Gå til innhold

Nhd! Vedrø. terapi


Gjest *ei som bare vil komme videre*

Anbefalte innlegg

Gjest *ei som bare vil komme videre*

Hei!

Håper du kan svare meg, selv om innlegget mitt sikkert blir litt langt. Må få forklare litt om situasjonen min. Jeg er 28 år. Begynte med psykolog for 10 mnd. siden, da jeg de siste to årene har hatt følelser og tanker om at jeg ble seksuellt misbrukt i barndommen. For to år siden begynte det med at jeg ikke greide at mannen min befølte meg, ble kvalm, uvell og fylt av skam og skyldfølelser. Dette har vedvart, men i perioder. Noen kvelder får jeg "anfall" eller hva jeg skal kalle det; glimt kommer som kasta på meg, alt fra at jeg "ser & føler" hender som krafser, at en voksen naken mann legger seg over meg osv. Har da angst, er veldig urolig og deppa, legger bena i kryss, får verking i underlivet, blir kvalm og uvell. Har ofte mareritt og er veldig plaget med indre uro.

Husker ikke hvem, hva eller når, men har visse følelser omkring dette.

Dette her er kort fortalt om de problemene jeg har hatt siste par åra.

Det som plager meg er at jeg føler jeg ikke kommer noen veg. Psykologen er kjempeflink og trivelig, jeg bruker å prate om andre ting som plager meg også. På en måte så føler jeg at jeg er forberedt på å huske det som evt. har vært, men samtidig er jeg livredd for å finne ut av det...Men det tar liksom sånn tid...90 % av tiden min, er jeg sikker på at det er noe som har skjedd, men den resterende tiden så er jeg i tvil og har bare lyst å glemme det lille jeg husker. Men jeg skjønner jo at det vil ligge der å gnage og gi meg både psykiske og fysiske problemer. Jeg skjønner mekanismene bak fortrengning, men samtidig så er det så frustrerende.. Hva tror du lønner seg? Kommer jeg noen veg? Hvis det nå er noe som har skjedd meg, hvor lang tid kan det ta før det kommer fram? Eller skal jeg bare prøve å glemme hele greia?

Tusen takk for svar

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er nesten umulig å svare på. Hva sier behandleren din?

Jeg har brukt hypnose en del ganger i slike tilfeller. Men det har vært på damer som jeg har oppfattet som "relativt stødig i psyken". Hos disse har det vært nyttig.

Jeg synes det er vanskelig å råde deg i noe slikt. Behandleren din gjennom 10 mnd. kan sikkert gi deg et bedre svar. Jeg vil tro det er mer å hente ved å fortsette terapien. I denne sammenheng er 10 mnd. lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...