men det er dessverre uaktuelt for tiden. Har dårlig råd.

Akkurat nå må all trening skje hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drengen :P... Etter det du skriver under her virker det som du kjører noe enspora. Varier magetreninga! Om du trener sammen med en annen, er det ingenting som slår øvelser med medisinball. Jeg har gjort slike i flere år med kjemperesultat, det samme har utøvere på landslagsnivå i padling, svømming og judo. Har selv snakka med et par av dem, de anbefaler medisinball for det varmeste. Bra for stabiliseringsmuskulaturen generelt.

Må jeg ha en partner for å trene med ball? Hvor kan en kjøpe en slik ball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ha en partner for å trene med ball? Hvor kan en kjøpe en slik ball?

Nei, du må ikke ha en partner, men det blir mye morsommere da. Flere mulige øvelser, variasjonsmuligheter, etc.

Baller på 2-7 kg. selges f.eks. flere steder på nettet.

Ellers kan du bare drite i det. Du finner mange øvelser for magen på nettet, slik at du får variert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig forklaringen høres helt villt ut, men da høres det enten feil ut, eller du misforstår. Det er ikke ekstrewmt - det finnes flere andre som er like stive.

"............................"

Jeg er ikke noe matematikklys, men 90 gradersvinkel kjenner jeg.

Forutsatt alminnelig rørlighet, ikke-handicap og varm i trøya:

Det er ekstremt å ikke kunne 'knekke mer enn at over- og underkropp står i 90 graders vinkel. Såh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...