Gå til innhold

sjansen for svangerskapsforg. ved senere svangerskap?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Fikk i fjor en datter født etter 28.3 ukers svangerskap. Hun ble tatt ved keisersnitt da jeg fikk svangerskapsforgiftning. Jeg skjønte jo ikke hva det var, og var derfor "sein" med å gå til legen. Da jeg endelig gikk ble jeg innlagt straks, og barnet ble tatt neste dag.

Er nå klar for å prøve å bli gravid igjen, og da kommer jo tankene: Hva er sjansen for at jeg får det denne gangen også. På sykehuset fikk jeg beskjed om at det var lite sannsynlig at jeg fikk det ved senere svangerskap, men andre jeg har pratet med sier at jeg sannsynligvis vil få det igjen. Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Totalt sett får 3-4 % preeklampsi (svangerskapsforgiftning), og det er vanligst i første svangerskap. Hvis kvinnen har høyt blodtrykk før graviditeten er risikoen ca 20%. Det er en lett øket risiko for å få preeklampsi igjen hvis man har hatt det før, men risikoen for gjentakelse er ikke stor. Jeg har dessverre ikke det konkrete tallet, men sjansen for å gjennomføre et normalt svangerskap er over 90%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Totalt sett får 3-4 % preeklampsi (svangerskapsforgiftning), og det er vanligst i første svangerskap. Hvis kvinnen har høyt blodtrykk før graviditeten er risikoen ca 20%. Det er en lett øket risiko for å få preeklampsi igjen hvis man har hatt det før, men risikoen for gjentakelse er ikke stor. Jeg har dessverre ikke det konkrete tallet, men sjansen for å gjennomføre et normalt svangerskap er over 90%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...